Νίκος Κουρής & Σίμος Κακάλας: Διπλο Κ στην Επίδαυρο

Posted: Ιουλίου 22, 2010 in Κακάλας Σίμος, Κουρής Νίκος

Ο ένας πρωταγωνιστεί, ο άλλος σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί. Και οι δύο μάς μιλούν για τις συγκινήσεις και το άγχος που τους προκαλεί ο ιστορικός χώρος, αλλά και για την ελπίδα που τους δημιουργεί η εποχή που ζούμε

Της Ιωάννας Μπλάτσου, ΓΥΝΑΙΚΑ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Φωτογραφίες: Θοδωρής Ψιάχος

Δείτε το video των backstage

  • ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΗΣ

«Είναι η δεύτερη φορά που παίζω τον Ορέστη, αυτή τη φορά του Ευριπίδη και σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά. Η πρώτη ήταν το 2001, με την «Ορέστεια» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου. Επειτα από τέσσερις παραγωγές στην Επίδαυρο -η φετινή θα είναι η πέμπτη- δεν θα έλεγα ότι νιώθω να έχω κατακτήσει πολλά πράγματα. Εχω βέβαια καταλάβει κάποια βασικά σε επίπεδο τεχνικής όσον αφορά αυτή την εφ’ όλης της ύλης δοκιμασία που είναι η Επίδαυρος. Ομως, είτε είναι η πρώτη σου φορά είτε η πέμπτη, χρειάζεται πολλή δουλειά για να σταθείς αντάξιος της πρόκλησης αυτού του χώρου αλλά και των ίδιων των κειμένων.

Οι πιο συγκινητικές στιγμές μου στην Επίδαυρο ήταν οι πρόβες και οι παραστάσεις της «Αντιγόνης» του Λευτέρη Βογιατζή, καθώς και η πρώτη πρόβα των «Περσών» με τον Ντίμιτερ Γκότσεφ. Η αληθινή, στα όρια του παιδικού, συγκίνηση αυτού του ξένου ανθρώπου μάς ξαναθύμισε τι παθαίνει κανείς όταν πρωτομπαίνει σε αυτό το θέατρο.

Η πιο αμήχανη στιγμή μου στην Επίδαυρο ήταν η πρώτη μου φορά εκεί. Η πιο δύσκολη και τραυματική όταν μας γιουχάισαν πέρυσι στους «Πέρσες». Αισθάνθηκα ότι αυτή η αντίδραση δεν ήταν αντάξια της προσπάθειάς μας. Δεν άρμοζε στον Γκότσεφ, που εργάστηκε τίμια και χωρίς να θέλει να προκαλέσει. Ηταν σαν τρομοκρατική ενέργεια, εντελώς φασιστική. Αν δεν σου αρέσει μια παράσταση, μπορείς να σηκωθείς και να φύγεις. Οταν με τόση ευκολία καταστρέφεις μια παράσταση, είναι σαν να λες ότι οι καλλιτέχνες έχουν πρόθεση να σε προσβάλουν. Κι αυτό δεν το δέχομαι.

Οταν χαθεί η συνενοχή θεατή και καλλιτέχνη, η παράσταση πάει αλλού. Δημιουργείται ανταγωνισμός με το κοινό, πράγμα που δεν είναι στοιχείο του θεάτρου. Επιπλέον, όλο αυτό είναι εκτός της ποιότητας και του ήθους του πολιτισμού μας. Το θέατρο δεν είναι γήπεδο ή διαδήλωση. Αλλιώς, θα έπρεπε κι εμείς οι ηθοποιοί να αντιδρούμε αναλόγως. Είναι σαν να καλείς κάποιον στο σπίτι σου και, επειδή αυτός δεν είναι σαν εσένα, να τον πετάς έξω. Για τους Ελληνες η φιλοξενία είναι όμως ιερή από αρχαιοτάτων χρόνων. Αυτοί λοιπόν που φωνάζουν και γιουχαΐζουν στην Επίδαυρο δεν είναι άτομα που αγαπούν το θέατρο και τους ανθρώπους του. Εγώ ντράπηκα για λόγου μας. Αισθάνθηκα ότι όλο αυτό ήταν βάρβαρο, δήθεν, στημένο.

Το συναίσθημα που βιώνεις όταν βρίσκεσαι στην επιδαύρεια αρένα είναι ανάλογο με εκείνο που νιώθεις όταν γίνεται σεισμός. Αισθάνεσαι μικρός, αδύναμος, ένα τίποτα. Είναι σαν να βρίσκεσαι πάνω σε τεντωμένο σχοινί. Βιώνεις μια ακραία και μεγάλη στιγμή που ζητά από σένα τα πάντα, όλη τη γενναιοδωρία σου.

»Από την άλλη, δεν ξέρω αν καταξιώνεται ο καλλιτέχνης που πατά το χώμα της Επιδαύρου. Το θέατρο είναι μια θνησιγενής τέχνη. Πεθαίνει με το που συμβαίνει. Και ό,τι μένει από μια παράσταση είναι αυτό που κουβαλούν μετά στην ψυχή τους όσοι την παρακολούθησαν».

  • ΣΙΜΟΣ ΚΑΚΑΛΑΣ

«Φυσικά έχω αγωνία για την παρθενική μου εμφάνιση στη Μικρή Επίδαυρο με την «Ερωφίλη» του Γεωργίου Χορτάτση. Ομως μέρος της δουλειάς μου είναι να μην εστιάζω στα άγχη μου. Δεν θέλω να σκέφτομαι το βάρος του χώρου, το κύρος του Ελληνικού Φεστιβάλ, τις προσδοκίες του κόσμου. Προσπαθώ να εστιάσω στο πώς θα παρασταθεί το έργο του Χορτάτση ώστε να μιλήσει στον κόσμο. Προσπαθώ να μην αποπροσανατολιστώ από τους στόχους που έχουμε θέσει ως ομάδα: δεν μας ενδιαφέρει το σωστό και το λάθος, παρ’ όλο που ο σεβασμός μας προς τα κείμενα είναι απεριόριστος. Προσπαθούμε να γνωρίσουμε τους κανόνες του κάθε έργου, για να δημιουργήσουμε κάτι σε σχέση με το τότε που γράφτηκε και το σήμερα που θα παρακολουθηθεί.

Τη δεύτερη και τελευταία μέρα των παραστάσεων θα κάνουμε μια μετάβαση από την «Ερωφίλη» στον «Ερωτόκριτο» του Βιτσέντζου Κορνάρου, συμπατριώτη του Χορτάτση. Μετά το τέλος της «Ερωφίλης» θα στήσουμε ένα γλέντι με δεκαπεντασύλλαβους, χορό, τσικουδιά και φαγητό, για να ακουστεί το περίφημο ποίημα της Κρητικής Αναγέννησης. Είναι προσκεκλημένος όποιος θέλει να συμμετάσχει – τραγουδιστής, αφηγητής ή οργανοπαίχτης.

Δεν πιστεύω σε κανόνες, σχολές και μεθόδους, αλλά σε ό,τι λειτουργεί, ό,τι παράγει έργο, ό,τι μπορεί να σταθεί πάνω στη σκηνή, ό,τι μπορεί να παρουσιαστεί στον θεατή. Αλλωστε αυτός είναι το άλλο μας κομμάτι. Σε αυτόν απευθύνεται η δουλειά μας.

Στην Ελλάδα κάνουμε πρόβες δυο-τρεις μήνες και μετά περιμένουμε μια καλλιτεχνική αποκάλυψη. Ο Λευτέρης Βογιατζής δηλαδή, που κάνει πρόβες έναν χρόνο, δεν ξέρει τι κάνει; Οι καλλιτεχνικές ιδέες δεν φυτρώνουν στα δέντρα, ούτε οι ερμηνείες των ηθοποιών βρίσκονται στο τσεπάκι τους. Χρειάζεται πολλή και σκληρή δουλειά, όπως και έρευνα, για να οδηγηθείς σε ένα αποτέλεσμα.

Η σημερινή εποχή λέει στις νέες γενιές: «Αυτό που θες θα γίνει τώρα». Ομως οι ιστορίες που αφηγούμαστε στο θέατρο θέλουν χρόνο και δουλειά.

Λυπάμαι που το λέω, αλλά δεν είμαστε εμείς, οι σύγχρονοι Ελληνες, που χτίσαμε τον Παρθενώνα. Τα «μνημεία» μας σήμερα είναι μιμήσεις του αμερικανικού τρόπου ζωής. Κάπως έτσι, μεταξύ Βαλκανίων και πραγμάτωσης του αμερικανικού ονείρου, χάσαμε τον μπούσουλα. Λέμε ότι εμείς δώσαμε στον δυτικό κόσμο τη δημοκρατία και τα φώτα του πολιτισμού, αλλά εγώ σήμερα βλέπω γύρω μου μόνον υπερφίαλους ανθρώπους, ζαλισμένους από το υπαρξιακό και πνευματικό τους κενό.

Πάντως, μολονότι η παρούσα ιστορική συγκυρία είναι μάλλον τρελή ή και γεμάτη απαισιοδοξία, εγώ ελπίζω πολλά. Εύχομαι να συμβούν πολλά. Να έρθουμε πιο κοντά. Να στηριχτούμε ο ένας στον άλλον. Να δούμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη και να σταθούμε με ειλικρίνεια απέναντί του».

Η παράσταση «Ορέστης» θα δοθεί στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου (30-31/07) και η «Ερωφίλη – Ασκηση 2» στη Μικρή Επίδαυρο (30-31/07).
Κρατήσεις εισιτηρίων: Πανεπιστημίου 39, τηλ. 210 3272.000, http://www.greekfestival.gr.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s