Αννα Βαγενά: To θέμα με τις επιχορηγήσεις είναι σάπιο

Posted: Αύγουστος 31, 2010 in Βαγενά Αννα
  • Η Αννα Βαγενά μιλάει για το θέατρο, την κρίση, τις περιοδείες, τον κύκλο της μεταπολίτευσης και τα χρήματα που παίρνουν οι θίασοι
  • Της Ιωαννας Mπλατσου, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 14/08/10

Τον χειμώνα περιόδευσε ανά την Ελλάδα με το «Γάλα» του Βασίλη Κατσικονούρη. Τον Μάιο διοργάνωσε, σε μια κίνηση «θεατρικού ακτιβισμού», όπως λέει και η ίδια, μια περιοδεία στη Γερμανία με την «Αγγέλα Παπάζογλου» φορτώνοντας το σκηνικό, τα κοστούμια και τους προβολείς στο αυτοκίνητό της, «καθώς δεν υπήρχαν κονδύλια να στηρίξουν αυτό το όνειρο ετών». Και από τον Ιούνιο εξακολουθεί να περιοδεύει στην ελληνική επικράτεια με το «Γάλα». Την Αννα Βαγενά τη συναντώ στη θεατρική της στέγη στο Μεταξουργείο, στο ομώνυμο θέατρο στον πεζόδρομο της Ακαδήμου. Εξω από τη δροσερή αυλή του θεάτρου, Κινέζοι μετανάστες ξεφορτώνουν μεθοδικά την πραμάτεια του καταστήματός τους και λίγο πιο κάτω ένας Πακιστανός πρόσφυγας καθαρίζει με σαπουνάδα τον πολυσύχναστο πεζόδρομο. Παρατηρώ την περίφραξη γύρω από τα παγκάκια, έξω από το θέατρο.

– Γιατί περιφράξατε τα παγκάκια στον πεζόδρομο, έξω από το «Μεταξουργείο»;

– Αυτά τα παγκάκια τα είχα φτιάξει με μια βρυσούλα δίπλα για να κάθονται και να ξαποσταίνουν οι περαστικοί. Είχα μια ρομαντική εικόνα κοινωνικής συνεύρεσης γι’ αυτή τη γειτονιά, αλλά η πραγματικότητα ήρθε σα χαστούκι. Κάθε μέρα βρίσκαμε σε αυτά τα παγκάκια νέα παιδιά, τοξικομανείς σε άθλια κατάσταση. Μετά, έφυγε το ΟΚΑΝΑ από την περιοχή, έφυγαν και οι ναρκομανείς και ήρθε το μεγάλο μεταναστευτικό κύμα που διοχετεύτηκε κακήν κακώς στο κέντρο της Αθήνας χωρίς καμία απολύτως υποδομή από την πολιτεία και τον δήμο. Ανθρωποι εξαθλιωμένοι που ζούσαν σαν τα τρωκτικά, ουρώντας και αφοδεύοντας όπου έβρισκαν στην περιοχή. Το θέμα των λαθρομεταναστών όμως δεν επιλύεται με την προσωπική πρωτοβουλία, αλλά μόνο σε επίπεδο κρατικής μέριμνας.

– Τον χειμώνα που μας πέρασε παίζατε παράλληλα στην Αθήνα και στην επαρχία, «ανοίγοντας» τα όρια της αθηναϊκής θεατρικής σκηνής.

– Τον χειμώνα που μας πέρασε κάναμε μια ηρωική, θα έλεγα, περιοδεία, σε παραπάνω από σαράντα μέρη ανά την Ελλάδα. Παίζαμε τρεις μέρες στην Αθήνα και τέσσερις μέρες σε περιοδεία, σε μικρές πόλεις και σε απομονωμένα νησιά, όπου δεν φτάνουν ποτέ οι καλές θεατρικές δουλειές του αθηναϊκού χειμώνα. Και παρ’ όλο που ήταν δύσκολες οι συνθήκες λόγω καιρού και συνεχών μετακινήσεων, εισπράξαμε τεράστια ανταπόκριση και ευγνωμοσύνη από τον κόσμο για το γεγονός ότι δεν τους ξεχάσαμε τον χειμώνα καθώς συνήθως, όπως ξέρετε, την ελληνική επαρχία οι καλλιτέχνες τη θυμούνται το καλοκαίρι.

– Πώς αισθανθήκατε που φέτος δεν ανήκατε στη λίστα των επιχορηγούμενων θιάσων;

– Αισθάνομαι πολύ αδικημένη με τις επιχορηγήσεις. Ενώ συνήθως έπαιρνα 20.000-30.000 ευρώ, με κάποιους θιάσους να παίρνουν 100.000-150.000, φέτος δεν επιχορηγήθηκα καθόλου για τη σεζόν που πέρασε, παρ’ όλο που κατά τη διάρκεια της οποίας έκανα κάτι που σπάνια κάνουν οι αθηναϊκοί θίασοι. Περιόδευσα στην ελληνική περιφέρεια. Αντιθέτως, θίασοι που επιχορηγούνται με πάρα πολλά χρήματα δεν έχουν βγει ποτέ στην επαρχία τον χειμώνα.

– Ποια εξήγηση σας δόθηκε για τη διακοπή της επιχορήγησης του θιάσου σας;

– Οτι φέτος η νέα μας παραγωγή, το «Μαράν Αθά» σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη με τη Γιασεμί Κηλαηδόνη, ήταν ένας μονόλογος, άρα μια μη ακριβή παραγωγή. Επίσης, το ότι έχω ιδιόκτητο θέατρο. Για τη δε, περιοδεία με το «Γάλα» δεν μου είπαν τίποτα. Και ρωτώ εγώ τώρα: αν ο Λευτέρης Βογιατζής έπαιζε ένα έργο με δύο πρόσωπα (σ.σ. «Το ύστατο σήμερα») εκ των οποίων το ένα ήταν ο ίδιος και πήρε επιχορήγηση 85.000 ευρώ, γιατί σε μας που είχαμε ένα πρόσωπο δεν μας έδωσαν τα μισά, αν αυτή είναι η λογική τους; Ποια είναι τελικά τα κριτήρια των επιχορηγούμενων θιάσων; Γιατί και πώς αλλάζουν κατά περίπτωση; Για παράδειγμα, επιχορηγήθηκαν θίασοι που δεν έκαναν καμία παράσταση τη σεζόν που μας πέρασε, όπως της Ρούλας Πατεράκη. Οσον αφορά το «επιχείρημα» περί ιδιόκτητου θεάτρου, γιατί στην Ξένια Καλογεροπούλου, που επίσης έχει δικό της θέατρο, το Πόρτα, το οποίο και ενοικίαζε πέρυσι σε άλλο θίασο, την «Χαρτοπαίχτρα», άρα είχε επιπλέον έσοδα, έδωσαν κανονική επιχορήγηση; Θεωρώ ότι το όλο θέμα με τις επιχορηγήσεις είναι πολύ σάπιο. Δηλαδή, υπάρχουν κάποιοι θίασοι που έχουν εξασφαλίσει κάποια κεκτημένα και επί χρόνια επιχορηγούνται, είτε κάνουν περισσότερες, είτε λιγότερες παραγωγές. Εγώ έχω διαμαρτυρηθεί σε όλους τους υπουργούς Πολιτισμού που έχουν περάσει τα τελευταία χρόνια, γιατί θεωρώ πως δεν έχω αντιμετωπιστεί από την πολιτεία ανάλογα με την προσφορά μου εδώ και τριάντα χρόνια στο θέατρο σε αυτό τον τόπο. Μόνο ο κόσμος με τιμάει, δείχνοντάς μου την αγάπη του και την υποστήριξή του ερχόμενος στις παραστάσεις μου. Η πολιτεία με αγνοεί, ίσως γιατί δεν ήμουν ποτέ καρεκλοδίαιτη. Δεν με στήριξε ποτέ στη δουλειά μου.

– Ούτε καν στη δημιουργία αυτού του θεατρικού χώρου;

– Πήρα δάνεια για να δημιουργήσω το «Μεταξουργείο», τα οποία αποπλήρωσα μόνη μου, δουλεύοντας σκληρά. Βεβαίως, όταν φτιάχναμε το θέατρο, πριν από 11 χρόνια, το ΥΠΕΧΩΔΕ επί Λαλιώτη είχε ένα πρόγραμμα επιδότησης των χώρων επί και πέριξ της Πειραιώς και μου έδωσαν τότε ένα χρηματικό ποσό για να αποκαταστήσω τη σκεπή του κτιρίου. Ομως και πάλι σε μένα έδωσαν ένα μικρό ποσοστό αυτής της χρηματικής βοήθειας, ενώ άλλα θέατρα, όπως το «Σχολείον» της Ειρήνης Παππά, κτίστηκαν εξ ολοκλήρου με χρήματα του ΥΠΕΧΩΔΕ.

– Σε ποια βάση θεωρείτε πως πρέπει να μπει το θέμα των κρατικών επιχορηγήσεων των θιάσων για να είναι πιο λειτουργικός ο θεσμός;

– Ολοι να επαναξιολογηθούμε από την αρχή χωρίς να θεωρούμε δεδομένη την a priori επιχορήγηση κάποιων. Μπορεί να υπάρχουν νέα παιδιά, νεότερες δυνάμεις που είναι καλύτεροι από εμάς. Και η πολιτεία οφείλει να στηρίξει τη δημιουργικότητα και τα όνειρα των ταλαντούχων νέων μας. Ο κύκλος της Μεταπολίτευσης κλείνει. Εκλεισε. Σε όλους τους τομείς: πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό. Εχει έρθει η ώρα για νέα πράγματα, νέους ανθρώπους, νέες φόρμες. Η δική μου γενιά ή μάλλον η δική μου παρέα συνετέλεσε στη θεατρική αποκέντρωση. Η νέα γενιά ας πάρει τώρα τη σκυτάλη. Γιατί τα υπάρχοντα σχήματα είναι πεθαμένα. Αναπαράγουμε όλοι μας, λίγο-πολύ τον εαυτό μας, χωρίς εγώ να αποτελώ εξαίρεση στον κανόνα.

– Η υπάρχουσα κρίση θεωρείτε ότι μπορεί και να ξεκαθαρίσει το θεατρικό τοπίο, όπως αντίστοιχα το πολιτικό-οικονομικό;

– Ελπίζω ναι. Γιατί τα τελευταία χρόνια ζούμε μια τερατώδη συνθήκη, αυτή του βολέματος. Η υπάρχουσα κατάσταση στον χώρο του θεάτρου δεν ήταν παρά άλλη μια φούσκα. Υπερπληθώρα παραστάσεων που δεν απευθύνονταν δα και σε κανένα αντίστοιχα μεγάλο κοινό. Επίσης, ορδές αποφοίτων δραματικών σχολών, άνθρωποι δυστυχισμένοι με αμφίβολο επαγγελματικό μέλλον, θύματα επιτήδειων καλλιτεχνών που οι ίδιοι τους κάνουν φροντιστήρια για να μπουν σε μια δραματική σχολή και οι ίδιοι μετά, ως δάσκαλοι σε αυτές τις σχολές εισηγούνται την εισαγωγή τους σε αυτές. Μετά την κρίση λοιπόν θεωρώ ότι θα αντέξουν και θα παραμείνουν αυτοί που αξίζουν σε κάθε χώρο. Εγώ δεν φοβάμαι, γιατί πάντα στηριζόμουν στις δυνάμεις μου.

  • «Το Γάλα» περιοδεύει το καλοκαίρι ανά την Ελλάδα: 16/8 Αγ. Νικόλαος Κρήτης, 17/8 Ρέθυμνο, 18/8 Αβδου, 19/8 Αρκαλοχώρι, 21/8 Τήνος, 22/8 Νεμέα, 25/8 Φεστιβάλ Κασσάνδρας, 26/8 Καρδίτσα, 27/8 Παλαμάς Καρδίτσας.
  • Το φθινόπωρο από 13/10 επαναλαμβάνονται στο θέατρο «Μεταξουργείο» (Ακαδήμου 14): «Το γάλα», «Μαράν Αθά» και «Το θεσσαλικό μου θέατρο». Πληροφορίες στο τηλ.: 210-52.34.382.
  • Σημειώσεις…

Καταχωρίσεις Ελλήνων μεταναστών στη Γερμανία, όπου παίχτηκε η «Αγγέλα Παπάζογλου» τον περασμένο Μάιο, στο «τετράδιο περιοδείας» που κράτησε η Αννα Βαγενά.

-«Δόξα τω Θεώ, υπάρχουν ελληνικά, «τρελά» μυαλά που χάρη σε αυτά αξιώθηκα να παρακολουθήσω μια συγκλονιστική παράσταση. Αν η Ελλάδα ήταν μια τεράστια αγκαλιά, τότε θα είχε τον νου και τη σκέψη της Αγγέλας Παπάζογλου». Β.Σ.

-«Ως εγγονή προσφύγων από το Αγιασματάκι Κωνσταντινούπολης με κάνατε σήμερα να νιώσω περήφανη για τους προγόνους μου. Σας ευχαριστώ πολύ». Ζωη Θεοφυλακη

-««Λαοί χωρίς ιστορική μνήμη είναι καταδικασμένοι να πεθάνουν». Σήμερα, πήραμε ένα μάθημα Ιστορίας αληθινό, αυθεντικό. Ας είναι αυτές οι ατομικές, αλλά μεγαλειώδεις προσπάθειες αυθεντικών ανθρώπων, όπως εσείς, ραπίσματα απέναντι σε όλους αυτούς που διαστρεβλώνουν την ιστορική αλήθεια». Ιωαννα Πασαγη – διευθύντρια Ελληνικού Γυμνασίου Ντίσελντορφ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s