Αντώνης Αντύπας: «Είναι μια λαμπρή κωμική μορφή»

Posted: Δεκέμβριος 10, 2010 in Αντύπας Αντώνης
  • Ο σκηνοθέτης Αντώνης Αντύπας μιλάει για τη μαύρη κωμωδία του Πίντερ που ανεβάζει με τον Δημήτρη Καταλειφό στο «Απλό Θέατρο»
«Είναι μια λαμπρή κωμική μορφή»

«Την ιστορία της κοινωνικής ζωής, τις ανθρώπινες απόπειρες συμβίωσης και συνύπαρξης, αναλύοντας τα τεχνάσματα, τις παγίδες, τις μεταμορφώσεις, χρησιμοποιώντας όλο το οπλοστάσιο της λεκτικής και σωματικής βίας μέσα σε αυτό τον ατελείωτο πόλεμο για επιβίωση και επιβολή» αφηγείται ο Πίντερ με τον «Επιστάτη».

Η μαύρη κωμωδία που λειτούργησε σαν καταπέλτης και έφερε στον συγγραφέα της την εμπορική επιτυχία παρουσιάζεται από τις 16 Δεκεμβρίου στο «Απλό Θέατρο» (Νέα Σκηνή) από τον καλλιτεχνικό οργανισμό «Φάσμα», σε μετάφραση Κώστα Σταματίου, σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα και με τον Δημήτρη Καταλειφό στον ομώνυμο ρόλο. Γραμμένο το 1951, το έργο «Ο επιστάτης» παρουσιάστηκε στις 27 Απριλίου 1960 στο «Αρτς Θίατερ Κλαμπ» του Λονδίνου και έναν μήνα αργότερα μεταφέρθηκε στο «Ντάτσες Θίατερ» του Γουέστ Εντ, όπου έδωσε 444 παραστάσεις. Είναι το έργο που έκανε διάσημο τον Πίντερ στην Αγγλία και σε ολόκληρο τον κόσμο. Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία το 1965 από το «Θέατρο Τέχνης» σε σκηνοθεσία Κάρολου Κουν.

Σκηνές από την παράσταση του Αντώνη Αντύπα που κάνει πρεμιέρα στις 16/12

Σκηνές από την παράσταση του Αντώνη Αντύπα που κάνει πρεμιέρα στις 16/12

«Εχει επιτύχει την απόλυτη σύνθεση μεταξύ του ρεαλισμού και της ποιητικής μεταφοράς, της ονειρικής εικόνας. Πολλή από την αρχική επιτυχία του έργου οφειλόταν αναμφισβήτητα στην ευστροφία και την ακρίβεια του διαλόγου, καθώς και στα γέλια που προκαλούσε» σημειώνει ο σκηνοθέτης. Κι αυτό γιατί ο «Επιστάτης», ο Ντέιβις, είναι μια «λαμπρή κωμική μορφή και οι θεατές τείνουν να γελάνε με τις αδυναμίες του, καθώς και με το γεγονός ότι δεν τις έχει συνειδητοποιήσει. Το κοινό, όπως λέει ο Πίντερ, χρησιμοποιεί το γέλιο για να εκλογικεύσει το τραγικό γεγονός της ύπαρξής μας. Ο ίδιος ο συγγραφέας λέει επ’ αυτού: «Οσον αφορά εμένα, θεωρώ ότι μέχρι ένα σημείο ο ‘Επιστάτης’ είναι αστείος. Πέρα όμως απ’ αυτό το σημείο σταματάει να είναι αστείος, και αυτός είναι μάλλον ο λόγος που τον έγραψα»».

Ενας γερο-αλήτης βρίσκει καταφύγιο σε ένα ακατάστατο δωμάτιο ενός εγκαταλελειμμένου σπιτιού. Πρόκειται για την εισβολή ενός παρείσακτου σε έναν χώρο που δύο αδέλφια τον διεκδικούν, μολονότι νιώθουν μετέωροι και οι ίδιοι. Ο ένας, ο Αστον, ο καλός Σαμαρείτης, ζει σε συναισθηματική απομόνωση, μαστορεύοντας τις διάφορες μηχανές του και κάνοντας όνειρα ότι θα φτιάξει στην αυλή ένα υπόστεγο. Ο άλλος, ο Μικ, με ανησυχίες επιχειρηματικές, μοιάζει πολυάσχολος, αλλά κατά βάση ζει σε έναν κόσμο ονειρικό-εφιαλτικό.

Ο εισβολέας δέχεται τη δουλειά του επιστάτη που του προσφέρουν τα δύο αδέλφια, χωριστά ο καθένας, αλλά δεν εμπιστεύεται κανέναν, μισεί τους ξένους, φοβάται και κρατάει σε απόσταση τα δύο αδέλφια και νιώθει να απειλείται ακόμη και μέσα από την προσφορά, υπονομεύοντας τη σχέση και των δύο αδελφών προς ίδιον όφελος.

«Στην πραγματικότητα οι σχέσεις των τριών ανθρώπων καθορίζονται από το αιώνιο παιχνίδι εξουσίας, κατοχής και επιβολής». Η χειροπιαστή πραγματικότητά τους και το γεγονός ότι η πραγματικότητα αυτή έχει την αναποφασιστικότητα, την ασάφεια και το μυστήριο της αληθινής ζωής, γίνεται η βάση τους και η εξαιρετική σαφήνεια και ειλικρίνεια με την οποία το έργο αναπαριστά τον πραγματικό κόσμο.

Ο «Επιστάτης» είναι έργο χωρίς γυναικείο ρόλο. «Αλλά το καταπιεσμένο μίσος-αγάπη προς τη μητέρα διαπερνά την πάλη των γιων με την πατρική φιγούρα». Το πιο ριζοσπαστικό στοιχείο του έργου είναι «η δραματουργική γλώσσα του Πίντερ. Δεν είναι κάτι που μπορούμε να διαχωρίσουμε από τους χαρακτήρες ή τις καταστάσεις σαν να ήταν απλό χαρακτηριστικό αριστοτεχνίας ή φιγουρατζίδικο λεκτικό τέχνασμα».

  • ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
    «Ο επιστάτης» ανεβαίνει σε μετάφραση Κώστα Σταματίου, σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα, σκηνικά-κοστούμια Μαγιούς Τρικεριώτη, μουσική Ελένης Καραΐνδρου, φωτισμούς Ανδρέα Σινάνου και με βοηθό σκηνοθέτη τον Νίκο Πασχίδη. Παίζουν: Δημήτρης Καταλειφός, Λαέρτης Βασιλείου, Χάρης Φραγκούλης.

Αντιγόνη Καράλη, ΕΘΝΟΣ, 09/12/2010

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s