Πέμη Ζούνη: Δεν «μάσησα» ποτέ από κριτικές…

Posted: Οκτώβριος 25, 2010 in Ζούνη Πέμη

Της ΑΘΗΝΑΣ ΣΤΑΜΟΥ, Αδέσμευτος Τύπος, 24/10/2010

«Αιώνες μακριά απ’ την Αλάσκα» αλλά στη θεατρική καρδιά της Αθήνας η Πέμη Ζούνη ερμηνεύει έναν εξαιρετικό μονόλογο απ’ το έργο του Ακη Δήμου. Η σημαντική πρωταγωνίστρια δεν έρχεται πρώτη φορά «αντιμέτωπη» με την ηρωίδα του συγγραφέα. Στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας το 2002 είχε ξαναπαίξει το κείμενο για δυο ημέρες, στην Αθήνα.  Πριν από τέσσερα χρόνια πήγε με το ίδιο έργο μια μικρή περιοδεία, σε θέατρα της Περιφέρειας. Ο κύκλος για την Αθήνα φαίνεται πως δεν είχε κλείσει, έτσι η Πέμη Ζούνη μόλις χθες έκανε πρεμιέρα στο θέατρο «Κάππα», όπου θα παραμείνει -με τον Θοδωρή Οικονόμου στο πιάνο- για πέντε Σαββατοκύριακα.

• Τι πραγματεύεται το έργο του Ακη Δήμου; Ποια είναι η ηρωίδα του;

«Ξεδιπλώνεται η ροή του βίου μιας γυναίκας. Η ηρωίδα μπαίνει σ’ ένα ξενοδοχείο με μια βαλιτσούλα στο χέρι και περιμένει έναν άντρα που της έχει δώσει ραντεβού. Οση ώρα τον περιμένει αρχίζει να μιλάει, ν’ αναπολεί. Οταν ήταν μικρή είχε μελετήσει κλασική μουσική και μεγαλώνοντας κατέληξε να τραγουδάει σ’ ένα σκυλάδικο της επαρχίας ονόματι «Αλάσκα». Στο έργο διαγράφεται η πορεία της, οι έρωτες της».

• Θεωρείτε πως αυτό το είδος θεάτρου -οι μονόλογοι- αποτελούν, σήμερα, μόδα;

«Πιστεύω πως δεν είναι ακριβώς «μόδα» αλλά μια «ώριμη» στιγμή. Τελευταία έχουν αρχίσει να ανακαλύπτουν και να εκτιμούν τους μονολόγους. Τα σύνορα, πια, είναι ανοικτά στην τέχνη. Επομένως, το κοινό που ασχολείται με το θέατρο εκπαιδεύεται και ωριμάζει, αρχίζοντας σιγά – σιγά ν’ ανακαλύπτει αυτό το είδος. Και οι ηθοποιοί βεβαίως, εξελισσόμαστε, προχωρώντας σε νέες ερμηνευτικές μεθόδους».

• Δημιουργήσατε έτσι την καριέρα σας ώστε οι προτάσεις που έρχονταν ήταν για έργα ρεπερτορίου ή για εκλεκτές τηλεοπτικές παραγωγές. Το γεγονός ότι σας αντιμετώπιζαν ως ελίτ, σας περιόριζε στις επιλογές σας;

«Δεν αυτοπεριοριζόμουν, παρά μόνο απ’ την αισθητική μου. Είχα μια ελευθερία, μια επιθυμία στο να δοκιμάζω θεατρικά είδη. Τον πρώτο χρόνο της πορείας μου ξεκίνησα με πρωταγωνιστικό ρόλο στο Εθνικό Θέατρο. Το επόμενο βήμα μου ήταν τρίτος ρόλος στην Ελεύθερη Σκηνή στο «Σώσε» του Βουτσινά και το έκανα γιατί απλώς μ’ ενδιέφερε πολύ να είμαι σ’ αυτή την ομάδα. Το αμέσως επόμενο βήμα ήταν στο ΔΗΠΕΘΕ Σερρών με Μαριβό και Παπαβασιλείου. Εχοντας περάσει από το μιούζικαλ μέχρι το λεγόμενο «εμπορικό» και απ’ το έντεχνο του απλού θεάτρου μέχρι το μπουλβάρ, καταλαβαίνετε την απόλυτη ελευθερία που ένιωθα να επιλέγω και να δοκιμάζω θεατρικά είδη. Δεν «μάσησα» ποτέ από κριτικές άλλου τύπου γιατί αυτή ακριβώς είναι η ομορφιά της διαδρομής του ηθοποιού. Είτε άκουγα καλά λόγια είτε άσχημα για όλες αυτές τις μεταπηδήσεις, δεν υπήρχε περίπτωση να στερηθώ την ευτυχία των επιλογών μου».

• Ωστόσο, σταθήκατε και τυχερή ως προς το αποτέλεσμα που έφερναν οι εκ διαμέτρου αντίθετες επιλογές.

«Ημουν πολύ τυχερή ίσως γιατί ενστικτωδώς αποφάσιζα να πραγματοποιώ αυτές τις μεταπηδήσεις όταν, και μόνο όταν, ένιωθα ασφάλεια για το αποτέλεσμα. Ασφάλεια που πήγαζε από τους συντελεστές».

• Ετσι, όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση στη χώρα μας η τέχνη έχει τη δύναμη να σηκώσει τον θεατή απ’ τον καναπέ και να τον φέρει στο θέατρο και στη μουσική σκηνή;

«Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, ψάχνουμε την ουσία τόσο για αισθητικούς όσο και για λόγους οικονομικούς αναζητούμε το καλύτερο, αφού πρόκειται να περιοριστούμε στον αριθμό θεαμάτων που πρόκειται να επιλέξουμε, εν μέσω κρίσης. Αρα η ανάγκη για μια όαση σκέψης και αισθητικής μας οδηγεί, πιστεύω σε καλύτερες και αυστηρότερες επιλογές».

• Για τρεις σεζόν ήσασταν με την Ελένη Πέτα, σε μουσικό θεατρικο-χορευτική παράσταση, φέρνοντας στη μουσική παρέα, το έντεχνο τραγούδι. Ποιος είναι τελικά ο ορισμός του έντεχνου, δεδομένου ότι πολλοί ξιφουλκούν στο όνομα του;

«Οποιοδήποτε σχήμα έχει σπουδάσει μουσική και αντιμετωπίζει το χώρο του τραγουδιού συνειδητά και με εργαλεία δουλεμένα. Αν έχεις σπουδάσει, ανεξάρτητα απ’ την επιλογή, το αντιμετωπίζεις με άλλο σεβασμό. Δηλαδή, ένας λαϊκός συνθέτης που έχει σπουδάσει εμπειρικά κι έχει μελετήσει όλη του τη ζωή το είδος με το οποίο ασχολείται, σίγουρα το αντιμετωπίζει μέσα στα πλαίσια της τέχνης. Το έντεχνο, σύμφωνα με την άποψή μου, δεν είναι μόνο το κλασικό αλλά και οι άλλες μορφές, όπως το παραδοσιακό, το λαϊκό».

• Υπάρχουν καλές φωνές. Ανθούν οι μουσικές σκηνές. Ομως, μεγάλο μέρος του μουσικού θεάματος καταλαμβάνει η οπτικοακουστική φθήνια. Πιστεύετε ότι ζούμε σε πολιτισμικό χάος;

«Πιστεύω ότι η Ελλάδα αφενός δεν θα πάψει να παράγει πολιτισμό, αφετέρου δεν του δίνουμε τη σημασία που πρέπει και άρα αφήνουμε αυτή τη χαοτική κατάσταση να επικρατεί. Θεωρώ ότι ο κάθε καλλιτέχνης, κάποια στιγμή, μπορεί να βρει το είδος που του ταιριάζει. Εκείνο που τον αφορά. Στην τέχνη δεν πας βεβαίως με «άνωθεν γραμμή», αλλά πηγαίνεις σε σχέση με τη δική σου αυτογνωσία και προσωπικότητα. Θα μπορούσαμε ως καλλιτέχνες, να βοηθήσουμε την παιδεία που έρχεται μέσα απ΄ την επαφή με την τέχνη, αναδεικνύοντας τα πράγματα που αποπνέουν σεβασμό».

• Ως απλή πολίτης που υπηρετούσατε το θέατρο, διακρίνατε κάποια κακώς κείμενα. Σήμερα, που βρίσκεστε στο Κοινοβούλιο και με αρμοδιότητες στα θέματα Πολιτισμού, ποια ζητήματα προσπαθείτε να εισηγηθείτε προς επίλυση;

«Δυο σημαντικά θέματα θα σας πω. Το πρώτο είναι η πανεπιστημιακή καλλιτεχνική εκπαίδευση, που αποτέλεσε σημαντικό λόγο, προκειμένου να ασχοληθώ με την πολιτική. Η υπουργός Παιδείας έχει κατανοήσει την άμεση αναγκαιότητα του θέματος κι έδωσε την πολιτική βούληση να πραγματοποιηθεί. Ηδη, λοιπόν, έχουμε αρχίσει να ερευνούμε τον τρόπο που θα υλοποιηθεί η πανεπιστημιακή καλλιτεχνική εκπαίδευση. Αξίζει να σημειωθεί, ότι θα γίνει για πρώτη φορά στη χώρα μας έπειτα από πολλές εξαγγελίες και αποτυχημένες προσπάθειες, κατά το παρελθόν. Το επόμενο βήμα που παράλληλα δουλεύουμε είναι η στήριξη του σύγχρονου πολιτισμού. Ξέρετε η πολιτιστική κληρονομιά μας στηρίζεται αρκετά καλά, ο σύγχρονος πολιτισμός, όμως, έχει ανάγκη μεγαλύτερης προσπάθειας και προβολής».

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s