Οταν απειλούνται οι άποροι, οι καλλιτέχνες δεν πρέπει να απαιτούν

Posted: Νοέμβριος 12, 2010 in Uncategorized
Ετικέτες:
  • ΕΝΑΣ ΒΡΕΤΑΝΟΣ ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΜΙΛΑΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥ ΚΑΜΕΡΟΝ
  • Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ, Ελευθεροτυπία, Παρασκευή 12 Νοεμβρίου 2010

Ενα παιδί με Ιρλανδούς γονείς της εργατικής τάξης, που, όταν στα τέλη των ’60s εγκαταστάθηκαν στην Αγγλία, οι ντόπιοι «νοικοκύρηδες» τους αντιμετώπιζαν σαν τα σκυλιά με τη ρατσιστική εξίσωση: «no blacks, no dogs, no Irish».

«Το θέατρο πρέπει να δημιουργεί ακραία συναισθήματα» τονίζει ο Ντένις Κέλι. Και το κάνει πράξη στη δραματουργία του

«Το θέατρο πρέπει να δημιουργεί ακραία συναισθήματα» τονίζει ο Ντένις Κέλι. Και το κάνει πράξη στη δραματουργία του

Ενα παιδί που εγκατέλειψε το σχολείο στα 16 του χρόνια. Που πέρασε τη «χρυσή» δεκαετία των 20 χρόνων του βολοδέρνοντας και πακετάροντας λαχανικά σε σουπερμάρκετ. Με άλλα λόγια, ένας άνθρωπος του οποίου όλοι οι «οιωνοί» ήταν ξεκάθαρα… εναντίον του.

Σε πείσμα όμως των συνθηκών, ο 40χρονος σήμερα Ντένις Κέλι είναι ένα από τα αστέρια της βρετανικής δραματουργίας με έργα που στάζουν αίμα, αποδομούν σαθρές βεβαιότητες και ταράσσουν ακόμη και Βούδα.

Μας δίνεται η ευκαιρία να το διαπιστώσουμε με τα «Ορφανά» του, που ανέβασε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου», ένα κείμενο για τον κρυμμένο ρατσισμό μας, με ήρωα ένα νεαρό νεοναζί. Αλλα και με το «DNA», που θα εγκαινιάσει, σε σκηνοθεσία Σοφίας Βγενοπούλου, το «Εφηβικό Θέατρο» του «Θεάτρου του Νέου Κόσμου».

Δεν προλαβαίνω να του θέσω την πρώτη ερώτηση και ο Κέλι με ρωτάει για την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα. «Το μεγάλο πρόβλημά σας είναι η διαφθορά των πολιτικών» διαπιστώνει. «Μοιάζετε πολύ με την Ιταλία. Γνωρίζω πόσο άθλιος είναι ο Μπερλουσκόνι, γιατί η γυναίκα μου είναι Ιταλίδα».

Ο Κάμερον και ο συνασπισμός του είναι καλύτεροι;

«Κάνει περικοπές, που κανείς στο παρελθόν δεν τόλμησε και κανένας προεκλογικά δεν φανταζόταν. Ο Κάμερον είναι ένας ηλίθιος, που θα καταστρέψει τη χώρα. Οι αλλαγές που επιβάλλει, όπως το 40% των περικοπών στην Παιδεία που εκτινάσσουν τα δίδακτρα σε αστρονομικά ποσά, είναι τρομακτικές. Ευτυχώς οι νέοι προχθές αντέδρασαν -χωρίς να είμαι υπέρμαχος της βίας και των εκτρόπων. Τα επιδόματα για τους άπορους και τη στέγη, σε μεγάλο βαθμό, επίσης, θα περικοπούν. Κάποιοι άνθρωποι θα αναγκαστούν να καταφύγουν στα προάστια του Λονδίνου για να επιβιώσουν. Γενικά παίρνει χρόνο στους Αγγλους ώσπου να βγουν στους δρόμους. Στη Γαλλία ο κόσμος ξεχύνεται στους δρόμους για πολύ μικρότερες αφορμές».

Οι Βρετανοί ακόμα δεν είναι θυμωμένοι;

«Υπάρχει η γενικότερη αίσθηση ότι οι περικοπές πρέπει να γίνουν. Το απογοητευτικό είναι ότι ο κόσμος αγνοεί ότι το κακό ξεκίνησε από τις τράπεζες και κάποιους επιτήδειους, που κερδοσκόπησαν. Οι φτωχοί θα υποφέρουν. Ευτυχώς, από τις περικοπές εξαιρέθηκε το υπουργείο Υγείας. Δεν σας κρύβω τη μεγάλη ανησυχία μου. Ακόμη και μετά τις περικοπές κανείς δεν ξέρει αν θα έχουμε μια ανθηρή ή μια κατεστραμμένη οικονομία».

Ο Κάμερον ακολουθεί τα αντιλαϊκά «χνάρια» της Θάτσερ;

«Παραδόξως υπάρχει μεταξύ τους μία σημαντική διαφορά. Η Θάτσερ είχε μια ιδεολογία πίσω από την πολιτική της, έστω κι αν ήταν μοχθηρή ιδεολογία. Ο Κάμερον δεν υπηρετεί μια ιδεολογία. Χρησιμοποιεί την οικονομική κρίση ως μέσο πίεσης, ακολουθώντας το παράδειγμα του Καναδά. Μόνο που παραβλέπει ότι ο Καναδάς δρομολόγησε τις περικοπές τη δεκαετία του ’90, που υπήρχαν λεφτά. Σήμερα δεν υπάρχουν».

Οι τέχνες έχουν αισθανθεί τις περικοπές, που αγγίζουν το 30%;

«Ακόμη όχι. Οταν όμως κόβονται τα επιδόματα των απόρων, δεν μπορείς να απαιτείς τα κονδύλια που δίνονταν στις τέχνες τους καλούς καιρούς».

Εγκαταλείψατε το σχολείο στα 16 σας. Γιατί;

«Δεν ήμουν καλός μαθητής. Δεν μεγάλωσα και σε περιβάλλον που είχε σχέση με τα γράμματα και τις σπουδές. Στο σπίτι δεν είχαμε καθόλου βιβλία».

Πώς… προέκυψαν τα έργα που γράφετε;

«Οσο δούλευα σε σουπερμάρκετ ένας φίλος με έπεισε να μετάσχω στον νεανικό θίασο Barnet Drama Centre. Μ’ άρεσε να παίζω θέατρο».

Ηταν η πρώτη επαφή που είχατε μαζί του;

«Ναι. Σπατάλησα τη δεκαετία των 20 χρόνων μου κάνοντας διάφορες άθλιες δουλειές, σε σουπερμάρκετ, εστιατόρια, γραφεία. Ηθελα να γράψω, αλλά δεν το θεωρούσα εφικτό. Στα 30 μου αποφάσισα να πάω πανεπιστήμιο. Από τότε άρχισα να δοκιμάζομαι σκληρά στη συγγραφή».

Γιατί διαλέξατε να γράφετε θέατρο;

«Δεν ξέρω αν το διάλεξα εγώ ή αν με διάλεξε εκείνο. Αρχισα όμως να το ερωτεύομαι. Ηταν το πιο φυσικό πράγμα του κόσμου να γράψω μια ιστορία με θεατρική μορφή».

Τα έργα σας είναι βουτηγμένα στη βία, στην παραβατικότητα…

«Σίγουρα μ’ αρέσει να γράφω για ανθρώπους που βρίσκονται σε δύσκολες και οριακές καταστάσεις, σε καταστάσεις που ανακαλύπτουμε ποιοι πραγματικά είμαστε. Το θέατρο πρέπει να είναι συναισθηματικό και όχι μια ψυχρή εμπειρία. Δεν μ’ ενδιαφέρει το θεάτρο των ιδεών. Δεν θέλω στο θέατρο να χαμογελάω, αλλά να γελάω. Δεν θέλω να λυπάμαι, αλλά να μου ραγίζει η καρδιά. Μπορεί τα έργα μου να είναι ακραία, αλλά το θέατρο πρέπει να προκαλεί δυνατά συναισθήματα».

Γιατί γράψατε τα «Ορφανά»;

«Οταν τα έγραφα, είχε αναβιώσει στην Αγγλία ο φόβος για τους ξένους και τους μετανάστες. Στα ’70ς υπήρχε προκατάληψη κατά των Ιρλανδών -ο IRA ήταν στο φόρτε του. Σήμερα οι Βρετανοί βρήκαν νέο «στόχο» να μισούν».

Ξαφνικά η πολυπολιτισμική Αγγλία έχει ζητήματα με τους μετανάστες της;

«Ναι. Αλλά όχι στο βαθμό που έχουν άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Γενικά, μας αρέσει να σκεφτόμαστε ότι είμαστε ανεκτικοί. Αλλά αρχίσαμε πάλι να μισούμε».

Ποια είναι τα αληθινά «ορφανά» στο έργο σας;

«Ολοι. Οσο πιο πολύ συζητάμε για το διαφορετικό χρώμα στο δέρμα κάποιων συνανθρώπων μας τόσο περισσότερο ορφανά γινόμαστε. Αν επιμείνουμε στο φόβο, θα καταλήξουμε να γίνουμε αυτό που φοβόμαστε. Ο φόβος γεννά τη βία».

Σας έχει επηρεάσει το γεγονός ότι οι γονείς σας είναι καθολικοί Ιρλανδοί;

«Στα έργα μου δεν υπάρχει μια εθνική ταυτότητα -βρετανική, αγγλική ή ιρλανδική. Μ’ αρέσει να προσδιορίζομαι ως Ευρωπαίος, κάτι πραγματικά πολύ παράξενο για ένα Βρετανό».

* Τα «Ορφανά» έχει μεταφράσει η Κοραλία Σωτηριάδου. Παίζουν οι Μαρία Κίτσου, Μιχάλης Οικονόμου, Ομηρος Πουλάκης. *

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s