ΓΙΑΝΝΟΣ ΠΕΡΛΕΓΚΑΣ: «Επιστρέφουμε σε άγριες καταστάσεις»

Posted: Ιανουαρίου 30, 2011 in Περλέγκας Γιάννος
  • Τον Φεβρουάριο θα παίξει στην «Τριλογία του παραθερισμού» στο Εθνικό. Ο 30χρονος ηθοποιός δηλώνει γοητευμένος από τον Κάρλο Γκολντόνι και επισημαίνει τις αντιστοιχίες ενός έργου που γράφτηκε πριν από τρεις αιώνες με το σήμερα

ΜΥΡΤΩ ΛΟΒΕΡΔΟΥ | Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2011

Εχοντας μια γεμάτη και δημιουργική πορεία, ο ηθοποιός Γιάννος Περλέγκας νιώθει ότι δουλεύει σε ένα θέατρο (το Εθνικό) όπου «συμβαίνουν τα περισσότερα πράγματα», ενώ συνεργάζεται με σημαντικούς σκηνοθέτες. «Εχω περάσει και από ομάδες και καταλαβαίνω πλέον ότι σημασία έχει να λειτουργεί κανείς χωρίς εγωισμούς αλλά με γνώμονα τη συνεργασία. Θεωρώ ότι η συνεύρεση στο θέατρο είναι απόλυτη ανάγκη για τον ηθοποιό». Οσο για την εποχή μας και τον τρόπο ζωής που χαρακτηρίζει την καθημερινότητά μας, βλέπει να επιστρέφουμε «σε πιο άγριες καταστάσεις. Θέλω να ελπίζω ότι επειδή είναι τέτοια η κοινωνική και η οικονομική κατάστασηφθάνουμε στον πάτοαν και πάντα υπάρχει και πιο κάτω-,οπότε θα πέσουν πια και τα προσωπεία και οι μάσκες.Βλέπω τα σημάδια».

Στα 30 του χρόνια ο Περλέγκας μετρά περισσότερα από 20 έργα, ενώ στο βιογραφικό του ξεχωρίζουν η πρώτη του παράσταση- όταν τον διάλεξε ο Λευτέρης Βογιατζής, μαθητή ακόμη της Δραματικής Σχολής, για να παίξει στο «Καθαροί πια»-, ένα βραβείο Χορν, πρωταγωνιστικοί ρόλοι όπως του Ρομπέρτο Τσούκο, προ διετίας, αλλά και μια σκηνοθεσία. «Η τριλογία του παραθερισμού» του Κάρλο Γκολντόνι είναι το τέταρτο έργο στο εναλλασσόμενο ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου στο οποίο ο ίδιος έχει αναλάβει έναν από τους καθοριστικούς ρόλους- παίζει άλλωστε συγχρόνως και στην «Εμίλια Γκαλότι» του Λέσινγκ. Γραμμένο στα μέσα του 18ου αιώνα, το συγκεκριμένο έργο μοιάζει να γράφτηκε για να αποτυπώσει την κοινωνία του 21ου αιώνα: μια κοινωνία που μοιράζεται ανάμεσα στο ψέμα και στην επιτήδευση, που θέλει να προκαλεί και να εντυπωσιάζει, ακόμη και αν πρέπει να δανειστεί ή και να χρεοκοπήσει.

Παρ΄ ότι το πρωτοδιάβασε όταν του το πρότεινε ο Νίκος Μαστοράκης- ο οποίος το διασκεύασε, το σκηνοθετεί, ενώ έχει επιμεληθεί και τη μουσική-, ο Περλέγκας γοητεύθηκε από το σύμπαν που δημιουργεί ο Γκολντόνι και τις αντιστοιχίες με το σήμερα. «Υφολογικά, κυρίως,παραπέμπει στη σύγχρονη εποχή. Ενα από τα βασικά στοιχεία είναι η επιδειξιμανία και η ανάγκη των ηρώων να προβάλλονται μέσα από τα ρούχα. Είναι τόσο υπερβολικά τα ρούχα που θέλουν να φορούνπου καταντούν παλιά. Μοιάζει σαν να θέλουν να τα φορούν για να βγουν στην πασαρέλα, σαν να θέλουν να επιδειχθούν». Και θυμίζει τη φράση ότι «κάθε άνθρωπος καθορίζεται από τρεις τάξεις:την τάξη στην οποία ανήκει,εκείνη στην οποία βρίσκεται και εκείνη στην οποία θα ήθελε να βρίσκεται, που είναι και η πιο καθοριστική. Διότι αυτή η μεσαία τάξη θα έπρεπε να βασιστεί στην ηθική της εργασίας. Αντ΄ αυτού επιλέγει μια οικονομική και ηθική καταστροφή, μια κατάσταση που τον οδηγεί στην έλλειψη αυτοεκτίμησης» .

«Ο Λεονάρντο,τον οποίο υποδύομαι», συνεχίζει, «όπως και όλοι οι άλλοι ρόλοι του έργου, ανήκει στη μεσαία κοινωνική τάξη, τη μικρομεσαία, των μικροεισοδηματιών. Στην εποχή του ο Γκολντόνι ήθελε να καυτηριάσει, να στηλιτεύσει τα ιδανικά και τις αξίες αυτής της τάξης, η οποία ήθελε να μιμηθεί την ανώτερη χωρίς να έχει τα εφόδια. Εχουμε να κάνουμε με πρόσωπα που υπακούν στις επιταγές της μόδας της εποχής και κυρίως στον τρόπο παραθερισμού που επιβαλλόταν». Πράγμα που σημαίνει, όπως εξηγεί ο Γιάννος Περλέγκας, ότι έπρεπε να νοικιάσουν μια βίλα και να επιδεικνύουν τον πλούτο- είτε τον είχαν είτε όχι- και τη χλιδή.

«Ηθελαν να κάνουν εντύπωση ακόμη και αν χρειαζόταν να πνιγούν στα χρέη και στα δάνεια. Οσο για τον Λεονάρντο, θα τον έλεγα και επιπόλαιο». Αντίστοιχη νοοτροπία έχει στην «Τριλογία» και η οικογένεια της κοπέλας την οποία έχει ερωτευθεί ο Λεονάρντο, και ας δείχνει ότι έχει καλύτερη οικονομική κατάσταση. «Γι΄ αυτό και στο τρίτο μέρος είναι όλοι κατεστραμμένοι» προσθέτει. Ακόμη και οι γάμοι που γίνονται στο έργο του Γκολντόνι δεν έχουν ως κίνητρο την αληθινή αγάπη αλλά την επιβολή τού ενός απέναντι στον άλλον. «Το θέμα του Λεονάρντο είναι να παντρευτεί για να μην κερδίσει την κοπέλα ο ανταγωνιστής του.Το ίδιο κάνει και η αδελφή του».

Διαφορετικό από τα άλλα έργα του Γκολντόνι, «Η τριλογία του παραθερισμού» διαθέτει τα κωμικά χαρακτηριστικά της εργογραφίας του ιταλού δημιουργού. «Ωστόσο» εξηγεί ο Γιάννος Περλέγκας «οι ήρωές του είναι χαρακτήρες και όχι τύποι. Είναι σύνθετες προσωπικότητες, με τα δικά τους προβλήματα. Μέσα από το έργο παρακολουθούμε μια κοινωνική τοιχογραφία που παραπέμπει στο περίπλοκο των μεγάλων μυθιστορημάτων. Διαθέτει βάθος, μελοδραματικά στοιχεία… Ενώ ξεκινά σαν μια κωμωδία παρεξηγήσεων, καταλήγει σε ένα βαθιά κυνικό και πικρό έργο- υπάρχουν κυνισμός και πικρίες στην προσωπική, στην κοινωνική και στην ερωτική ζωή όλων των ηρώων».

* Πρεμιέρα την Τετάρτη 16 Φεβρουαρίου στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου- Κτίριο Τσίλλερ, στις 21.00.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s