Τάνγκο, ως μάθημα πολιτικής επιβίωσης

Posted: Ιανουαρίου 17, 2011 in Καραδήμου Ελένη
Ετικέτες: ,
  • Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΙΔΑΛΗ, Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2011
  • Η ευτυχία βρίσκεται στο… τάνγκο για την ηθοποιό και χορεύτρια Ελλη Καραδήμου, που εδώ και μερικά χρόνια έχει δοθεί ολόψυχα σ’ αυτόν το θεσπέσιο χορό.

Η Ελένη Καραδήμου και ο Αργεντινός παρτενέρ της στην παράσταση «Τελευταίο τάνγκο», Γκαμπριέλ Μαρίνο

Η Ελένη Καραδήμου και ο Αργεντινός παρτενέρ της στην παράσταση «Τελευταίο τάνγκο», Γκαμπριέλ Μαρίνο Διαθέτει ταλέντο, πάθος, φινέτσα και ταμπεραμέντο αργεντίνικο.

Οι θεατές του καινούργιου θεάτρου «Ολβιο» στο Γκάζι (Ιεράς Οδού 67 και Φαλαισίας 7) μπορούν να το διαπιστώσουν κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο έργο της Γαλλομεξικάνας Εστέρ Αντρέ Γκονζάλες «Το τελευταίο τάνγκο», που συνδυάζει πρόζα, τραγούδι, μουσική (ζωντανή και ηχογραφημένη) και βεβαίως χορό. Μια καλοφτιαγμένη παράσταση, με κοινωνικο-πολιτικές παραμέτρους, που εκτυλίσσεται στα στούντιο ενός ραδιοφωνικού σταθμού στο Μπουένος Αϊρες, λίγο πριν ξεσπάσει η δικτατορία του Βιντέλα, το 1976. Η Καραδήμου ερμηνεύει μια Ρωσίδα μετανάστρια χορεύτρια στο σόου που ετοιμάζει ο παρουσιαστής μιας δημοφιλούς εκπομπής (τον υποδύεται ο Γιώργος Νινιός).

Μια Ελληνίδα ηθοποιός που αφιερώθηκε ολοκληρωτικά στο τάνγκο. Γιατί;

«Αφιερώθηκα στο τάνγκο γιατί αισθάνθηκα να με ολοκληρώνει, τόσο ως άνθρωπο όσο και ως καλλιτέχνη. Οταν χορεύω τάνγκο νιώθω ότι δεν λείπει τίποτε απ’ τη ζωή μου, ότι γεννήθηκα γι’ αυτό. Νιώθω ευτυχία. Βρήκα σ’ αυτό ένα χώρο για να αφήσω ελεύθερη την προσωπικότητά μου και τη δημιουργικότητά μου».

Εχετε ζήσει και στο Μπουένος Αϊρες. Τι αποκομίσατε από κει;

«Είχα πολύ ωραίες αλλά και δύσκολες στιγμές. Εζησα τον έρωτα, την εγκληματικότητα, μια κοινωνία που μοιάζει τόσο με τη δική μας, αλλά είναι συνάμα και πολύ διαφορετική. Αλλαξαν οι ορίζοντές μου. Γνωρίζοντας τους Αργεντινούς κατάλαβα καλύτερα τους Ελληνες και αγάπησα περισσότερο την πατρίδα μου. Είναι καλό να βλέπει κανείς πώς λειτουργεί μια διαφορετική κοινωνία, γιατί αυτό σε ξεμπλοκάρει, σε κάνει να σπας τα στερεότυπα με τα οποία έχεις μεγαλώσει. Σημαντικό μάθημα στο Μπουένος Αϊρες είναι ότι η φτώχεια και η κρίση απλώς αυξάνουν τη δημιουργικότητα και την εφευρετικότητα του καλλιτέχνη. Γι’ αυτό και δεν φοβήθηκα να κάνω ένα τόσο μεγάλο άνοιγμα σε τέτοια εποχή».

Στη μουσικοχορευτική παράστασή σας υπάρχει μια πολιτικοκοινωνική διάσταση. Γιατί;

«Θεωρώ ότι η πολιτικοκοινωνική κατάσταση της Αργεντινής είναι αλληλένδετη με το τάνγκο. Το αιματηρό και πολυτάραχο παρελθόν και παρόν της έχει χαράξει γερά τις ψυχές των ανθρώπων της και κατά συνέπεια την καλλιτεχνική τους έκφραση. Με την Εστέρ, που έχει κάνει και τη σκηνοθεσία, μιλήσαμε πολύ για την ιδιοσυγκρασία του Αργεντινού, όπως η καθεμία την έχει βιώσει. Στόχος μας ήταν να αποδοθεί η σχέση του τάνγκο με την κουλτούρα του, για να βιώσει το κοινό μια διαφορετική πραγματικότητα σε σχέση με αυτό. Το τάνγκο δεν είναι μόνον ένας ερωτικός χορός,το καταλαβαίνει κανείς αν ακούσει τα λόγια του. Ξεπήδησε από τις ανησυχίες του λαού του. Ηταν στόχος μου αλλά και ηθικό χρέος μου απέναντι στους μεγάλους μου δασκάλους ν’ αποκαλυφθεί κι αυτή η πτυχή του».

Ο παρτενέρ σας είναι Αργεντινός. Τι είναι αυτό που σας έκανε να «κολλήσετε»;

«Ο Γκαμπριέλ Μαρίνο είναι ένας καταπληκτικός χορευτής, με μεγάλη σκηνική εμπειρία κι έχουμε μια πολύ αρμονική συνεργασία. Είναι σημαντικό το ότι ο παρτενέρ μου καταλαβαίνει τα λόγια των τάνγκο και έχει περάσει από τις ίδιες διαδρομές στο Μπουένος Αϊρες, γιατί αυτό κάνει το χορό μας πιο βαθύ και ουσιαστικό».

Είστε δασκάλα του τάνγκο από το 2004. Τι χρειάζεται για να γίνεις καλός χορευτής ή καλή χορεύτρια στο τάνγκο;

«Αυτό που διδάσκω στους μαθητές μου είναι ότι το τάνγκο είναι μια κουλτούρα, ένα κοινωνικό φαινόμενο… δεν είναι μόνο χορός. Δεν διακρίνει ηλικίες, εξωτερική εμφάνιση, ούτε κοινωνική θέση. Βοηθούν πολύ στην εκμάθησή του η σωματική άσκηση, η συνεχής εξάσκηση σε αυτό αλλά και το άκουσμα της μουσικής και η μελέτη της κουλτούρας αυτής. Το τάνγκο είναι… περπάτημα και όποιος γράψει τα περισσότερα χιλιόμετρα, σίγουρα αποδίδει καλύτερα».

Τι κάνει κάποια άτομα να έρχονται να χορέψουν τάνγκο;

«Η ανάγκη για επικοινωνία, για αγκαλιά. Το υπέροχο στο τάνγκο είναι ότι μπαίνεις σ’ ένα μπαρ και μπορείς να αγκαλιαστείς με όλους τους ανθρώπους που βρίσκονται στο χώρο. Γι’ αυτό όποιος μπει στο τάνγκο δύσκολα επιστρέφει σε άλλα είδη διασκέδασης… όλα μοιάζουν τόσο χλιαρά πια μπροστά σ’ αυτό που ζούμε εκεί. Υπάρχει μια πολύ καλή αναλογία αντρών- γυναικών σε σχέση με άλλους χορούς, γιατί εκφράζει απόλυτα και τα δύο φύλα».

Info: Στο «Τελευταίο τάνγκο» παίζουν επίσης οι Κωνσταντίνα Τάκαλου, Τίνα Γιωτοπούλου, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Βαγγέλης Ανδρέου, Αγγελική Ζήση, Εύη Χατζάκη.*

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s