Γιώργος Κιμούλης: «Οι άνθρωποι δεν αλλάζουν, μεταμορφώνονται»

Posted: Ιουλίου 17, 2012 in Κιμούλης Γιώργος

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΧΑΪΔΩ ΣΚΑΝΔΥΛΑ

Κυριακή, 15 Ιουλίου 2012 | ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Ο διάλογος μαζί του κρύβει πολλές εκπλήξεις. Σε παρασέρνει σε αναπάντεχες στροφές, συχνά σε βγάζει… εκτός πορείας, αλλά σε ανταμείβει, καθώς ο δρόμος είναι σπαρμένος με διανοητικές προκλήσεις. Ο Γιώργος Κιμούλης έρχεται στη Θεσσαλονίκη να μας παρουσιάσει έναν διαφορετικό Δον Ζουάν. Εμπνευσμένος από το έργο του Εντεν φον Χόρβατ, γράφει ένα έργο ουσιαστικά για το σημερινό άνθρωπο και στρέφεται στις γυναίκες, καθώς είναι οι μόνες που μπορούν να «γιατρέψουν» όχι μόνον το γνωστό ήρωα αλλά και την ίδια την κοινωνία. Η παράσταση «Δον Ζουάν – Η επιστροφή» ανεβαίνει αύριο, την Τρίτη και την Τετάρτη στο Θέατρο Κήπου (τηλ. 2310/256.775).

Ο Δον Ζουάν επιστρέφει λοιπόν και ζητά συγγνώμη από όλες τις γυναίκες που πλήγωσε. Αυτή του η μεταμέλεια είναι ειλικρινής ή την υπαγορεύει η ανημπόρια του και μόνο;

Παίζει τεράστιο ρόλο σε αυτό η ηλικία. Αλλά δε θα έλεγα ότι δεν το πιστεύει. Το πιστεύει, ασχέτως αν αποδεικνύεται και σ’ αυτόν ότι δεν το εννοούσε. Είναι κι ο ίδιος θύμα της ανάγκης να τον συγχωρέσουν γι’ αυτά που έχει κάνει. Δυστυχώς αυτός ο ανθρωπολογικός τύπος δεν υπάρχει πιθανότητα να αλλάξει. Οι άνθρωποι δεν αλλάζουν, μόνο μεταμορφώνονται. Τίποτε ουσιαστικά δεν αλλάζει, δεν γίνεται άλλο.

Τη μεταμόρφωση πώς την εννοείτε;

Οπως λέγεται και στο έργο, περνούν από το στάδιο της κάμπιας σε αυτό της πεταλούδας…

Ο Δον Ζουάν είναι ο ανθρωπολογικός τύπος του απελεύθερου, του ωχαδερφιστή, όπως έχετε δηλώσει σε συνεντεύξεις σας. Δε θα μπορούσε να ιδωθεί, όμως, και ως ένας άνθρωπος που με ειλικρίνεια ενδιαφέρεται για τη χαρά της ζωής, χωρίς κομφορμισμούς, πολλές φορές υποκριτικούς;

Αυτό συνέβαινε κάποτε, έτσι ξεκίνησε… Αλλά τώρα πια τα πράγματα έχουν αλλάξει. Η περιπέτειά του τον οδήγησε στην πτώση. Στην αρχή αυτή η στάση ζωής ήταν μια επαναστατική κίνηση. Στην πάροδο, όμως, των ετών, πιστεύω, εξελίχθηκε σε κάτι άλλο, κάτι καταστροφικό. Η καταστροφή της ανθρωπότητας δεν έχει άλλη αιτία από τον κυνισμό, την αδιαφορία και τον κομφορμισμό του σύγχρονου ανθρώπου. Ο Δον Ζουάν είναι πρόγονος αυτού του σημερινού, σύγχρονου τύπου.

Σε μία άλλη συνέντευξή σας λέτε ότι «ζητούνται φωτισμένα θηλυκά μυαλά». Γιατί αυτό και όχι θηλυκά και αρσενικά ή εν πάση περιπτώσει φωτισμένοι άνθρωποι;

Γιατί πιστεύω ότι ο κοινωνικός χώρος, αν δεν θηλυκοποιηθεί, κινδυνεύει να διαλυθεί.

Τι φέρνει η θηλυκή πλευρά στην κοινωνία;

Σεβασμό. Σεβασμό στη διαφορετικότητα, στον κάθε Αλλον.

Αυτό εννοείτε όταν κάνετε λόγο για επιστροφή στη μητρική, ας πούμε, νοοτροπία;

Ναι, βεβαίως, στη μητρική κοινότητα. Από την άλλη πλευρά, βεβαίως έχουν αλλοτριωθεί με έναν περίεργο τρόπο και τα θηλυκά όντα. Προσπάθησαν να ενταχθούν σε έναν κοινωνικό χώρο, μαθαίνοντας τον αρσενικό λόγο, την αρσενική συμεπριφορά. Κατόρθωσαν και εντάχθηκαν αλλά την ίδια στιγμή απενοχοποίησαν, με τη στάση τους, νομιμοποίησαν την αρσενική δομή και διατήρησαν όλους αυτούς τους μηχανισμούς που έχουν φύλο, και δυστυχώς είναι αρσενικοί.

Τι χρειάζεται για να αναστραφεί αυτό; Να εμπιστευτεί η γυναίκα το ένστικτό της;

Μόνο μέσα από τις νέες μητέρες μπορεί να αναστραφεί αυτό.

Στην τέχνη ισχύει αυτό; Οι γυναίκες – δημιουργοί είναι λιγότερες; Μας λείπει η οπτική τους;

Βεβαίως. Και στην τέχνη υπάρχει ένας ολόκληρος μηχανισμός. Και αυτός ο μηχανισμός έχει φύλο. Μας λείπει η θηλυκή ματιά. Η γυναίκα έχει μεγαλύτερη συγγένεια με την αγάπη προς τον άνθρωπο. Ενώ ο άνδρας έχει μεγαλύτερη συγγένεια με την ανταγωνιστική διάθεση.

Και με το παιχνίδι… Αναφέρομαι στην παράσταση «Σλουθ».

Ναι. Η αλήθεια είναι, βεβαίως, ότι με το παιχνίδι αθωώνει τον εαυτό του ο άνδρας. Γιατί έχει κι αυτός ανάγκη απενοχοποίησης.

Πάντως, είναι ενδιαφέρον ότι και αυτός ο λόγος εκφράζεται από έναν άνδρα, δηλαδή από εσάς…

Ναι, όσο γι’ αυτό, εγώ δεν μπορώ να πω τίποτε άλλο παρά μόνο: «Φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντας».

Τις τελευταίες μέρες σε διάφορα σάιτ έγινε λόγος για το ότι σε κάποια σκηνή του έργου εμφανίζεστε γυμνός. Θεωρείτε υποκριτική αυτήν την υπερβολική σεμνοτυφία που μερικές φορές εκφράζεται από τα ΜΜΕ;

Δεν είναι θέμα σεμνοτυφίας, είναι θέμα κυριολεξίας. Το μεγάλο δυστύχημα στο χώρο της τέχνης είναι ότι έχουμε χάσει τη συμβολική αξία των καλλιτεχνικών γεγονότων. Αλλά αυτό έχει συμβεί σε όλο το φάσμα της ζωής μας. Οσο απομακρυνόμαστε από τη συμβολική αξία των πραγμάτων και κυριολεκτούμε, τόσο πιο πολύ χάνουμε το ανθρώπινό μας πρόσωπο, το οποίο έχει ανάγκη τη φαντασία. Εχει, με λίγα λόγια, ανάγκη την ιδέα. Τα πράγματα έχουν μία ιδέα από πίσω τους. Δεν έχουν μόνο χρηστική αξία.

Ξεκινώντας από τα οικονομικά προβλήματα, πολλοί σήμερα μιλούν για πολιτιστική κρίση, ηθική χρεοκοπία. Κατά τη γνώμη σας, ο πνευματικός κόσμος έχει την παρουσία που θα έπρεπε να έχει;

Καταρχάς, δεν υπάρχει κάποιος άνθρωπος έξω απ’ τον περιβάλλοντα χώρο του. Και ουδείς δυνατότερος του περιβάλλοντός του. Αυτό, όμως, δεν πρέπει να λειτουργεί μοιρολατρικά. Η δουλειά μας είναι ότι παρόλο που γνωρίζουμε ότι θα χάσουμε, να δίνουμε τη μάχη. Από κει και πέρα η φαυλοκρατία, η κάθετη πτώση όλων των αξιών είναι ένας κοινός τόπος. Μας αρέσει να συζητούμε γι’ αυτό αυτομαστιγώμενοι. Μακριά από μένα όλο αυτό, γιατί πιστεύω ότι είναι ένας παιδισμός ή ένας παλιμπαιδισμός -ανάλογα με την ηλικία του καθενός. Δεν νομίζω ότι όλα κινούνται στο επίπεδο των πολιτικών ή των πνευματικών ανθρώπων. Η ζωή έχει χάσει την πραγματική της αξία. Πιστεύω ότι κάποια στιγμή θα την ξαναβρεί.

Είναι κάτι που γίνεται νομοτελειακά;

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει μια νομοτέλεια. Δε σημαίνει, όμως, ότι η νομοτέλεια έχει ως παράγωγο την αδράνεια. Γιατί το πηγάδι είναι απύθμενο – δεν έχει πάτο, ούτως ώστε να πατήσουμε και να σηκωθούμε, να ανακτήσουμε την ανάποδη πορεία προς τα πάνω.

Με την εμπειρία των τόσων ετών στο θέατρο, υπάρχουν διαδρομές που θα επιλέγατε να μην είχατε ακολουθήσει;

Καμία. Δεν πιστεύω στη μετάνοια. Η μετάνοια είναι ένας τρόπος για να συγχωρείς τον εαυτό σου.

Η μετάνοια δεν είναι και μία μεταμόρφωση;

Η μεταμόρφωση είναι φυσικό γεγονός, η μετάνοια είναι εγκεφαλικό.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s