Πέτρος Φιλιππίδης: «Ειρήνη» με Πάγκαλο και Ντομινίκ

Posted: Μαΐου 30, 2011 in Φιλιππίδης Πέτρος
  • «Αν πέσω και τσακίσω τα πλευρά μου πατώντας τα σκατά σου, θα απαιτήσω να σφραγιστεί ο κώλος σου από βαρβάτο… Ντομινίκ!».
«Ειρήνη» με Πάγκαλο και Ντομινίκ

«Αν πέσω και τσακίσω τα πλευρά μου πατώντας τα σκατά σου, θα απαιτήσω να σφραγιστεί ο κώλος σου από βαρβάτο… Ντομινίκ!». Ο Πέτρος Φιλιππίδης στη σκηνή κάνει πρόβα στην «Ειρήνη» του Αριστοφάνη, που τον φέρνει για πρώτη φορά στην Επίδαυρο ως σκηνοθέτη – αφού την έχει σαρώσει ως πρωταγωνιστής πολλές φορές. Μαζί με τον Γιώργο Λέφα και τον Γιώργο Γαλίτη έκαναν δραματουργική επεξεργασία πάνω στη μετάφραση του Κ. Χ. Μύρη και οι προσθήκες τους δίνουν το στίγμα τού σήμερα, όπως τονίζει ο ίδιος ο Φιλιππίδης. Με χιούμορ κι αναφορές στον Ντομινίκ Στρος Καν και με παραπομπές σε κυβερνητικά στελέχη -«Σκατά υπάρχουν, το είπε και ο αντιπρόεδρος. Ολοι μαζί τα φάγαμε, δεν είπε; Τα… σκατά εννοούσε!»- μέχρι ατάκες που θέλουν να μας ξεσηκώσουν: «Ρε σεις, από τον καναπέ δεν αλλάζει ο κόσμος!».

Ο δημοφιλής ηθοποιός απαντάει σε όσους σχολιάζουν το ότι κατεβαίνει στην Επίδαυρο με δύο ρόλους λέγοντας: «Αυτό το έργο δεν μπορεί να το κάνει κανείς καλύτερα από μένα, με… μένα!».

Χειμαρρώδης και έντονος μιλά για θέατρο, πολιτική και τηλεόραση.

  • «ΡΕ ΣΕΙΣ, ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΝΑΠΕ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ!»

Πενήντα-Πενήντα. Πενήντα ηθοποιός και… πενήντα σκηνοθέτης. Λατρεύει να παίζει, ενώ είναι φορές που νιώθει επιτακτική την ανάγκη να δίνει τον μισό εαυτό του στη σκηνοθεσία σε δουλειές που παίζει ο ίδιος – κι όχι μόνο. Ακάματος, απαιτητικός και… εκρηκτικός, απαιτεί το καλύτερο απ» τους συναδέλφους του, μα κυρίως απ» τον εαυτό του. Τόσο στην υποκριτική όσο και στην «εικόνα». Αλλάζει «πρόσωπα», περούκες, κοστούμια, αλλάζει μακιγιάζ και όψη για να «γίνει» ο Τρυγαίος και παράλληλα με τον Γιάννη Μετζικώφ, που» χει αναλάβει τα κοστούμια της παράστασης, αναζητούν και την κατάλληλη όψη για όλους τους ήρωες του έργου.

«Ειρήνη» με Πάγκαλο και Ντομινίκ
  • Εχεις «κατέβει» αρκετές φορές ως ηθοποιός στην Επίδαυρο είναι η πρώτη φορά, όμως, που σκηνοθετείς γι» αυτήν. Τι σε οδήγησε σε αυτήν την απόφασή σου;

Ο,τι με οδηγεί να σκηνοθετώ και σε άλλα θέατρα: το όραμα, το ότι θέλω να κάνω τη δική μου πρόταση σε κάποια έργα. Ενοχλεί αυτό; Πειράζει κάποιους; Γιατί; Μετά τόσα χρόνια που κάνω θέατρο, παίζοντας ή σκηνοθετώντας, δεν δικαιούμαι να σκηνοθετήσω στην Επίδαυρο; Κάποιοι το ρωτούν αυτό ή το σχολιάζουν κάπως! Τηρουμένων των αναλογιών και χωρίς διόλου να θέλω να γίνω προκλητικός, θέλω να πω αυτό: τον Κουν τον ρώτησαν ποτέ γιατί σκηνοθετούσε; Εμένα γιατί με ρωτάτε; Επειδή είμαι ηθοποιός και μάλιστα τέτοιος ηθοποιός; Εντάξει, ας απαντήσω λοιπόν.

Η σκηνοθεσία με κάνει καλύτερο ηθοποιό και ο καλύτερος ηθοποιός που γίνομαι απ» τη σκηνοθεσία με κάνει και καλύτερο σκηνοθέτη! Γι» αυτό σκηνοθετώ – χωρίς να δίνω λόγο σε κανένα! Είτε στο «Μουσούρη», είτε στην Επίδαυρο! Είναι άλλα τα μεγέθη, αλλά εγώ δίνομαι ολόψυχα και στα δύο. Δεν μου αρέσουν οι «ταμπέλες». Δεν διαχωρίζω το θέατρο σε εμπορικό και ποιοτικό, σε επιθεώρηση και σε αρχαίο δράμα. Με τον ίδιο τρόπο προσεγγίζω τα πάντα.

  • Να σε… προκαλέσω κι άλλο; Κάποιοι σχολιάζουν αυτή σου την απόφαση να σκηνοθετήσεις στην Επίδαυρο ως έπαρση. Δεν υπάρχει, λένε, άλλος σκηνοθέτης άξιος να τον καθοδηγήσει ;

Σου απαντώ προκλητικά λοιπόν: πιστεύω ότι αυτό το έργο δεν μπορεί να το κάνει κανείς καλύτερα από μένα με μένα! Αυτό κι αν είναι… έπαρση! Τους δίνω… ψωμί να έχουν! Για να είμαι ειλικρινής και δίκαιος, θα εμπιστευόμουν απόλυτα για το έργο αυτό τον Σπύρο Ευαγγελάτο, όπως θα εμπιστευόμουν απόλυτα τον Νίκο Μαστοράκη για κάτι φεστιβαλικό και ιδιαίτερο…

  • Τι έχει να πει η «δική» σου «Ειρήνη» λοιπόν, Πέτρο;

Εχει να πει ότι τα πράγματα ξεκινούν από τα όνειρα, την ουτοπία και ότι ο άνθρωπος για να βγει από αυτό το απόλυτο αδιέξοδο που ζει πρέπει να γυρίσει στα μεγάλα όνειρα, στις μεγάλες ιδέες, στις μεγάλες αξίες.

  • Ο Τρυγαίος που «ντύνεσαι» το κάνει έργο αυτό. Δεν τα παρατά, δεν παραδίδεται…

Ψάχνει την αληθινή Ειρήνη και όχι την ψεύτικη, την… κάλπικη. Πού είναι, λέει, θέλω να τη βρω – δεν θέλω την κάλπικη Ειρήνη, θέλω το αληθινό, το αυθεντικό μονάχα.

Κι αυτό με εκφράζει απόλυτα. Ζούμε σε μια κάλπικη πραγματικότητα, γυρίσαμε την πλάτη στο αυθεντικό κι αυτό πληρώνουμε τώρα. Το ότι φτιάξαμε μια εικονική πραγματικότητα.

  • Ξέρω ότι τη μετάφραση της «Ειρήνης» την έκανε ο Κ. Χ. Μύρης και ότι με τον Γιώργο Γαλίτη και τον Γιώργο Λέφα έχετε κάνει τη δραματουργική επεξεργασία του. Πόσο έχετε επέμβει στο έργο και πόσο το «πειράξατε»;

Δεν το «πειράξαμε». Απλώς κάναμε μικρές επεμβάσεις με αναφορές στη σημερινή πραγματικότητα χωρίς να προδίδουμε το ύφος, χωρίς χυδαιότητες και «φτήνιες». Ο Αριστοφάνης σατίριζε πρόσωπα συγκεκριμένα, άρα μας «νομιμοποιεί» να κάνουμε αναφορές και εμείς ή έστω να τα…φωτογραφίζουμε.

  • Υπάρχει και μια έμμεση αναφορά στον Πάγκαλο έμαθα!

«Μην ανησυχείς», λέει κάποια στιγμή ο Τρυγαίος που παίζω. «Μη στοχεύεις στους βόθρους των θνητών, περιφρόνησε τα σκατά των θνητών, μας περιμένουν οι βίλες των Αθανάτων… Εχω μαζί μου το δεκατιανό σου για να φας. Σκατά υπάρχουν, δεν άκουσες που το είπε και ο αντιπρόεδρος; Ολοι μαζί τα φάγαμε – τα σκατά εννοούσε!». «Καίω» ατάκες!

  • Μη μου πεις ότι δεν θα κάνετε και αναφορά στον Στρος Καν;

Θα τις «κάψουμε» όλες τις ατάκες έναν μήνα πριν από την πρεμιέρα μας; Σε κάποια σκηνή θα γίνει αναφορά στο πρόσωπό του!

«Τι κάνεις άνθρωπέ μου, χέζεις στον δρόμο; Παράχωσέ τα, ρίξε μια χούφτα χώμα, σπείρε γκαζόν, φύτεψε μετά μπαχάρια και θαμνώδη, ψέκασέ τα με λιβάνια… Σανέλ Νούμερο 5! Διαφορετικά αν πέσω και τσακίσω τα πλευρά μου, θα απαιτήσω να σφραγιστεί ο κώλος σου από βαρβάτο Ντομινίκ!». Στη μετάφραση υπήρχε «βαρβάτος νταλικέρης» και τον κάναμε Ντομινίκ!

  • Ο Τρυγαίος που «ντύνεσαι» μάχεται προκειμένου να αλλάξει το «σκηνικό» που δεν του αρέσει καθόλου. Ο καλλιτέχνης Φιλιππίδης -κι οι καλλιτέχνες γενικότερα- δεν πρέπει να βγείτε να τα πείτε μήπως αλλάξει κάτι;

Ηρθε η ώρα να τα πούμε, να τα «χώσουμε» γιατί έχει παραγίνει η κατάσταση. Πρέπει να μιλάμε και κυρίως να εκφράζουμε τη θέση μας από τις παραστάσεις μας.

Το κάνω μέσα από την «Ειρήνη» φέτος, υπάρχουν πολλές αναφορές. «Ρε σεις», ακούγεται κάποια στιγμή, «από τον καναπέ δεν αλλάζει ο κόσμος – πάρτε πρωτοβουλίες». Αυτό δίνει το στίγμα – όπως στίγμα δίνουν τα τραγούδια και οι στίχοι. Ολο ακουμπάει εκεί: στο φτάνει πια, δεν μπορούμε να είμαστε μετανάστες στην ίδια μας τη χώρα. Πρέπει να βγούμε στους δρόμους, να ορθώσουμε το ανάστημά μας, να ξεκουνηθούμε απ» τους καναπέδες μας και να πάρουμε θέσεις – αλλιώς χαθήκαμε. Αληθινά χαθήκαμε! Αρκετά μείναμε στην κοσμάρα μας.

  • Αν κάνατε επιθεωρήσεις όπως παλιά θα είχε πρώτο ρόλο ο Στρος Καν και θα τον ντυνόσουν με χαρά, έτσι;

Σαν τρελός θα το «κανα!

  • Και ποια θα ήθελες στον ρόλο της καμαριέρας του;

Αντρα θα ήθελε η επιθεώρηση. Τον Αντώνη Λουδάρο, αν και θα προτιμούσα να την παίξω εγώ την καμαριέρα. Οπως Στρος-ει κανείς!

Παίρνουν το μήνυμα τα κανάλια

  • Πάμε και στα τηλεοπτικά. «Πενήντα Πενήντα» και την επόμενη σεζόν. Τι σας δίνει συνέχεια νέες παρατάσεις;

Η αγάπη του κόσμου, τι άλλο; Πας να σταματήσεις και βλέπεις ότι το τηλεοπτικό κοινό διψά για νέα επεισόδια εκφράζοντάς το με όλους τους τρόπους. Αυτό είναι που μας έφερε ξανά κοντά για τα καινούργια επεισόδια που βλέπετε τώρα, αυτό είναι που θα μας κρατήσει κοντά και για τα νέα επεισόδια που θα βγουν το φθινόπωρο.

Είχα κάνει συζητήσεις για άλλη τηλεοπτική δουλειά, μα η πρόταση να συνεχίσουμε ενωμένοι-δυνατοί με έκανε να μείνω στο «Πενήντα-Πενήντα» με τα καλά φιλαράκια μου. Παρά τον «μαραθώνιο» που τρέχω απ» τις πρόβες στα γυρίσματα δεν γκρινιάζω, γιατί νιώθω λες και πάω να βρω τους φίλους μου να τα πούμε – δέσαμε πολύ όλοι κι αυτό το «από καρδιάς» βγαίνει και στο αποτέλεσμα…

  • Τα κανάλια γύρισαν την πλάτη τους στη μυθοπλασία.

Είναι τεράστιο λάθος αυτό γιατί ο κόσμος έχει μεγάλη ανάγκη να «δραπετεύσει», να ξεφύγει από αυτό που ζει, να αποστασιοποιηθεί από όσα τον βαραίνουν. Και θέλει να δει και καλή κωμωδία όπως το «Πενήντα-Πενήντα και καλό δράμα όπως το «Νησί».

Ενδίδουν τα κανάλια σε μόδες και σε φτήνιες, μα το παίρνουν το μήνυμα ότι το κοινό θέλει σίριαλ και γυρνά σε αυτά. Το ότι η σειρά μας πιάνει σαραντάρια λέει από μόνο του κάτι – όπως εξίσου πολλά λέει ότι το «Νησί» έπιασε πενηντάρια… Για να μη σου πω και για τα καθημερινά που σαρώνουν.

  • Τι μας επιφυλάσσουν στον νέο κύκλο τους οι τρομεροί «Πενήντα-Πενή­ντα»;
    Τι μαθαίνεις για τα προσεχώς;

Τα νέα επεισόδια θα τα γυρίσουμε από τον Αύγουστο και δεν έχω εικόνα τι του μαγειρεύουν οι Μάστερ Σεφ μας, αλλά είμαι σίγουρος ότι θα μας βάλουν σε περιπέτειες καινούργιες, σπαρταριστές και δυνατές!

    • ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ

Η «Ειρήνη» του Αριστοφάνη από τη «Θεατρική Διαδρομή» κάνει πρεμιέρα στην Επίδαυρο, 1 και 2 Ιουλίου. Μετάφραση Κ. Χ. Μύρης, διασκευή Π. Φιλιππίδης, Γ. Γαλίτης, Γ. Λέφας, σκηνοθεσία Π. Φιλιππίδης, σκηνικά Γ. Κόττης, κοστούμια Γ. Μετζικώφ, μουσική Μ. Μάτσας, χορογραφία Ε. Νίνου, φωτισμούς Ε. Ντεκώ. Παίζουν: Π. Φιλιππίδης, Τ. Παπαματθαίου, Γ. Γαλίτης, Γ. Δεγαΐτης, Κ. Γιαννακόπουλος, Π. Σταθακόπουλος, Χ. Σιμαρδάνης, Χ. Μαυρουδής, Α. Μπούρας, Δ. Δεγαΐτης, Τ. Ιορδανίδης, Ο. Τζιόβας.

BAΣΙΛΗΣ ΜΠΟΥΖΙΩΤΗΣ, ΕΘΝΟΣ, 29/5/2011

  • ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • «Ειρήνη» με Πάγκαλο και Ντομινίκ
  • «Ειρήνη» με Πάγκαλο και Ντομινίκ
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s