ΔΑΦΝΗ ΛΑΜΠΡΟΓΙΑΝΝΗ: 2.500 χρόνια έχουμε τα ίδια προβλήματα

Posted: Αύγουστος 17, 2012 in Λαμπρόγιαννη Δάφνη
  • Υποδύεται την Πραξαγόρα στις «Εκκλησιάζουσες» και μιλά για τον ρόλο των γυναικών, τη διαχρονικότητα στην κωμωδία του Αριστοφάνη και τονίζει: Οταν αποκτά κανείς εξουσία είναι πολύ εύκολο να διαφθαρεί
2.500 χρόνια έχουμε τα ίδια προβλήματα

«Φέτος, καλοκαίρι του 2012, το κόμμα μας, το »Θέατρο του Νέου Κόσμου», ανέλαβε τον σχηματισμό κυβέρνησης για τη σωτηρία της χώρας. Δεσμευόμαστε ότι κάτω από τις πολύ δύσκολες συνθήκες που όλοι βιώνουμε, θα κάνουμε τα πάντα για να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων. Σε αυτό τον αγώνα σάς θέλουμε όλους συνοδοιπόρους γιατί από ‘δώ και μπρος κανείς δεν θα ‘ναι πλούσιος, κανείς δεν θα ‘ναι φτωχός. Ολα θα ανήκουν σε όλους: ψωμί, κρασί, αμύγδαλα, αγγουράκια, σαρδέλες, πατατούλες, λουκάνικα, λαβράκια?». Υπογραφή: Η αρχηγός του κόμματος, Πραξαγόρα, κατά κόσμον, Δάφνη Λαμπρόγιαννη. «Εξουσία στις γυναίκες» και «κοινοκτημοσύνη» προτείνει η πρωταγωνίστρια, μέσα από τον αριστοφανικό λόγο στις «Εκκλησιάζουσες», παραγωγή που περιοδεύει ανά την Ελλάδα. Η δική της Πραξαγόρα διαθέτει και κάτι ακόμα: μαντικές ικανότητες, που της επιτρέπουν να κινείται ελεύθερα μέσα στους αιώνες και να προσγειώνεται στο παρόν. Γίνεται, δηλαδή, λίγο Πυθία, λίγο Κασσάνδρα και προσπαθεί να «καταλάβει πώς έχει γίνει, τι σημαίνει το να πάρουν οι γυναίκες την εξουσία», εξηγεί η Δάφνη Λαμπρόγιαννη. Ταυτόχρονα θέτει έναν «προβληματισμό σε σχέση με το πώς είναι οι γυναίκες στην εξουσία σήμερα. Ο καθένας μπορεί να σκεφτεί και να δώσει τις δικές του απαντήσεις πάνω σε αυτό».

Εάν οι γυναίκες έπαιρναν την εξουσία, ο κόσμος θα ήταν διαφορετικός;

Δεν νομίζω. Δεν μπορεί να αποκλείεται κανένας από την εξουσία. Ούτε οι άντρες ούτε οι γυναίκες. Ολοι μαζί πρέπει να πορεύονται, να βάζει ο καθένας το διαφορετικό και το καλύτερό του, για να γίνει κάτι που να μας αφορά όλους. Γιατί όλοι μαζί θα ζήσουμε… Οι αποκλεισμοί δεν βοηθάνε στο να πάει κάτι καλύτερα.

Θα μπορούσε η Πραξαγόρα να φέρει τον τίτλο της πρώτης φεμινίστριας;

Οχι. Ο σκοπός της δεν είναι τόσο φεμινιστικός όσο αλτρουιστικός. Αυτό που προσπαθεί είναι να βρει έναν τρόπο για να βοηθήσει την πόλη της. Επειδή θεωρεί ότι οι γυναίκες είναι πιο πρακτικές και πιο νοικοκυρές προτείνει να κρατήσουν αυτές τα ηνία.

2.500 χρόνια έχουμε τα ίδια προβλήματα

Είχε αποτέλεσμα η προσπάθειά της; Δόθηκε λύση στα ζητήματα του τόπου;

Υπήρξε ένας ενθουσιασμός, αρχικά. Οι άντρες το δέχτηκαν, γιατί τους άρεσε και τους βόλεψε. Δεν θα χρειαζόταν πια να κάνουν πολλά πολλά, αφού θα τα έκαναν όλα οι γυναίκες. Το σχέδιο δεν λειτούργησε, εν τέλει, γιατί ήταν αρκετά ουτοπικό, τουλάχιστον όσον αφορούσε τη σεξουαλική ισότητα που πρότειναν οι γυναίκες: εδώ η φύση αποφασίζει μόνη της.

Η πρόταση του ποιητή στις «Εκκλησιάζουσες» στερείται, παντελώς, ρεαλιστικής βάσης;

Υπάρχει ρεαλιστική βάση, όσον αφορά την κοινοκτημοσύνη, τα κοινά αγαθά, το κανείς να μην είναι πλούσιος, κανείς να μην είναι φτωχός και όλοι να έχουν απ΄ όλα. Θα μπορούσε να συμβεί σε μια ιδανική κοινωνία, εάν αυτός που το προτείνει όταν έλθει η ώρα του να πάρει την εξουσία θυμάται από πού ξεκίνησε και τι ήθελε να κάνει. Δυστυχώς, όμως, όταν αποκτά κανείς εξουσία είναι πολύ εύκολο να διαφθαρεί και να ξεχάσει τον σκοπό του.

Πού εντοπίζεται το διαχρονικό στοιχείο του έργου;

Η απουσία μιας πρόθεσης συλλογικότητας είναι κάτι που μας κυνηγάει πάρα πολλά χρόνια. Η διαφθορά, το ότι ο καθένας κοιτάει τον εαυτό του, το πώς θα βολευτεί, ότι δεν ενδιαφέρεται, όχι μόνο μόνο για τον διπλανό του, αλλά και για το τι σημαίνουν μακροπρόθεσμα οι πράξεις του. Δεν βλέπει πόσο κακό μπορεί να κάνει στον ίδιο του τον εαυτό στο μέλλον.

Θα τολμούσατε, εάν χρειαζόταν, να κάνετε ανάλογη κίνηση με αυτήν της Πραξαγόρας;

Με απασχολεί η αδικία, ό,τι και να σημαίνει αυτό για τον καθένα μας. Αυτό αποτελεί ένα κίνητρο, για να ξεκινήσει κανείς να κάνει κάτι. Δεν ξέρω, όμως, τι θα έκανα ή εάν θα είχα το ίδιο κουράγιο που είχε η Πραξαγόρα. Σίγουρα δεν είμαι απαθής…

Τι είναι αυτό που σας γοητεύει στον Αριστοφάνη;

Είναι σαν να βλέπεις ειδήσεις, να διαβάζεις εφημερίδα όταν ακούς τον λόγο του Αριστοφάνη. Είναι απελπιστικό το να διαπιστώνεις ότι 2.500 χρόνια τώρα έχουμε ακριβώς τα ίδια προβλήματα. Το γεγονός αυτό αφενός δημιουργεί απαισιοδοξία, αφετέρου μας κάνει να σκεφτούμε ότι εάν μετά από 2.500 χρόνια έχουμε τα ίδια προβλήματα και είμαστε εδώ και παλεύουμε, κάτι γίνεται. Φαίνεται ότι η ζωή τα καταφέρνει καλύτερα μόνη της. Είναι πιο δυνατή από μας. Κάπως προχωράμε και βρίσκουμε μια ισορροπία.

Η ταυτότητα της παράστασης

Στις «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη από το Θέατρο του Νέου Κόσμου τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, την απόδοση κειμένου ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, τη μουσική ο Θάνος Μικρούτσικος, τα σκηνικά-κοστούμια ο Αγγελος Μέντης, τις χορογραφίες η Αγγελική Στελλάτου, τον σχεδιασμό των φωτισμών ο Σάκης Μπιρμπίλης και τη μουσική διδασκαλία ο Θανάσης Αποστολόπουλος. Παίζουν: Δάφνη Λαμπρόγιαννη, Κώστας Κόκλας, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Παντελής Δεντάκης, Νίκος Καρδώνης, Στράτος Χρήστου, Γεωργία Γεωργόνη. Χορός: Μαίρη Σαουσοπούλου, Ντίνη Ρέντη, Πολυξένη Ακλίδη, Ειρήνη Γεωργαλάκη, Μαρία Γεωργιάδου, Γεωργία Γεωργόνη, Αντρη Θεοδότου, Κατερίνα Μαούτσου, Σωτηρία Ρουβολή, Ειρήνη Φαναριώτη, Ελενα Χατζηαυξέντη. Οι «Εκκλησιάζουσες» θα παιχτούν: Αρχαία Ηλιδα (σήμερα), Αργοστόλι (αύριο), Τρίκαλα (21/8), Λάρισα (22/8), Θεσσαλονίκη, Θέατρο Δάσους (23, 24/8), Βόλος (25/8), Χαλάνδρι (26, 27, 28/8), Νίκαια (30/8), Πειραιάς (31/8), Πετρούπολη (1/9), Ηρώδειο (3, 4/9), Ηλιούπολη (5,6/9), Αιγάλεω (7/9), Βύρωνας (8/9), Κορυδαλλός (12/9), Νέα Σμύρνη (13/9), Παπάγου (17, 19/9), Πάτρα (19/9).

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 17/8/2012

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s