Λυδία Κονιόρδου: «Η τραγωδία θέλει τόλμη»

Posted: Ιουλίου 22, 2010 in Κονιόρδου Λυδία
  • Η κορυφαία ίσως σύγχρονη τραγική πρωταγωνίστρια μιλάει για την παράσταση των «Τρωάδων», σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, όπου η ίδια υποδύεται την Εκάβη, αλλά και για τις πολλαπλές «αναγνώσεις» του αρχαίου δράματος

ΜΥΡΤΩ ΛΟΒΕΡΔΟΥ | Πέμπτη 22 Ιουλίου 2010

Από τις αρχές του 2010 η Εκάβη μπήκε για τα καλά στη ζωή της Λυδίας Κονιόρδου : Οι «Τρωάδες» του Ευριπίδη , που ανέβηκαν σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, περιοδεύουν τώρα ανά την Ελλάδα. Η ίδια ερμηνεύει την τρωαδίτισσα βασίλισσα που τα χάνει όλα και πρέπει ο θρήνος της να είναι αντάξιος της πατρίδας της. Και απολαμβάνει την πρωτόγνωρη εμπειρία να παίζει μια τραγωδία σε ανοιχτό χώρο, αφού προηγουμένως την έχει «δοκιμάσει» σε κλειστό θέατρο. «Πιστεύω ότι αυτό έχει λειτουργήσει υπέρ της παράστασης, αναδεικνύοντας το καταγγελτικό στοιχείο του έργου. Το έργο δουλεύτηκε πολύ στον εσωτερικό χώρο και αυτό μας διευκόλυνε τώρα που παίζουμε έξω. Προσωπικά, η δική μου δουλειάμού επέτρεψε πολύ περισσότερα επίπεδα ανάγνωσης, είχα όλη τη μαγιά για να διευρύνω τα μέσα μου» λέει.

Με δεδομένη την πολυετή εμπειρία της στο αρχαίο δράμα, η Λυδία Κονιόρδου μέσα από τις «Τρωάδες» συνειδητοποίησε κάτι που αναλογιζόταν ούτως ή άλλως: ότι αν προηγείτο δουλειά σε κλειστό χώρο, αυτό θα λειτουργούσε υπέρ της παράστασης όταν αυτή θα έβγαινε σε περιοδεία. «Το ένα δεν εμποδίζει το άλλο» επισημαίνει και εξηγεί ότι ξεκινώντας την προετοιμασία με το Θέατρο του Νέου Κόσμου και τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, γνώριζε ήδη για την καλοκαιρινή περιοδεία. Αλλωστε και της κατά Βασίλιεφ «Μήδειας» είχαν προηγηθεί σεμινάρια με τον ρώσο σκηνοθέτη στο Κέντρο Αρχαίου Δράματος, το οποίο διευθύνει.

«Πιστεύω πολύ στον ρόλο που μπορεί να παίξει το Κέντρο, φιλοξενώνταςμέσα από σεμινάριατην προεργασία μιας παράτασης, έτσι ώστεόταν φθάσουμε στην καθαρή πρόβα, να έχει ήδη γίνει η δουλειά » λέει η Λυδία Κονιόρδου, επιμένοντας ότι χρειάζεται έρευνα και αναζήτηση: «Οποιος ενδιαφέρεται σοβαρά για το αρχαίο δράμαπρέπει να το ερευνά προς κάθε κατεύθυνση με συνέπεια και με στόχο τη δημιουργία διαλόγου, γόνιμου διαλόγου».

Επιμένει άλλωστε ότι δεν μπορεί να υπάρχει «μία άποψη για την ερμηνεία του αρχαίου δράματος- και ευτυχώς. Δεν γίνεται να κάνουμε όλοι το ίδιο πράγμα. Χωρίς συμπλέγματα και χωρίς στερεότυπα πρέπει να πορευθούμε. Θέλει τόλμη. Να ρωτάς, να συζητάς, να διαφωνείς, να εμβαθύνεις…».

Η τραγωδία είναι το κατ΄ εξοχήν πεδίο της Λυδίας Κονιόρδου. Ωστόσο το πέρασμά της από την κωμωδία («Λυσιστράτη») άφησε επίσης θετικές εντυπώσεις. «Αισθάνομαι ότι και στις “Τρωάδες” υπάρχει έντονο το στοιχείο του αιρετικού, θα έλεγα, σαρκασμού, στη σκηνή ανάμεσα στην Ελένη και τον Μενέλαο, αλλά και στην ίδια την Εκάβη. Νομίζω ότι κωμωδία και τραγωδία δεν είναι παρά οι δύο όψεις του ιδιού νομίσματος. Γι΄ αυτό και με ενδιαφέρει να μπολιάσω τη μονοδιάστατη ανάγνωση του αρχαίου δράματος με το αντίθετο. Οχι μόνο τώρα, αλλά και σε άλλα έργα. Να τολμήσουμε τον σαρκασμό και την ειρωνεία» καταλήγει.

Αν η περιοδεία του Θεάτρου του Νέου Κόσμου έχει μπροστά της πολλούς σταθμούς, με εκείνους της Αττικής να δεσπόζουν τον Αύγουστο, ο προσεχής χειμώνας περιλαμβάνει ελληνικό έργο. Συγκεκριμένα η Κονιόρδου θα υποδυθεί την κυρία Κούλα από την ομώνυμη νουβέλα του Μένη Κουμανταρέα σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη στο Θέατρο Τέχνης, ενώ την άνοιξη θα σκηνοθετήσει στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου το μοναδικό θεατρικό έργο του Κωστή Παλαμά «Τρισεύγενη», με τη Στεφανία Γουλιώτη. Σίγουρα μια ενδιαφέρουσα αναμέτρηση.

Από τον Μινωτή στον Βασίλιεφ
Τ ριάντα χρόνια μετράει στον χώρο του αρχαίου δράματος η Λυδία Κονιόρδου. Το ξεκίνημά της έγινε στα τέλη της δεκαετίας του 1970 με σκηνοθέτη τον Αλέξη Μινωτή: Επαιξε την Αντιγόνη στις «Φοίνισσες» του Ευριπίδη με το Εθνικό και στη συνέχεια συνεργάστηκε για μία δεκαετία με το Θέατρο Τέχνης- υπήρξε κορυφαία του Χορού αλλά και Αθηνά στις «Ευμενίδες», Κλυταιμνήστρα στην «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή και στον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου. Αργότερα, με το Θεσσαλικό Θέατρο και τον Κώστα Τσιάνο διέπρεψε ως Ηλέκτρα στην ευριπίδεια εκδοχή της τραγωδίας, καθώς και ως Ιφιγένεια στην «εν Ταύροις». Πάλι με τον Τσιάνο, έπαιξε τη Λυσιστράτη στην πρώτη της αναμέτρηση με την αριστοφανική κωμωδία, ενώ με τον ίδιο σκηνοθέτη συνεργάστηκαν πέρυσι και στις «Χοηφόρες».

Εχει ακόμη ερμηνεύσει τη σοφόκλεια Ηλέκτρα, την Ατοσσα στους «Πέρσες», ενώ οι σκηνοθεσίες της στα έργα του Ευριπίδη «Αλκηστις» και «Ιων» επιβεβαίωσαν την πολλαπλή σχέση της με το αρχαίο δράμα. Το 2002 στον διπλό «Οιδίποδα», της Πειραματικής του Εθνικού (και σε κλειστό χώρο), υποδύθηκε τέσσερις ρόλους (Ιοκάστη, Τειρεσίας, Ξένος, Ραψωδός). Προ διετίας, το καλοκαίρι του 2008 ανέλαβε τον ρόλο της Μήδειας, στην κατά Ανατόλι Βασίλιεφ εκδοχή της ευριπίδειας τραγωδίας- μια παράσταση που προκάλεσε αντιδράσεις αλλά και θαυμασμό. Δεν είναι τυχαίο ότι ήδη το 1992 η Λυδία Κονιόρδου τιμήθηκε με το βραβείο «Κουν» για την προσφορά της στην τραγωδία και σήμερα θεωρείται η κορυφαία του είδους.

  • ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ
  • Νεμέα 25/7, Τρίπολη 26/7, Ζάκυνθος 28/7, Ραφήνα 31/7
  • Ωρα έναρξης: 21.15
  • Τιμές εισιτηρίων: 15, 20 ευρώ
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s