Κανίβαλοι και υποκριτές της αστικής τάξης

Posted: Οκτώβριος 12, 2010 in Φασουλής Σταμάτης
  • ΔΑΝΔΟΥΛΑΚΗ – ΦΕΡΤΗΣ – ΒΟΥΡΟΣ – ΜΠΑΛΑΝΙΚΑ ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ
  • Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ, Ελευθεροτυπία, Τρίτη 12 Οκτωβρίου 2010

Δύο πολιτισμένα, σύγχρονα ζευγάρια. Στο Παρίσι. Σήμερα. Θα μπορούσαν να βρίσκονται σε οποιαδήποτε μητρόπολη του δυτικού κόσμου. Συμπεριλαμβανομένης της Αθήνας.

«Στο έργο της Ρεζά είναι σαν να βλέπεις τη "Βιρτζίνια Γουλφ" από την κωμική πλευρά», λέει ο σκηνοθέτης του, Σταμάτης Φασουλής

«Στο έργο της Ρεζά είναι σαν να βλέπεις τη «Βιρτζίνια Γουλφ» από την κωμική πλευρά», λέει ο σκηνοθέτης του, Σταμάτης Φασουλής

Ο Αλέν (Γιάννης Φέρτης), μεγαλοδικηγόρος, που σε κατάσταση υστερίας δίνει οδηγίες από τηλεφώνου για την «κάλυψη» ενός θανατηφόρου φαρμάκου, αδιαφορώντας παγερά για οτιδήποτε άλλο. Η σύζυγός του Ανέτ (Κατιάνα Μπαλανίκα), σύμβουλος διαχείρισης γονικών παροχών, ήτοι μια ψυχαναγκαστική νοικοκυρά που έχει φορτωθεί σαν τη χελώνα το σπίτι της. Η Βερονίκη (Κάτια Δανδουλάκη), συγγραφέας βιβλίου για τον αφρικανικό πολιτισμό των Σεμπά, που λατρεύει την τέχνη -ιδίως τον Κοκόσκα- και γράφει ένα βιβλίο για την τραγωδία του Νταρφούρ. Και ο σύζυγός της Μισέλ (Γιάννης Βούρος), χονδρέμπορος οικιακών συσκευών, από καζανάκια μέχρι κατσαρολικά, που δεν διστάζει να δηλώσει απερίφραστα «χωριάτης».

Είναι οι τέσσερις ήρωες του ανατριχιαστικά βίαιου και όχι τυχαία βραβευμένου με τρία Tony και Olivier «Θεού της Σφαγής» της Γιασμίνα Ρεζά, που το Σάββατο, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή, κάνει πρεμιέρα στο θέατρο «Κάτια Δανδουλάκη». Είναι το ίδιο που ο Ρομάν Πολάνσκι, αμέσως μετά την αποφυλάκισή του, έχει στα σχέδιά του να το γυρίσει ταινία.

Η Ρεζά «φιλοτέχνησε» μια ατομική βόμβα που τινάζει στον αέρα την οικογειακή θαλπωρή και τις αστικές βεβαιότητές μας, ξεγυμνώνοντας τα ψέματα ακόμη και μεταξύ συζύγων. Αφορμή, η συνάντηση δύο -υποτίθεται- πολιτισμένων ζευγαριών, προκειμένου να διευθετήσουν τη «σφαγή» των 11χρονων γιων τους. Κατά τη διάρκεια της εκρηκτικής συνάντησή τους, καθώς η συζήτηση «πετάει» με ιλαρότητα από τον Φράνσις Μπέικον και συνταγές για κλαφουτί σε ζητήματα δημοκρατίας και ρατσισμού, βαθμηδόν ο βασιλιάς… ξεγυμνώνεται.

Δεν είναι μόνο τα ζευγάρια που παρεκτρέπονται με λεκτική βία το ένα κατά του άλλου για το χατίρι του γιόκα τους. Είναι που και οι σύζυγοι ξεσκίζονται μεταξύ τους. Αφήνουν πίσω τους ένα τοπίο… πολέμου: ξερατά πάνω σε τόμους για την τέχνη και κινητά τηλέφωνα μέσα σε βάζα.

«Είναι σαν να βλέπεις τη «Βιρτζίνια Γουλφ» από την κωμική πλευρά, χωρίς όμως να πρόκειται για κωμωδία», λέει ο Σταμάτης Φασουλής. «Η βία είναι εντελώς κρυμμένη. Δεν ακουμπά σε λέξεις ούτε σε πράξεις».

Ο τσακωμός των εφήβων είναι μια καλή αφορμή για να μιλήσει η Ρεζά, μεταξύ άλλων, για την υποκρισία των συζύγων και των πολιτισμένων κοινωνιών μας;

«Για να μιλήσει για την υποκρισία του γάμου, την υποκρισία των σχέσεων με τα παιδιά μας, με τα ζώα, με τους γονείς μας που είναι άρρωστοι, την τέχνη, την ελευθερία αλλά και για τη βία. Δεν είναι τυχαίο που εφευρίσκει την παιδική βία ως σημείο εκκίνησης. Σε όλα τα ξένα περιοδικά είναι θέμα της πρώτης σελίδας».

Η ειρωνεία είναι ότι οι γονείς αποκαλύπτονται κατά την «ειρηνική» συνάντησή τους χειρότεροι κανίβαλοι από τα παιδιά τους.

«Μα αυτό είναι το έργο! Η βία πάει και έρχεται στο στόμα ολωνών, φτάνοντας και σε επίπεδα ακραία. Συγχρόνως, όλοι υποδύονται κάτι που δεν είναι. Είναι αστοί που κάνουν τους μεγαλοαστούς».

Γιατί και οι τέσσερις είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμοι να εκραγούν;

«Γιατί; Ολοι μας δεν είμαστε έτοιμοι να εκραγούμε, να αρπαχτούμε; Δεν βλέπετε που ακόμα και στο δρόμο, για το τίποτα, γίνεται ένας σαματάς, που ύστερα εκφυλίζεται; Εχω την εντύπωση ότι αυτό οφείλεται στο ότι αισθανόμαστε ένα μεγάλο μερίδιο ενοχής».

Οπως και τα ζευγάρια της Ρεζά;

«Ναι. Κανένας από τους 4 ήρωες δεν είναι καλύτερος από τον άλλο. Ούτε χειρότερος. Είναι τα 4 πόδια ενός τραπεζιού. Εκπροσωπούν το χρήμα, τη δικαιοσύνη, την οικογένεια και τον πολιτισμό, που συγκρούονται ανοιχτά. Κι εκεί που πας να είσαι με τον ένα και λες ότι έχει δίκιο όταν μιλά για τον πολιτισμό, βλέπεις τον εκφυλισμό του».

Τελικά, ο μόνος που πατά γερά στα πόδια του είναι ο μεγαλοδικηγόρος;

«Φτάνει όμως στο σημείο να λέει: «Πιστεύω στο Θεό της Σφαγής». «Βία και πολιτισμός είναι τα δύο δεινά του κόσμου»».

Στο τέλος του έργου δεν επέρχεται κάθαρση. Ενώ έχουν ξεσκιστεί όλοι και έχουν λεχθεί τα ανείπωτα, όλα αφήνονται μετέωρα.

«Η τελευταία φράση του έργου είναι «αν ξέραμε μόνο». Είμαστε όλοι θύματα. Αυτό είναι το θέμα».

Οταν θα διαλυθεί αυτή η τρομακτική συνάντηση, οι ήρωες της Ρεζά θα είναι διαφορετικοί;

«Οχι. Θα έχουν καταλάβει όμως ότι δεν είναι αθώοι».

Οι θεατές;

«Θα φύγουν κι αυτοί με ένα ερωτηματικό. Δεν μπορεί να τους αλλάξει το θέατρο. Εδώ δεν μπορεί να τους αλλάξει η πολιτική. Το θέατρο μπορεί να σου ανοίξει μία πόρτα στο άγνωστο ή να σε βοηθήσει να υποφέρεις τη ζωή. Μέχρι εκεί φτάνει».

Πώς βλέπετε γενικότερα τα πράγματα; Αισιοδοξείτε;

«Για το θέατρο; Καλά. Στην πολιτική δεν νομίζω ότι έχουμε μέλλον. Φοβάμαι πολύ τον ίδιο το φόβο. Το φόβο ότι κάτι θα συμβεί. Ομως όλοι αυτοί που φοβούνται και κινδυνολογούν, είναι οι άνθρωποι που βγάλαν’ και τον Καραμανλή και τον Παπανδρέου».

Ο Παπανδρέου σάς έχει απογοητεύσει;

«Πώς να σε απογοητεύσει ένας άνθρωπος που δεν σε γοήτευσε ποτέ; Τον σέβομαι όμως. Είναι ένας κύριος αυτή τη στιγμή. Τον θεωρώ καλύτερο από όλους τους αρχηγούς των κομμάτων. Μας έκανε μεγάλο καλό στο εξωτερικό, αλλά του λείπει η αποφασιστικότητα και ο τρόπος να βοηθήσει την ανάπτυξη. Κατά τη γνώμη μου, κανένας από τους πολιτικούς μας δεν μπορεί να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Μιλάνε για μικροκομματικές διαφορές, ενώ καίγεται ο κόσμος. Να μη μιλήσω για την κατάντια της Αριστεράς!».

**Μετάφραση: Γιώργος Βούρος, σε συνεργασία με τον Σταμάτη Φασουλή. Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς. Κοστούμια: Ντένη Βαχλιώτη. Η παραγωγή είναι της Ελληνικής Θεαμάτων.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s