Καρυοφυλλιά Καραμπέτη: Η τραγωδία είναι στο αίμα της

Posted: Ιουλίου 8, 2010 in Καραμπέτη Καρυοφυλλιά

Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη πρωταγωνιστεί στην τραγωδία ως Ιοκάστη
  • Συνέντευξη: Θόδωρος Γιαχουστίδης

Υποδύεται την Ιοκάστη στην παράσταση «Οιδίπους Τύραννος». Είναι μία από τις καλύτερες Ελληνίδες ηθοποιούς. Και ξέρει και τι λέει και πως να το πει…

  • Τι είναι εκείνο που κάνει ελκυστικό για εσάς ένα ρόλο σε μια αρχαία τραγωδία;

Τα κείμενα της αρχαίας τραγωδίας βρίσκονται στην κορυφή της παγκόσμιας πνευματικής κληρονομιάς. Επί αιώνες οι μελετητές έχουν σκύψει πάνω τους κι έχουν δώσει πολλαπλές ερμηνείες, πράγμα που δηλώνει το μέγεθος της αξίας τους, της συνθετότητάς τους και του βάθους του περιεχομένου τους. Ένας ρόλος σε μια αρχαία τραγωδία είναι ότι σημαντικότερο μπορεί να ονειρευτεί ένας ηθοποιός, γιατί του δίνεται η ευκαιρία να βυθιστεί σε ένα σύμπαν ποίησης και στοχασμού πάνω στα μεγάλα θέματα του ανθρώπου, του κόσμου και των άγραφων νόμων που κυβερνούν τη ζωή μας. Σ’ αυτά τα κείμενα και μία μόνο να φράση να εκφέρει κανείς είναι αφάνταστα τιμητικό και τρομακτικά δύσκολο. Γιατί έχεις την ευθύνη να γίνεις φορέας μετάδοσης συμπυκνωμένου νοήματος και να έχεις το εσωτερικό μέγεθος αλλά και την τεχνική για να το καταφέρεις αυτό. Η πάλη με τα όριά σου είναι καθημερινή και συνεχώς συνειδητοποιείς πόσο πεπερασμένες είναι οι δυνάμεις σου μπρος σ’ αυτούς τους ογκόλιθους. Όμως, όλα αυτά συνιστούν και την τεράστια γοητεία τους.

  • Στο «Οιδίπους Τύραννος» όταν η Ιοκάστη μαθαίνει την τραγική αλήθεια, απαγχονίζεται. Στην ταινία «Στρέλλα» ένας πατέρας, χωρίς να το γνωρίζει, κάνει σεξ με τον τραβεστί γιο του. Όταν μαθαίνει την αλήθεια, ξεσπάει έντονα, αλλά στο φινάλε κανένας δεν απαγχονίζεται – αντιθέτως επαναδομείται μια οικογένεια. Μήπως ότι ήταν τραγικό τότε έπαψε να είναι τραγικό σήμερα;

Αυτή είναι η προσωπική άποψη ενός σκηνοθέτη. Σε μια άλλη ταινία, το ίδιο θέμα, κάποιος άλλος θα το χειριζόταν διαφορετικά. Σας θυμίζω το «Oldboy» του Παρκ Τσαν-γουκ. Αλλά το θέμα στον «Οιδίποδα Τύραννο» δεν είναι η αιμομιξία. Είναι η τραγωδία της γνώσης. Πραγματεύεται την πορεία του ανθρώπου προς την αυτογνωσία που περιλαμβάνει και την γνώση των ορίων της ελευθερίας του.

  • Σκηνοθεσία Ευαγγελάτου, εσείς ως Ιοκάστη, Οιδίπους ο Μαρκουλάκης, Τειρεσίας ο Βακούσης: να έχουμε μεγάλες προσδοκίες ως θεατές;

Αυτή είναι μια ερώτηση – παγίδα (γέλια). Γιατί θα περίμενε κανείς από έναν ηθοποιό που συμμετέχει σε ένα συγκεκριμένο σχήμα να διαπράξει την ύβρη να απαντήσει αυτάρεσκα «ναι». Αυτό θα το θεωρούσα ασύμβατο με τις αρχές μου. Κανένα όνομα δεν αποτελεί εγγύηση για το τελικό αποτέλεσμα. Αυτά τα κείμενα ξεπερνούν τους πάντες. Και κάθε καλλιτέχνης υπόκειται στο νόμο των πιθανοτήτων. Η παράσταση θα κριθεί όταν έρθει σε επικοινωνία με τους θεατές. Τίποτε δεν μπορεί να προδικάσει την επιτυχία της. Εμείς, βεβαίως, προσπαθούμε να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό αλλά η ερμηνεία αυτών των ρόλων είναι κάτι ιδιαίτερα εύθραυστο.

  • Κάθε καλοκαίρι το πολιτιστικό μενού περιλαμβάνει αρχαίες τραγωδίες, Αριστοφάνη, Σαίξπηρ και πάλι από την αρχή. Τι μπορεί να κάνει τη συγκεκριμένη παράσταση πιο ενδιαφέρουσα από κάποια προηγούμενη βασισμένη στο ίδιο κείμενο;

Κάθε φορά η ερμηνεία ενός αρχαίου δράματος έχει να κάνει με τη μοναδικότητα με την έννοια της προσωπικής ιδιαιτερότητας των συντελεστών. Η ανάγνωση είναι διαφορετική. Η αισθητική είναι διαφορετική. Όμως, και η ιδιοσυγκρασία των θεατών είναι διαφορετική. Κάποιοι θεατές, με βάση τις δικές τους αισθητικές αρχές θα θεωρήσουν πιο ενδιαφέρουσα μια προηγούμενη ανάγνωση κι άλλοι μια επόμενη.

  • Είστε υπέρ της νεωτερίστικης ανάγνωσης μιας τραγωδίας ή προτιμάτε τις πιο κλασικές προσεγγίσεις;

Είμαι υπέρ των σημαντικών προσεγγίσεων. Αυτών που πετυχαίνουν να μεταδώσουν στο θεατή πνευματική μέθεξη και συγκινησιακή φόρτιση. Έχουμε δει επιτυχημένες και αποτυχημένες απόπειρες και από τις δύο πλευρές.

  • Αν δεν κάνω λάθος, καμία αρχαία τραγωδία δεν επικεντρώνεται σε κάποιου είδους οικονομική κρίση. Δεν είχαν τότε οικονομικές κρίσεις ή δεν ήταν και τόσο τραγικά όσο σήμερα τα πράγματα;

Βεβαίως και υπήρχαν τεράστια προβλήματα στην Αθήνα την εποχή που γράφονταν αυτά τα έργα. Ένας μεγάλος αριθμός τους έχει γραφτεί τον καιρό του Πελοποννησιακού Πολέμου, ενός πολέμου που ήταν πληγή για τους Αθηναίους σε όλους τους τομείς – και στον οικονομικό. Όμως, και σήμερα αυτό που θα ‘πρεπε κατά τη γνώμη μου να μας απασχολεί είναι η βαθιά κοινωνική κρίση που οδήγησε στην οικονομική κι αυτό το γνώριζαν πολύ καλά οι αρχαίοι ποιητές. Γι’ αυτό και τους απασχολούσε πάνω από όλα η έννοια του ανθρώπου ως ηθικού όντος.

  • Η παρούσα οικονομική κρίση θα βγάλει στην επιφάνεια τον καλύτερο ή τον χειρότερο εαυτό μας;

Εξαρτάται από την ποιότητα του ήθους του καθενός. Αυτοί που έχουν κριτική σκέψη, αρχές και τάσεις προς το καλό, θα αντισταθούν βελτιώνοντας τον εαυτό τους. Οι άλλοι είναι καταδικασμένοι για τα χειρότερα. Εννοείται πως στην τελευταία κατηγορία εξαιρώ τους απελπισμένους.

  • Θεωρείτε ότι θα είχε απήχηση στην εποχή μας μια πρωτοβουλία ανάλογη του Μιχάλη Κακογιάννη για κινηματογραφική μεταφορά των αρχαίων τραγωδιών;

Ναι, αν γινόταν από σκηνοθέτες με άποψη και γνώση και των δύο τεχνών, γιατί όχι. Θα έπρεπε όμως να δοθούν ευφυείς λύσεις στο πρόβλημα του Χορού.

  • «Ελεύθερη κατάδυση», «Ο εργένης», «Black Out»: λίγες αλλά εξαιρετικές οι ταινίες στις οποίες έχετε συμμετάσχει. Δεν σας λείπει ο κινηματογράφος;

Σαφώς και μου λείπει γιατί είμαι σινεφίλ και ως θεατής και ως ηθοποιός. Η τελευταία ταινία που είδα ως θεατής και με συγκίνησε βαθιά ήταν το «Μυστικό στα μάτια της» του Χουάν Χοσέ Καμπανέλα από την Αργεντινή. Ταινία που επιβεβαιώνει για ακόμη μία φορά ότι ο σπουδαίος κινηματογράφος είναι θέμα ψυχής και όχι χρημάτων. Ως ηθοποιός από την άλλη δεν είχα τα τελευταία χρόνια καμιά σημαντική πρόταση. Φέτος, πάντως, συμμετείχα στην ταινία μικρού μήκους «Ευαγγελισμός» του Τάσου Γουδέλη που θα προβληθεί στο προσεχές φεστιβάλ Δράμας.

  • Μιας κι έγινε αναφορά στην «Ελεύθερη κατάδυση»: τι σημαίνει για σας η θάλασσα;

Ομορφιά, χαλάρωση, πηγή ζωής. Ονειρεύομαι ξέγνοιαστα καλοκαίρια χωρίς υποχρεώσεις. Ονειρεύομαι διακοπές που τις έχω στερηθεί την τελευταία δεκαετία. Νοσταλγώ τα καλοκαίρια της εφηβείας μου, τότε που δεν υπήρχε ακόμα η σημερινή μεγάλη περιβαλλοντική καταστροφή. Και εξοργίζομαι με την αλαζονεία του ανθρώπου που δεν έχει σεβαστεί τη φύση κι ας είναι το σπίτι του. Όμως, ο άγριος μελλοντικός κόσμος μας χτυπάει ήδη την πόρτα και είναι ώρα να αλλάξουμε στάση πριν να είναι εντελώς αργά.

  • Και από το φθινόπωρο τι να περιμένουμε για εσάς;

Από τον Οκτώβριο θα συμμετέχω στην επανάληψη του La Chunga του Μάριο Βάργκας Γιόσα με την ομάδα Νάμα σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη. Μια παράσταση που τιμήθηκε από κοινό και κριτικούς, κάτι που με χαροποιεί ιδιαίτερα γιατί διαπιστώνω ότι σε καιρούς κρίσης ο κόσμος προσανατολίζεται προς το καλό θέατρο που μπορεί πραγματικά να προσφέρει κάτι.

Info
«Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή
Θέατρο Γης
Δευτέρα 12 και Τρίτη 13 Ιουλίου
Σκηνοθεσία: Σπύρος Α. Ευαγγελάτος
Διανομή
Οιδίπους: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης
Ιοκάστη: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη
Κρέων: Νίκος Αρβανίτης
Τειρεσίας: Μάνος Βακούσης
Εξάγγελος: Θανάσης Κουρλαμπάς
Ιερεύς: Νικόλας Παπαγιάννης
Άγγελος: Κώστας Ανταλόπουλος
Θεράπων: Σωτήρης Τσακομίδης

Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος – 22€, Φοιτητικό μαθητικό – 17€

Πληροφορίες: 2310 428007

Αγγελιοφόρος: Δευτέρα, 5 Ιουλίου 2010 16:00

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s