Ενκε Φεζολάρι: Στην Ελλάδα έκανα πραγματικότητα τα όνειρά μου

Posted: Ιουνίου 4, 2012 in Φεζολάρι Ενκε

[Μυρτώ Λοβέρδου, ΤΟ ΒΗΜΑ, 3/6/2012]. Εχει ζήσει στη χώρα μας τα δύο τρίτα της ζωής του. Ο 31χρονος Ενκε Φεζολάρι, ο οποίος γεννήθηκε στην Αλβανία, ήρθε στην Ελλάδα παιδί, μαζί με τη μητέρα του, με το όνειρο μιας καλύτερης ζωής. Και τα κατάφερε: απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, ηθοποιός και σκηνοθέτης, ζει και δουλεύει στην Αθήνα, μένει στα Πατήσια και, παρ’ ότι τα οικονομικά του εξακολουθούν να είναι δύσκολα, κρατά για τον εαυτό του την ικανοποίηση πως «στην Ελλάδα χρωστάω ότι ασχολήθηκα με το θέατρο». Την Πέμπτη ανεβάζει σε μια αυλή στο Μεταξουργείο την «Αγγέλα» του Γιώργου Σεβαστίκογλου, ένα έργο για ανθρώπους που παλεύουν.

Διάλεξα…

Την «Αγγέλα» γιατί ήθελα να κάνω ένα καλοκαιρινό έργο που να παίζεται σε πλατείες, σπίτια, αυλές, ένα έργο που να χρειάζεται απλότητα, φως, Ελλάδα. Το διάλεξα γιατί με αφορά η ελληνική θεματολογία, ίσως επειδή δεν είμαι Ελληνας στα χαρτιά. Προτιμώ όμως να ανεβάζω Αναγνωστάκη, όπως συνέβη με την «Παρέλαση», ή τώρα Σεβαστίκογλου. Νιώθω κοντά, γιατί εδώ είναι Βαλκάνια, είναι Νότος. «Αυτό είναι ένα έργο για μένα» μου είπε η μάνα μου όταν της είπα ότι μιλάει για την κατώτερη τάξη, για υπηρέτριες. (Σ.σ.: Η 59χρονη μητέρα του ήταν καθαρίστρια στο Εθνικό Θέατρο, απολύθηκε και τώρα εργάζεται σε σπίτια. Τον Σεπτέμβριο σχεδιάζει να γυρίσει πίσω στα Τίρανα.) Πιο επίκαιρο από ποτέ, μια που σήμερα είμαστε όλοι μετανάστες, πραγματεύεται έναν εσωτερικό εμφύλιο ανάμεσα σε αδέλφια, φίλους, συγγενείς. Και αν πριν από επτά χρόνια θα το ανέβαζα με Ρωσίδες, Γεωργιανές ή Αλβανίδες, σήμερα το ενδιαφέρον είναι στις Ελληνίδες.
Γυρίζω…
Εσκεμμένα πίσω, στο παλιό. Η παράσταση αποφεύγει την αποδόμηση, είναι σαν ταινία. Η ταράτσα είναι η αυλή. Μας θυμίζει ότι όλα είναι δρόμος. Εκεί στην αυλή οι άνθρωποι δέρνονταν, αγαπιούνταν, τσακώνονταν, χώριζαν. Και έχει να κάνει με την παλιά Αθήνα, που έχει καταρρεύσει. Σύριγγες, άνθρωποι που ουρούν και αφοδεύουν, τσατσάδες και δυο στενά πιο κάτω κάποιοι άλλοι πίνουν καφέ. Βλέπεις από δήθεν κουλτουριάρηδες ως Κινέζους. Είναι μια συνάντηση πολιτισμών. Δύο φορές στην πρόβα, όταν ακούστηκε η ατάκα «Βοήθεια, έπεσε η Τασία από την ταράτσα», έτρεξαν αστυνομικοί να τη σώσουν.
Επιστρέφω…
Στα παιδικά μου χρόνια, σε θραύσματα εικόνων, στη γειτονιά μου στα Τίρανα, όπου μέναμε όλοι μαζί. Εξαθλίωση, μιζέρια, γυναίκες με μεγάλα στήθη. Εχω μια διαβρωμένη ανάμνηση, αλλά σήμερα νιώθω την Ελλάδα μέσα στο αίμα μου, στο DNA μου, γι’ αυτό και ανεβάζω την «Αγγέλα» και όχι Λόρκα. Αλλωστε με τα χρόνια έχω πάρει τα χούγια του Ελληνα, και τα καλά και τα κακά της ελληνικής νοοτροπίας. Παλιά μου άρεσε να πηγαίνω για καφέ, να πηγαίνω στα μπουζούκια, αλλά χαίρομαι που σήμερα δεν υπάρχει παρά ελάχιστο πλέον λαϊφστάιλ. Την πονάω την Ελλάδα – δεν έγινα ξαφνικά φιλέλληνας. Νιώθω Βαλκάνιος και Ελληνας, αλλά έχω και μια νοσταλγία για την Αλβανία, μέσα από τους συγγενείς μου, τη μάνα μου, που ακόμη μιλάει σπαστά τα ελληνικά.
Ενδιαφέρομαι…
Για το πολιτικό γίγνεσθαι στην Ελλάδα, προβληματίζομαι έντονα για όλα όσα συμβαίνουν, νιώθω κι εγώ πολίτης αυτής της χώρας, νιώθω ευθύνη. Αισθάνομαι ότι έγινα καλύτερος άνθρωπος.
Ονειρεύτηκα…
Να γίνω ηθοποιός και στην Ελλάδα πραγματοποίησα το όνειρό μου. Της το χρωστάω λοιπόν. Το θέατρο με βοήθησε, αλλά στην ουσία μόνος σου κατακτάς ό,τι κατακτήσεις. Καμία πατρίδα, καμία χώρα δεν σε βοηθάει.
Φοβήθηκα πολύ…
Τη βραδιά των εκλογών έκλαιγα. Για μια στιγμή μπήκε μέσα μου ο φόβος. «Αχ, και τώρα;» αναρωτήθηκα. Βλέπω τη Χρυσή Αυγή στον ύπνο μου, βλέπω εφιάλτες. Γενικά υπάρχουν στιγμές που φοβάμαι και άλλες όχι. Δεν φοβάμαι αν θα με σκοτώσουν, αλλά γιατί δεν ξέρω πώς θα αντιδράσω στον κίνδυνο. Με πονάει που δέρνουν τους Πακιστανούς. Σήμερα ο ρατσισμός είναι μεταξύ μας, λόγω ανέχειας, εξαθλίωσης: ο ρατσισμός είναι παντού και είναι σκληρός. Η κατάσταση διχάζει.
Δεν ψηφίζω…
Αλλά θα ήθελα να μπορώ. Γι΄αυτό και είπα στους φίλους μου να πάνε να ψηφίσουν για μένα.
Πιστεύω…
Οτι η Ευρώπη δεν μπορεί χωρίς την Ελλάδα και η Ελλάδα δεν μπορεί χωρίς την Ευρώπη. Την έχει ανάγκη πέρα από οικονομικοπολιτικούς λόγους, τους οποίους άλλοι μπορούν να αναλύσουν καλύτερα. Τώρα πια πιάνουμε πάτο. Αυτό που λέγαμε ότι θα συμβεί συμβαίνει. Τώρα όλα αρχίζουν. Οπως ο Κουν έκανε παραστάσεις μέσα στον Εμφύλιο και στην Κατοχή, δεν μπορεί, και τώρα κάτι καλό θα βγει. Οποιος έχει κάτι πραγματικό να πει θα επιβιώσει. Ας κοιτάξουμε μέσα μας, στον πυρήνα, ας συσπειρωθούμε. Μου αρέσει άλλωστε που η Ελλάδα έγινε trendy, που «είμαστε όλοι Ελληνες», που νομπελίστες και άνθρωποι της διανόησης γράφουν για μας.

Αγαπώ…
Τον κινηματογράφο. Μου άρεσε πολύ η ταινία «Πρέπει να μιλήσουμε για τον Κέβιν», γιατί πραγματικά πρέπει να μιλήσουμε. Η αποσιώπηση, η σιωπή δεν κάνει καλό σε κανέναν. Μου αρέσει που ο Γλέζος πηγαίνει και μιλάει, με συγκινεί. Θα ήθελα να συγκινηθεί αυτός που θα έρθει να δει την «Αγγέλα».
Κάνω παρέα…
Με Ελληνες κυρίως. Είναι λίγοι οι αλβανοί φίλοι μου. Γενικά προέρχονται από τομείς των γραμμάτων και των τεχνών. Βλέπω πια ότι σήμερα οι Αλβανοί έχουν μπει στην ελληνική νοοτροπία: οι νεότεροι μπορεί να μη μιλούν ούτε τη μητρική τους γλώσσα. Ενώ, π.χ., οι Πολωνοί, τα νέα παιδιά, μιλούν και τις δύο γλώσσες. Είναι τρομερό αυτό που συμβαίνει: όπως λέγανε παλιά ότι οι Ελληνες χάνουν τις δουλειές από τους Αλβανούς, τώρα οι Αλβανοί τις χάνουν από τους Πακιστανούς. Πόσο εύκολα ξεχνάει ο άνθρωπος… Γι΄αυτό και επιμένω ότι είναι πολύ σημαντικό να σε εμπιστεύονται, όπως τώρα εμένα ο Γιώργος Λυκιαρδόπουλος, ή ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, στο θέατρο του οποίου δούλεψα την περασμένη χρονιά.

Πότε & πού:
«Αγγέλα»  του Γιώργου Σεβαστίκογλου.
Αυλή (Kunsthalle Athena), Κεραμεικού 28, Μεταξουργείο.
Πρεμιέρα στις 7 Ιουνίου.
Παραστάσεις: Τρίτη – Κυριακή στις 20.00. Ως την 1/7.
Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ.
Πληροφορίες στο τηλ. 6985 920.544.

Σχολιάστε

