«Δημοκρατία υψηλού κινδύνου»

Posted: Ιουλίου 23, 2010 in Χατζάκης Σωτήρης
  • Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΙΔΑΛΗ, Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 21 Ιουλίου 2010
  • Δημοκρατία σε παρακμή, πολιτικοί αμφισβητούμενοι, πολίτες αδρανείς και ο πόλεμος να μαίνεται μεταξύ Αθήνας και Σπάρτης. Κάτι μας… θυμίζει η κωμωδία του Αριστοφάνη «Αχαρνής», που παρουσιάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος μεθαύριο και το Σάββατο στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του, Σωτήρη Χατζάκη.

Ο Σταμάτης Κραουνάκης (Δικαιόπολις) σ' ένα απολαυστικό τετ α τετ με τον Κώστα Βουτσά (Μεγαρίτη)

Ο Σταμάτης Κραουνάκης (Δικαιόπολις) σ’ ένα απολαυστικό τετ α τετ με τον Κώστα Βουτσά (Μεγαρίτη)

Στον ρόλο του ευφάνταστου και απελπισμένου Δικαιόπολι, που προσπαθεί να κλείσει «ιδιωτική» ειρήνη με τους Σπαρτιάτες, ο Σταμάτης Κραουνάκης, που εκπλήσσει μ’ αυτό το υποκριτικό εγχείρημα έχοντας γράψει βεβαίως και τη μουσική της παράστασης. Ο Κώστας Βουτσάς και ο Γρηγόρης Βαλτινός ερμηνεύουν αντίστοιχα τον Μεγαρίτη και τον Λάμαχο.

  • Τι σας έκανε να επιλέξετε τον Κραουνάκη ως Δικαιόπολι; Η εξωτερική του εικόνα, που έχει κάτι το διονυσιακό-αριστοφανικό, κρύβει εσωτερικά κι έναν ηθοποιό;

«Επειδή το έργο αυτό αντιστοιχεί στο σήμερα και επιβεβαιώνει τις παθογένειες της ελληνικής διαχρονίας, χρειαζόταν πρώτα απ’ όλα μια περσόνα καταγγελτική που να λέει μέσω του Δικαιόπολι αυτά που ο κάθε άνθρωπος λέει στα σπίτια του τώρα για το σημερινό πρόβλημα της Ελλάδας.Ο Κραουνάκης είναι ένα αναγνωρίσιμο και αγαπητό πρόσωπο στην ελληνική κοινωνία μέσω της μουσικής του και ταυτόχρονα διαθέτει μια γενναία και τολμηρή γνώμη. Εχει τη μουσική παιδεία που τον βοηθά στο να δομεί τον ρόλο μέσα απ’ τη γνώση της μουσικής, αλλά και ως περφόρμερ τόσα χρόνια έχει την ικανότητα να γνωρίζει την υποκριτική της «πίστας», του καμπαρέ, του σόου. Αρα λοιπόν ήταν περίπου έτοιμος να εισέλθει στον στίβο της υποκριτικής. Τον παγανισμό ο Κραουνάκης τον έχει σύμφυτο μέσα του. Ισως να είναι μία απ’ τις μετενσαρκώσεις του Διονύσου».

  • Η συνεργασία σας με τον βετεράνο Κώστα Βουτσά;

«Πυκνώνει τη μακρόχρονη εμπειρία των μεγάλων ηθοποιών του ελληνικού κινηματογράφου αλλά και του θεάτρου, το οποίο έχει τη ρίζα του στην αριστοκρατία των μπουλουκιών, περνάει απ’ το νούτικο και το αυτοσχεδιαστικό θέατρο. Εχει όλα εκείνα τα στοιχεία του λαϊκού ηθοποιού της κομέντια ντελ άρτε, των λαϊκών συντεχνιών, των περιπλανώμενων θεάτρων. Τον χρειαζόμουν για το σπουδαίο ρόλο του Μεγαρίτη. Τέτοιες συνεργασίες πρέπει να γίνονται για να διδάσκονται οι νέοι ηθοποιοί απ’ αυτή τη σχολή των ηθοποιών που δυστυχώς δεν υπάρχει σήμερα».

  • Ο πόλεμος αλλά και η λαϊκή «συνενοχή» είναι στο στόχαστρο του Αριστοφάνη σ’ αυτή την κωμωδία;

«Ο πόλεμος είναι ο πρώτος στόχος του Αριστοφάνη, όμως ταυτόχρονα τον πονάει η επικίνδυνη πτώση της δημοκρατίας. «Ηγέτης αδίστακτος, λαός πονηρός» λέει το Τάο Τε Κινγκ. Ας αποφύγουμε την παγίδα του λαϊκισμού. Ο λαός δεν είναι υπερκείμενη έννοια, αλλά πολλές φορές συμμέτοχος στις διαδικασίες κατάρρευσης των θεσμών».

  • Υπάρχουν αναλογίες στο έργο που θυμίζουν την εποχή μας;

«Πόλεμος τότε, οικονομική κατοχή σήμερα από συμφέροντα κερδοσκόπων που επιτίθενται στη χώρα. Δημοκρατία υψηλού κινδύνου. Το πολιτικό προσωπικό αμφισβητείται. Ηθική πτώση, πολιτιστική παρακμή, κυριαρχία του αμοραλισμού που αποπνέει η ατομική απόπειρα διαφυγής από τα προβλήματα. Το λάθος θα ήταν να τοποθετηθεί το έργο σε ένα παραμυθένιο μυθολογικό βάθος. Οι αντιστοιχίες υπάρχουν, είναι ορατές στη μετάφραση, στα τραγούδια, στη χορογραφία, στα σκηνικά και στα κοστούμια».

  • Η σκηνοθετική σας προσέγγιση;

«Με προβληματίζει πολύ η ανοχή των πολιτών και η συμμετοχή τους στην κάθετη πτώση της πόλης. Επίσης ο αμοραλισμός όταν γίνεται λαϊκό πλεονέκτημα. Με ενδιαφέρει ο Χορός που εισέρχεται στη σκηνή οργισμένος, επιθετικός, αδιάλλακτος εναντίον του Δικαιόπολι, συγκρούεται μαζί του και μεταστρέφεται ύστερα από τη μεταμφίεσή του σε ήρωα του Ευριπίδη. Αρα ο Χορός μεταστρέφεται μέσω της δημοφιλούς περσόνας του Ευριπίδη αλλά και μέσω του ποτού και του φαγητού σε ένα παγανιστικό σύνολο που παρακολουθεί χωρίς να έχει οφέλη απ’ αυτή την Ειρήνη, την άνοδο ενός καινούργιου ηγέτη, ο οποίος μεγαλώνει το μαγαζί του και έχει όλα τα οφέλη της προσωπικής ειρήνης. Ο Χορός πείθεται απ’ αυτή την ιδιωτική διαδρομή, κάτι που συμβαίνει και σήμερα: όταν πέφτει μια πολιτική δύναμη, ανεβαίνει άλλη και ο κόσμος παρακολουθεί αυτή τη διαδοχή αμέτοχος. Προσπάθησα να παραμείνω στο νόημα του έργου αφήνοντας ελεύθερο το κωμικό αλογάκι του Αριστοφάνη».

  • Η ιδιωτική… ειρήνη είναι μια ουτοπία;

«Η ιδιωτική ειρήνη είναι επικίνδυνη. Ο Δικαιόπολις μέχρι την παράβαση είναι απελπισμένος απ’ την κατάντια της πόλης, δεν έχει άλλη διαφυγή παρά να επιχειρήσει αυτή την ουτοπία. Δεν επιχειρεί κάτι συλλογικό για να απαλλάξει την πόλη από το πρόβλημα. Διακατέχεται από έναν αμοραλισμό ιδιωτείας που διαφαίνεται στο δεύτερο μέρος, όταν ο Δικαιόπολις από γεωργός χάνει την επαφή του με τη γη. Γίνεται μεταπράτης, ανοίγει μπακάλικο, εμπορεύεται τα προϊόντα της γης. Μεταμορφώνεται σε κάτι διαφορετικό κι αυτό φαίνεται όταν διώχνει τον γεωργό και όσους επιχειρούν να πάρουν τα οφέλη της ειρήνης. Ετσι γιγαντώνει την επιχείρησή του χωρίς να προσφέρει στο κοινό συμφέρον. Είναι απλοϊκό να μιλάμε για ένα αντιπολεμικό έργο μόνο. Μιλάμε ταυτόχρονα για το αδιέξοδο μιας ατομικής προσπάθειας που δεν περιέχει την αγωνία της συλλογικής αλλαγής».

  • Info: Μετάφραση Κ.Χ.Μύρη, σκηνικά Γιώργου Πάτσα, κοστούμια Ερσης Δρίνη, χορογραφία Φωκά Ευαγγελινού, φωτισμοί Ελευθερίας Ντεκώ. Συμμετέχουν δεκαοκτώ ακόμη ηθοποιοί και πενταμελές μουσικό συγκρότημα. Στην Αθήνα οι «Αχαρνής» θα παιχτούν στο Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη» στις 28 του μηνός στον Βύρωνα. *
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s