Βάνα Μπάρμπα: «Ποτέ δεν έφυγε άντρας από μένα»

Posted: Δεκέμβριος 25, 2010 in Μπάρμπα Βάνα
  • Η νέα, θεατρική, πολυσυζητημένη παράσταση σε ένα μπαρ που εξυμνεί τον έρωτα, η μοναξιά της, οι ιστορίες αγάπης που ονειρεύεται αλλά φοβάται πως δεν θα έρθουν (;)

Κάθεται απέναντι μου με ένα stretch κορμάκι, χρυσές ψηλοτάκουνες γόβες και τα πόδια της είναι ακάλυπτα, αλλά σχεδόν εφηβικά. Είναι το διάλειμμα της παράστασης «50 χρόνια Ερωτας» και ο χρόνος της είναι περιορισμένος. Μιλάει γρήγορα, ακατάπαυστα. Με μια ανάσα σχεδόν μπορεί να ξεδιπλώσει τη μισή της ζωή. Κλισέ ή όχι, η Βάνα είναι η μοναδική περίπτωση στην ελληνική showbiz, γιατί δεν την ένοιαξε ποτέ να αποδείξει ότι ήταν καλή ηθοποιός, σέξι γυναίκα, καλή μαμά. Ο αυτοσαρκασμός της γυναίκας που ήθελε απλώς να κάνει το κέφι της ήταν πάντα σημείο αναφοράς στα media, που είχαν συνηθίσει πιο συμβατικές γυναικείες περσόνες. Και η Βάνα ήξερε να κάνει τη διαφορά.

«Ποτέ δεν έφυγε άντρας από μένα»

Φέτος κάνεις μια παράσταση που μιλάει για τον έρωτα από τη δεκαετία του ’50 μέχρι σήμερα. Τελικά, ποια είναι η πιο ερωτική εποχή για σένα;

Λατρεύω τη δεκαετία του ’50 και του ’60. Εκείνες οι εποχές είχαν άλλες αξίες. Βέβαια, κάνοντας αυτή την παράσταση κατάλαβα ότι τα ίδια πράγματα κάνουμε και τότε και τώρα. Απλώς τότε ήταν όλα πιο κρυφά.

«Ποτέ δεν έφυγε άντρας από μένα»

Αν σε άκουγε κανείς να μιλάς έτσι θα έλεγε ότι είσαι παραδοσιακή γυναίκα…

Ο,τι δεν έχουμε, αυτό εκτιμάμε περισσότερο. Eίμαι παιδί της ελληνικής επαρχίας, μεγάλωσα σε αλάνες σε γειτονιές. Δεν μπορώ λοιπόν να σου πω ότι η εποχή που βιώνω είναι η καλύτερη, δεν την αγαπάω. Αν είχα επιλογή, θα ήθελα να ζούσα τότε.

Γιατί έκανες μια θεατρική παράσταση σε ένα μπαρ και όχι σε μια κλασική θεατρική σκηνή;

Είναι δύσκολη εποχή κι εγώ δοκιμάζω κάτι διαφορετικό, κάτι που το έχω δει πρώτη φορά στην Αμερική. Ηταν μια παράσταση σε ένα γκαράζ και λέω, κοίταξε τελικά, μπορείς να κάνεις θέατρο οπουδήποτε, ακόμα και στην αυλή του σπιτιού σου. Αυτά τα κλισέ εγώ θέλω να τα ανατρέπω. Η παράσταση που κάνω φέτος έχει έναν interactive χαρακτήρα, ο άλλος θα κάνει λίγο χαβαλέ, θα πει την άποψή του, αλλά θα πάρει και τα μηνύματά του.

Αν δηλαδή γύριζες τον χρόνο πίσω θα άλλαζες τη ζωή σου; Θα έμπαινες σε ένα συμβατό σχήμα;

Μια κλασική οικογένεια; Δεν ξέρω πια ποιο πρότυπο γυναίκας είναι πιο ευτυχισμένο. Το πρότυπο το δικό μου, της απόλυτης ελευθερίας που φτάνει έως την ασυδοσία καμιά φορά, ή της γυναίκας που μέσα από την πειθαρχία και τα πολλά «μη» μπορεί να βρει τις αξίες της; Τελικά, αυτή μας η υπερβολή που μας κάνει ελεύθερους τι μας αφήνει; Μια απέραντη μοναξιά.

Νιώθεις κι εσύ μόνη;

Ναι. Παρόλο που έχω το παιδί μου, σε ερωτικό επίπεδο νιώθω μόνη.

Μπορείς να ερωτευτείς και πάλι;

Είναι έως και αδύνατον πλέον. Εχουν φύγει τα χρόνια της χαμένης αθωότητας για μένα. Περιμένω έναν σύντροφο, μια αγκαλιά, μια αγάπη. Αλλά πιστεύω ότι η ιστορία μου με τους έρωτες έχει τελειώσει. Γιατί υπάρχει γνώση πια για μένα. Κι αυτή η γνώση έχει μια απομυθοποίηση. Εντάξει, ψάχνω κι εγώ το 3% των αντρών. Αλλά από την άλλη, είναι η θέση μου δύσκολη πια. Με βλέπουν κι εμένα οι άντρες διαφορετικά. Εχω μια ιστορία πίσω μου, είμαι μια γυναίκα επικίνδυνη και το φαντάζονται ή το ξέρουν. Φοβούνται να με διεκδικήσουν και πληρώνω αυτό το κόστος της μοναξιάς.

Πιστεύεις στον εαυτό σου;

Εννοείται. Ο καλύτερος φίλος της ζωής μου είναι ο εαυτός μου.

Δεν έχεις φίλους;

Οχι. Εχω πάψει να πιστεύω στους ανθρώπους πια. Μπορεί σαν άνθρωποι να έχουμε το καλό και το κακό μέσα μας, αλλά είμαστε ανθρωποφαγικοί.

Μα δεν μπορεί, δεν υπάρχει ούτε ένας άνθρωπος εμπιστοσύνης δίπλα σου;

Σε κανέναν δεν έχω εμπιστοσύνη. Εχω βιώσει πολλά κι έχω ένα δηλητήριο μέσα μου, πάντα περιμένω ποιος θα με προδώσει. Είναι χιλιάδες οι φορές που με έχουν προδώσει, είναι τρομερό το παρασκήνιο που έχω ζήσει. Εχω δει ότι οι άνθρωποι όταν έχουν να πάρουν κάτι από εσένα όταν είσαι δυνατός, σε αγκαλιάζουν. Στην αδυναμία και στην πτώση σου, δεν είναι κανείς. Προσπάθησαν να μου δώσουν μια να πάω ακόμα παρακάτω.

Τότε εσύ πώς επιβίωσες όλα αυτά τα χρόνια;

Γιατί δεν πιστεύω σε κανέναν. Γιατί δεν περιμένω από κανέναν να μου δώσει την ευκαιρία. Τις δημιουργώ μόνη μου και αν ακολουθήσει το κοινό, καλώς.

Υπάρχουν πράγματα για τα οποία έχεις μετανιώσει;

Ναι, όταν πήγα με το Μεντιτεράνεο στα Οσκαρ και υπήρχε η προοπτική να μείνω στην Αμερική να δουλέψω και αντί γι’ αυτό επέστρεψα στην Ελλάδα. Αυτό το έχω μετανιώσει. Ηρθα σε μια χώρα που με πολέμησαν. Μόνο κάποιοι φίλοι μου gay με στηρίξανε. Πάντα οι γυναίκες που είχαν ομορφιά έπρεπε να αποδείξουν ότι έχουν και ταλέντο. Η ομορφιά είναι ταλέντο. Η Ρίτα Χέιγουορθ, η Μέριλιν, τι υποκριτική είχαν;

Πιστεύεις δηλαδή ότι σε πολέμησαν γιατί ήσουν όμορφη;

Ηταν δύσκολο να με καταπιούν. Τώρα που γέρασα με συμπαθήσανε λίγο. Μεγάλωσα, είμαι 44 ετών.

Τον χρόνο τον φοβάσαι;

Από τη μια τον αγαπάω γιατί μου άνοιξε τα μάτια. Από την άλλη τον φοβάμαι. Θα ήθελα σαν τον Φάουστ να κάνω μια συμφωνία με τον διάβολο και να γεράσω με αξιοπρέπεια, να μη με πονέσει πολύ.

Πολλοί είπαν ότι η Μαρία Κορινθίου είναι η νέα Βάνα Μπάρμπα. Εσύ αντί να ενοχληθείς, της έκανες πρόταση να είστε μαζί στην παράσταση. Κίνηση πολιτικής ή απενοχοποίησης;

Μην ξεχνάς ότι έβγαλα πολλά κορίτσια, όπως τη Ζέτα Δούκα στο Αιδοίων Μονόλογοι, την Τζένη Μπότση στο Σημάδι του Ερωτα… Είναι όμορφα κορίτσια που δεν τους δίνεται η ευκαιρία γιατί είναι όμορφες. Επειδή εγώ έχω καεί από αυτό στο παρελθόν, μου αρέσει πάντα να διαλέγω όμορφες και ταλαντούχες γυναίκες.

Δεν φοβάσαι τη σύγκριση;

Τι να φοβηθώ; Είμαι χορτάτη από θαυμασμό. Εχω γεμίσει από αγάπη και έρωτα. Καμιά φορά με πονάνε όταν μου λένε «σας είδαμε στο βιντεοκλίπ του Πάριου, το Τόσα Γράμματα. Τι όμορφη που ήσασταν τότε». Μου έρχεται ένα μαχαίρι στην καρδιά, αλλά χαμογελάω και λέω «έχεις δίκιο ρε φίλε, ήμουν όμορφη». Είναι αλήθεια όμως. Πώς να συγκρίνεις το τότε με το τώρα;

Στην κόρη σου τι συμβουλές δίνεις;

Δεν τολμάω να δώσω συμβουλές. Τώρα κινδυνεύω να την κακομάθω από την υπερβολή μου να της δίνω πολλή αγάπη. Παλεύω να έχω ένα μέτρο στο μεγάλωμά μου όμως καταλαβαίνω ότι ουσιαστικά είναι μια μεγάλη αρετή. Δεν είναι μαγκιά η υπερβολή, το μέτρο είναι.

Αν σου έλεγε να ασχοληθεί με τη δουλειά σου τι θα της έλεγες;

Θα είχα πεθάνει από τη στενοχώρια μου. Δεν θέλω να δω το παιδί μου να περάσει ό,τι πέρασα εγώ. Εμείς σήμερα έχουμε να φάμε κι αύριο όχι.

Δεν είναι λίγο υπερβολικό να το λες εσύ αυτό;

Σε πληροφορώ ότι είμαι στην πρώτη γραμμή και πολλές φορές δεν είχα να φάω. Εχω ξεμείνει από χρήματα ?πρόσφατα έμεινα με 20 ευρώ στην τσέπη. Εγώ είμαι ο άντρας της ζωής μου, που πρέπει να κοιτάξω την καριέρα μου, το σπίτι μου, το παιδί μου, τις δασκάλες του. Δεν έχω ένα αρσενικό να με συντηρήσει.

Με αυτήν λοιπόν τη λογική δεν σου έχει λείψει η συντροφικότητα;

Οχι, ρε φίλε, δεν τη θέλω, όταν αυτή η συντροφικότητα εξαργυρώνεται με το ότι ανήκω σε κάποιον. Δεν ανήκω σε κανέναν, ανήκω μόνο στον εαυτό μου. Αν κάποιος με δεχτεί με την τρέλα μου, την υπερβολή μου, τον αυθορμητισμό μου, τότε θα του ανήκω γιατί θα αγαπήσει τα λάθη μου.

Στις ερωτικές σου σχέσεις ποιος έφευγε συνήθως;

Εσύ ή οι άλλοι; Δεν υπάρχει άντρας που να έφυγε από εμένα. Ποτέ!

Το ότι έχεις ένα παιδί δεν σε κάνει να συμβιβάζεσαι πιο εύκολα;

Συμβιβάζομαι, αλλά κάνω και το κέφι μου, η δουλειά μου είναι το κέφι ζωής. Αν ήταν να συμβιβαστώ, θα είχα κάνει έναν πλούσιο γάμο.

Μπήκες ποτέ στον πειρασμό;

Ναι! Μπήκα κάποια στιγμή στον πειρασμό να παντρευτώ για να με συντηρεί κάποιος. Δεν άντεχα άλλο να είμαι σαν τους τσιγγάνους.

Επειτα από τόσα χρόνια δουλειάς δεν έχεις βάλει κάποια χρήματα στην άκρη;

Ο,τι έβγαζα το κατέστρεφα. Μια εποχή που δούλευα έβγαζα καλά χρήματα. Τώρα, που παίρνουμε 5- 6 χιλιάρικα τον μήνα, πώς θα συντηρηθούμε; Τι νομίζουν όλοι, ότι τρέχουν τα λεφτά με ουρά; Τα λεφτά είναι και σε εμάς ένας μικρός θάνατος, αλλά θεωρώ ότι τελικά την ώρα που θα ξεπουληθώ για να πάρω μεγάλα ποσά θα έχω τελειώσει κιόλας.

Δεν κάνεις όνειρα;

Δεν μπορώ να κάνω όνειρα πια. Τώρα έχω μόνο στόχους. Κι αυτό είναι διαφορετικό.

Data Bank

  • Γεννήθηκε στα Γιάννενα και από νεαρή ηλικία τη ζήτησαν σε γάμο. Εκείνη όχι μόνο αρνήθηκε, αλλά ήταν και ένας λόγος για να εγκαταλείψει την πόλη της και να πάει στην Αθήνα.
  • Το όνομά της είναι Βασιλική.
  • Η καριέρα της ξεκίνησε όταν βγήκε Μις Ελλάς στις αρχές της δεκαετίας του ’80.
  • Το 1991 συμμετείχε στην ιταλική ταινία Mediterraneo, που κέρδισε το Οσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.
  • Εχει μια κόρη, τη Φαίδρα, που είναι οκτώμισι ετών και μένουν στη Γλυφάδα.
  • Η καριερα της απογειώθηκε τη δεκαετία του ’90 όταν από ανώνυμο κορίτσι των βιντεοκασετών της εποχής μεταλλάχθηκε σε απόλυτο sex symbol.
  • ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ της -από τον Λάκη Ραπτάκη μέχρι και τον Χρήστο Κυριαζή- υπήρξαν έντονες και αγαπημένες των Μέσων.

Βένια Καραγιάννη, ΕΘΝΟΣ, 24/12/2010
Εικονογράφηση: ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΖΑΝΤΕ

Σχολιάστε

