Γιάννης Κακλέας: Η «Λυσιστράτη» σε στύση

Posted: Ιουνίου 28, 2010 in Κακλέας Γιάννης
  • Οργισμένος για τον σoβινισμό που καταπιέζει το γυναικείο φύλο, ο Γιάννης Κακλέας υποκλίνεται στο κείμενο του Αριστοφάνη και αναζητεί τη θηλυκότητα των ανδρών σε μια ακραία παράσταση

«Με φοβούνται και δεν με πολυκαλούν στην Επίδαυρο. Ισως να είναι η πρώτη και η τελευταία φορά που πάω» λέει, σαν να σκέφτεται δυνατά, ο Γιάννης Κακλέας εν όψει της πρεμιέρας της «Λυσιστράτης» του Αριστοφάνη που θα δοθεί στα μέσα Ιουλίου. Στην τρίτη του συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο ο σκηνοθέτης της ανατροπής και της πρόκλησης, ο φανατικός της θεατρικής ομάδας και ο ιδρυτής του Τεχνοχώρου, επιστρέφει στον Αριστοφάνη και παίρνει το βάπτισμα στο αρχαίο θέατρο του Πολυκλείτου.

«Γουστάρω τον Αριστοφάνη. Μου ταιριάζει και η πλευρά της πλάκας που διαθέτει και το πόσο έντονα ανατρεπτικός και αναρχικός είναι. Μου πάει που είναι μη καθωσπρέπει».

– Κύριε Κακλέα,τι είναι αυτό που σας γοητεύει στον Αριστοφάνη;

«Η μείξη του σα τιρικού με τον ποιητή είναι ό,τι καλύτερο… Με τρελαίνει η ποιητική του πλευρά, η βαθιά και διεισδυτική, αυτή που συμπληρώνει την κωμωδία».

– Πώς σας φαίνονται οι σύγχρονες παραστάσεις της αριστοφανικής κωμωδίας;

«Εχω την αίσθηση ότι οι σοβαρές σκηνοθετικές προτάσεις στον Αριστοφάνη έχουν γίνει από τον Σολωμό, τον Κουν και τον Ευαγγελάτο. Πέραν αυτών, δεν έχουν γίνει ολοκληρωμένες απόπειρες. Ακόμη και σήμερα ο Αριστοφάνης δουλεύεται με μια αισθητική του ΄80, εξωστρεφής, υπερβολικός, βλάσφημος και επικαιρικός ταυτόχρονα. Παίζεται με αναξιοπιστία, σαν να μπορούμε πάντα να του βάζουμε ό,τι θέλουμε στο στόμα- πρωθυπουργούς ή ομόλογα… Σαν να μην έχει δομή, σαν να μην έχει αντίληψη των πραγμάτων».

– Μήπως τον έχουν αδικήσει οι συνάδελφοί σας; «Εβλεπαν τον Αριστοφάνη από την εμπορική του πλευρά. Δεν έβλεπαν την άλλη του πλευρά, την πιο σκοτεινή, την πιο βασανισμένη και επιθετική. Ο Αριστοφάνης είναι ευκαιρία για πανηγύρι και για γέλιο- αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Αλλο αυτό και άλλο να καθιστάς έναν συγγραφέα σαν τον Αριστοφάνη κατώτερο από ό,τι είναι πραγματικά. Δεν ξέρω αν τον έχουν αδικήσει… Είναι παρεξηγημένος ο Αριστοφάνης 100%. Οταν έγραφε είχε μια δυναμική άλλη από αυτήν που αντιλαμβανόμαστε τώρα. Δεύτερον, επειδή χτυπάει μια στο καρφί και μια στο πέταλο, εύκολα μπορεί να χάσει κανείς την ισορροπία του στην ερμηνεία του και, τρίτον, δεν διαβάζεται σωστά. Εχω κουραστεί με την γκροτέσκα αντίληψη του Αριστοφάνη».

– Τι εννοείται;

«Για τον Αριστοφάνη έχω την εικόνα ενός παλίμψηστου: όσο ξύνεις τόσο βρίσκεις από κάτω άλλα πράγματα, πιο βαθιά και πιο αστεία, που χτυπάνε στην κοινωνική κριτική και όχι στην μπουρδολογία και στην πλάκα. Οι αναγνώσεις γίνονται σε αυτό το επίπεδο και γι΄ αυτό πιστεύω ότι είναι παρεξηγημένος».

– Να υποθέσω ότι στη «Λυσιστράτη» σας δεν έχετε παρέμβει στο κείμενο του Αριστοφάνη…

«Δεν έχω κάνει καμία επίκαιρη παρέμβαση στο κείμενο. Εχω κάνει άλλου τύπου επεμβάσεις. Το βασικό μου θέμα είναι η σύγκρουση άνδρα και γυναίκας. Γι΄ αυτόν τον λόγο άλλωστε γράφτηκε το κείμενο και γι΄ αυτό όλο το έργο το διαπερνά ένα νεανικό ζευγάρι που η σχέση του βρίσκεται σε κρίση. Οι δυο τους μπαίνουν στην παράσταση και συμμετέχουν ενεργά. Ο πόλεμος που συμβαίνει σε αυτό το έργο είναι ο πόλεμος άνδρα και γυναίκας. Αυτός είναι και ο λόγος που παίζεται κυρίως από άνδρες…».

– Ο θίασος όμως δεν είναι αμιγώς ανδρικός…

«Ας φανταστούμε, λοιπόν, μια ομάδα ανδρών που για να γνωρίσουν το μυαλό, την ψυχοσύνθεση και το σώμα της γυναίκας παριστάνουν τη γυναίκα, ενδύονται τη γυναίκα και βιώνουν τη γυναικεία αίσθηση. Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά που γίνεται αυτό στη “Λυσιστράτη”- το έχει κάνει και ο Ευαγγελάτος».

– Και ποια είναι η διαφορά;

«Στην παράσταση που σκηνοθετώ οι γυναίκες ηθοποιοί συμμετέχουν κυρίως στα χορικά, ως φαντασίωση και επιθυμία, είναι η μάνα, η ερωμένη, η φίλη. Στα πραγματικά επεισόδια της κωμωδίας είναι άνδρες. Οπως προχωράει όμως το έργο συμβαίνει μια ανατροπή. Οταν η επιθυμία για έρωτα φθάσει σε κορύφωση, τότε ο πόθος- που για μένα είναι γένους θηλυκού- αλλάζει τα πράγματα».

– Παραμένει,πιστεύετε,έντονος ο πόλεμος ανάμεσα στα δύο φύλα;

«Σήμερα βρίσκεται στην απόλυτη κορύφωση. Ο πόλεμος είναι ζωντανός και υπαρκτός σε κάθε βήμα. Το έχω βιώσει σε όλες μου τις σχέσεις και πιστεύω ότι για μένα είναι το κυρίαρχο πρόβλημα της εποχής- εξαιρώ τα οικονομικο-πολιτικά φυσικά. Πιστεύω ότι σήμερα ο ανδρικός σοβινισμός πρωταγωνιστεί. Δεν παραχωρούνται τέτοια δικαιώματα πολύ εύκολα. Προσωπικά θα ήθελα να ισορροπήσουν τα δύο φύλα. Αν βάλω, τελικά, παράβαση στην παράσταση, θα βάλω σκηνές από κακοποίηση γυναικών, εντός σχέσεων ή ενδοοικογενειακές. Αυτή η υποκρισία της ισότητας έχει και όρια. Είμαι θυμωμένος με τη συμπεριφορά των ανδρών απέναντι στις γυναίκες. Τους θεωρώ μ… Πρέπει να λατρέψουν την έννοια της θηλυκότητας και εκτός και εντός τους».

– Εχουν προβάδισμα στην παράστασή σας τα σεξουαλικά στοιχεία;

«Το έργο είναι μια τελετή της ευγονίας. Είναι μια ευχή για να έχουμε επιτέλους άνοιξη, στύση, ερωτική διάθεση και επιθυμία. Η πορεία της επιθυμίας είναι μια πορεία που πυρακτώνεται σκηνή σκηνή στο έργο. Ξεκινάει με την απώλεια αυτού του πράγματος, όταν οι γυναίκες ξεσηκώνονται γιατί δεν έχουν άνδρες. Οι ίδιες όμως αυτές γυναίκες δεν είναι διατεθειμένες να ενδώσουν στην πρώτη επιθυμία των ανδρών. Οπότε τι γίνεται τότε στους άνδρες; Αρχίζει ένας πριαπισμός, η σωματική καταστροφή τους. Υπάρχει μια ανεκπλήρωτη στύση στο έργο, οπότε μοιάζει με κατάρα του Πάνα».

– Χρησιμοποιείτε φαλλικά σύμβολα;

«Η παράσταση δεν παίζει με φαλλικά σύμβολα, παίζει με ρεαλιστικά σώματα ανδρών».

– Γυμνά;

«Εχει μια τέτοια διάθεση, αλλά δεν παίζει με σεξουαλικό τελετουργικό. Δεν είναι γυμνοί, είναι σε στύση… Η παράσταση παρακολουθεί την καταστροφή του ανδρικού σώματος από τη μη εκπλήρωση της σεξουαλικής επιθυμίας. Η επιθυμία παίζεται με έναν τρόπο επικίνδυνο. Το φινάλε είναι λίγο σοκαριστικό…».

– Δηλαδή;

«Σαν μια πόλη τη νύχτα που ζει έναν εφιάλτη πριαπισμού. Σκεφθείτε μια πόλη έρημη από γυναίκες, τους άνδρες να κυκλοφορούν σαν μετά από σεισμό, χτυπημένοι από την κατάρα του Πάνα… Δεν είναι δικά μου αυτά, είναι του Αριστοφάνη και δεν μπορώ να σας πω περισσότερα…».

– Τα τελευταία χρόνια η προκλητική σας πλευρά έχει κάπως υποχωρήσει. Μήπως τώρα με τη «Λυσιστράτη» θα δούμε τον παλιό εκρηκτικό Κακλέα;

«Είναι αλλιώς να δουλεύεις χρόνια με την ίδια ομάδα και να μοιράζεσαι μαζί τους. Πέρασα την ορφάνια του Τεχνοχώρου και μετά λούφαξα ξανακοιτώντας τον κόσμο και την πραγματικότητα με άλλο μάτι. Εγινα περιπλανώμενος σκηνοθέτης, γεγονός που μου στέρησε τη δυναμική μου να τολμήσω. Από την άλλη, άρχισα να εκτιμώ την “άλλη πλευρά”… Και έτσι άρχισα να αναγνωρίζω και άλλες αξίες που μπορεί να θεωρούσα μπανάλ».

– Θα επιχειρούσατε έναν καινούργιο Τεχνοχώρο;

«Είναι ζητούμενο, αλλά πρέπει να έχεις την απαιτούμενη ενέργεια και τους κατάλληλους ανθρώπους. Και μπορεί να συμβεί πολύ σύντομα. Λείπει το δικό μου το “πάμε” για να ξεχυθεί μια ενέργεια που καθώς διατηρήθηκε επί 22 χρόνια είναι μεγατόνων»!

– Πρώτη φορά στην Επίδαυρο…
«Είχα πάει πριν από έναν μήνα για να δω πώς θα λειτουργήσει το σκηνικό και καθώς ανέβαινα την ανηφόρα άρχισαν να κόβονται τα πόδια μου. Πάνω απ΄ όλα είναι η ενέργεια και ο μύθος. Και αυτό δεν ανατρέπεται. Είναι μοναδική με έναν τελετουργικό τρόπο. Σαν την προσμονή ενός θαύματος…».

– Αλήθεια,τι θα είχε να πει σήμερα ο Αριστοφάνης;

«Πολλά, πάρα πολλά. Θα ήταν στην πρώτη γραμμή».

  • «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη από το Εθνικό Θέατρο
  • Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας
  • Επίδαυρος, 16-17 Ιουλίου, στις 21.00
  • Εισιτήρια: 50, 40, 25, 15 ευρώ
  • Η προπώληση αρχίζει στις 28 Ιουνίου.
  • Πληροφορίες: 210 3272.000
Advertisements
Σχόλια
  1. Ο/Η floria λέει:

    Αναρωτιέμαι αν θα βάζαμε λίγο «διονυσιακό μένος» στη ζωή μας θα γλιτώναμε από σεξουαλικά προβλήματα του καιρού μας όπως η στυτική δυλειτουργία ή τα προβλήματα οργασμού…
    Γιατί το θέατρο στην αρχαιότητα ήταν κυρίως εργαλείο παιδείας και ψυχαγωγίας με την έννοια της ψυχικής λύτρωσης!..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s