Δημήτρης Καρατζάς: Σκηνοθέτης ετών 22

Posted: Μαΐου 1, 2010 in Καρατζάς Δημήτρης
  • Της ΕΦΗΣ ΜΑΡΙΝΟΥ – φωτ.: Π. ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
  • Επτά, Κυριακή 2 Μαΐου 2010

Η Κλάρα (Ανέζα Παπαδοπούλου), η Μπρέντα (Θέμις Μπαζάκα) και η Αντα (Μαρία Πανουργιά): τρεις αδελφές ζουν κλεισμένες στο σπίτι τους σ’ ένα ιρλανδέζικο ψαροχώρι. Κάθε μέρα αναπαριστούν μια συγκεκριμένη μέρα της νιότης τους, σημαδεμένη από έναν κοινό προδομένο έρωτα. Μοναδική όχληση στις παραστάσεις τους, οι επισκέψεις ενός ψαρά (Παναγιώτη Εξαρχέα), που κάτι, καθόλου τυχαίο, τον ελκύει σ’ αυτό το ιδιότυπο θέατρο.

  • Ενας κόσμος ερμητικός

Το έργο του πολυπαιγμένου ιρλανδού θεατρικού συγγραφέα Εντα Γουόλς «The New Electric Ballroom» παίζεται ήδη στο θέατρο «Χώρα». Εργο που με μικρά διαλείμματα αποτελεί ένα σουρεαλιστικό θέατρο μέσα στο θέατρο. Το έργο διαδραματίζεται σ’ ένα πατάρι σαν ρινγκ ή θεατρικό σανίδι, όπου οι τρεις ηθοποιοί αναβιώνουν συνεχώς το μικρό τους δράμα. Φορούν περούκες, βάφονται, ντύνονται τα νεανικά τους φορεματάκια, φτιάχνουν τσάι, ανεβαίνουν στις καρέκλες. Εξω ο νεαρός ψαράς κάθεται στην καρέκλα του περιμένοντας τη στιγμή που θ’ ανεβεί στη «σκηνή» μ’ έναν ρόλο καταλύτη.

Ο 22χρονος Δημήτρης Καρατζάς, πολλά υποσχόμενος μετά την επιτυχία που είχε ο φετινός «Ιβάνοφ» του, ανεβάζει το «The New Electric Ballroom» μ’ έναν επίσης ξεχωριστό τρόπο. Ο ρυθμός, η κινησιολογία, η ατμόσφαιρα της παράστασης απογειώνουν σουρεαλιστικά το έργο:

– Τι σας παρακίνησε να διαλέξετε ένα τόσο ιδιαίτερο και δύσκολο έργο;

«Μου αρέσει η αφηγηματικότητα, η ασυνήθιστου τύπου δράση του. Με παρακίνησε η ίδια η κατασκευή του έργου. Πώς μπορείς να φτιάξεις έναν κόσμο ερμητικό, πώς μπορείς να ελέγξεις, να δεσμεύσεις τη ζωή σου μέσα από ιστορίες».

– Ο πρώτος εφηβικός έρωτας δεν μπορεί ασφαλώς ν’ αποτελεί την αναγκαία συνθήκη για έναν τόσο ακραίο εγκλωβισμό, σαν αυτόν που έχει περιβάλει τη ζωή των γυναικών…

«Αυτό το γεγονός εισχωρεί στην ειρωνεία, την υπερβολή, το γκροτέσκο. Ενα μη ρεαλιστικό στοιχείο που ήθελα να δω πού αλλού μπορεί να οδηγήσει. Το παρελθόν μιας προδομένης αγάπης παίρνει σουρεαλιστικές διαστάσεις για τις ηρωίδες. Δυο γυναίκες κλεισμένες στο σπίτι, προστατευμένες από κάθε συναισθηματική εμπλοκή, παίζουν επί χρόνια, κάθε μέρα, το ίδιο, διδακτικό για τη μικρότερη αδελφή τους, «έργο»: ο άνθρωπος είναι ερημονήσι. Ολο αυτό διογκώνεται στη θρησκόληπτη ιρλανδέζικη επαρχία. Μια παράσταση σαν τη δική μας δεν ξέρω πόσο θα έστεκε εκεί. Νομίζω ότι το έργο θα ανέβαινε ρεαλιστικά, με τονισμένα τα δραματικά στοιχεία».

– Και ο ρόλος του νεαρού ψαρά;

«Είναι το «έξω» που μπαίνει στο δικό τους ερμητικό μέσα. Είναι κι αυτός δέσμιος των ιστοριών που ακούει από τους χωρικούς. Κάποτε αραδιάζει τις δικές του, που μιλούν για τον τρόμο της άδειας ζωής του. Ομως, όταν στιγμιαία ανοίγεται η προοπτική για μια αληθινή ζωή, δεν θα τολμήσει…»

– Πώς είναι, μόλις 22 χρόνων, να σκηνοθετείτε τρεις ηθοποιούς με πολύχρονη και σημαντική καριέρα;

«Ο σεβασμός μου απέναντί τους ήταν δεδομένος. Προσπάθησα να σκέφτομαι δύο φορές την πρόταση της κάθε μιας στις πρόβες αλλά όχι στον βαθμό ν’ αλλάξω γραμμή. Στο τέλος συνεννοηθήκαμε».

– Τι γεύση σας άφησε ο θρίαμβος του «Ιβάνοφ»;

«Μια μεγάλη χαρά και ομολογώ μια αίσθηση αυτοπεποίθησης για ορισμένα πράγματα που σκεφτόμουν. Δεν πρόλαβα βέβαια να χαρώ και πολύ, γιατί γρήγορα μπήκα στις πρόβες αυτής της παράστασης. Δεν περίμενα να έχει τέτοια απήχηση ο «Ιβάνοφ». Ηταν αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς, γι’ αυτό θέλω να συνεχίσω με τα παιδιά απ’ τη σχολή του «Εμπρός». Αν και όχι επισήμως, λειτουργούμε ως ομάδα. Παράλληλα πρέπει να τελειώσω και τη σχολή μου. Είμαι φοιτητής στο τμήμα ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών».*

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s