Στάθης Λιβαθινός: Φάγαμε τα λεφτά των παιδιών μας

Posted: Απρίλιος 18, 2010 in Λιβαθινός Στάθης

Στάθης Λιβαθινός

Η δουλειά του στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου άφησε εποχή. Σήμερα είναι άστεγος αλλά όχι άνεργος και διεκδικεί ένα θέατρο που θα είναι κοινωνική ανάγκη και όχι χόμπι

ΜΥΡΤΩ ΛΟΒΕΡΔΟΥ | Κυριακή 18 Απριλίου 2010

«Η δουλειά της Πειραματικής είναι δουλειά κρατικού θεάτρου, όχι ιδιωτικού. Τα στοιχήματά της, το είδος της εγκυμοσύνης που περιείχε, και μάλιστα της προχωρημένης εγκυμοσύνης, όπως είχε πει χαρακτηριστικά ο Δημήτρης Ημελλος, είναι για κρατικό θέατρο. Η δουλειά είχε να κάνει με το θέατρο ρεπερτορίου και την ποιότητα των ηθοποιών, της στάσης τους απέναντι στο θέατρο αφενός και την εκπαιδευτική πλευρά αφετέρου, που τόσο λείπει».

– Φαντάζομαι όμως ότι θα έχετε πικρία για το Εθνικό…

«Φυσικά και έχω, είναι δυνατόν να μην έχω; Εδώ έχει το κοινό της, εγώ δεν θα έχω;».

– Μέσα σας δώσατε τις εξηγήσεις;

«Οχι, γιατί δεν πρόκειται για προσωπικό ψυχολογικό μου πρόβλημα. Εχω την εντύπωση ότι αν η Πειραματική Σκηνή ήταν λίγο πιο μέτρια θα υπήρχε ακόμη».

– Ωστόσο δεν ανταποκριθήκατε σε ένα ύστερο κάλεσμα του Γιάννη Χουβαρδά…

«Θεώρησα ότι δεν θα έπρεπε να είμαι εκεί γιατί δεν συμφωνώ με την πορεία που έχει πάρει το Εθνικό Θέατρο. Τον ίδιο τον Γιάννη Χουβαρδά τον σέβομαι, τον εκτιμώ και τον συμπαθώ πάρα πολύ. Και του εύχομαι να πετύχει το καλύτερο. Ιδεολογικά και φιλοσοφικά όμως διαφωνώ».

– Ποια είναι τα σημεία όπου διαφωνείτε;

«Δεν συμφωνώ στην κατεύθυνση του ρεπερτορίου. Δεν συμφωνώ στην απόλυτη έλλειψη εκπαιδευτικής κατεύθυνσης. Δεν συμφωνώ στο ότι δεν υπάρχει σχολή σκηνοθεσίας. Δεν συμφωνώ στον τρόπο επιλογής των σκηνοθετών. Δεν συμφωνώ στον τρόπο επιλογής των συνεργατών. Δεν συμφωνώ στην ιδεολογία που γενικότερα εκπέμπει ένα τέτοιο κρατικό ίδρυμα. Μπορεί να είναι πάρα πολύ καλή για κάποιους άλλους, αλλά όχι για μένα. Επειδή το θέατρο είναι πράξεις και όχι λόγια, προτιμώ να μην κάνω κάτι όταν δεν το πιστεύω παρά να το κάνω επειδή θα έχω ανάγκη από δουλειά. Πρέπει να είμαστε συνεπείς με τον εαυτό μας…».

– Κύριε Λιβαθινέ, πιστεύετε ότι το Εθνικό δεν έχει πρόταση; Η μετάκληση ξένων σκηνοθετών είναι μια επιλογή;

«Η Ελλάδα γενικότερα ζει με δανεικά. Γι΄ αυτό και οι ερμηνείες μπορεί να είναι πολλές. Μπορεί να υπάρχει η διάθεση για πρόταση ή πρωτοτυπία… Αλλά ξέρετε κάτι; Οι μεγάλες πράξεις των ανθρώπων, η αλήθεια, καμιά φορά, βρίσκεται στις λεπτομέρειες. Η στάση που κράτησε η Αμαλία Μουτούση μετά το τέλος της Πειραματικής και τα λόγια που είπε εμένα μου αρκούν. Είπε ότι υπήρξε μια γενικότερη σιωπή σ΄ αυτό το θέμα, εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις. Οσο για τους ξένους σκηνοθέτες, δεν έχω κανένα θέμα. Ξέρετε, εμείς οι σκηνοθέτες δεν έχουμε πατρίδα. Το πρόβλημα είναι ότι το θέατρο από τη φύση του είναι εθνικό προϊόν. Εχει γλώσσα, σημαία και γη. Η εισαγωγή ενός σκηνοθέτη είναι πολύ μεγαλύτερο θέμα απ΄ όσο φαίνεται. Πάντα μπορεί να έρθει ένας σκηνοθέτης και να πασαλείψει μια παράσταση, όπως συνήθως γίνεται. Το να έρθει όμως ένας φωτισμένος άνθρωπος από έξω και να διδάξει τον τρόπο της δουλειάς του, αυτό είναι που θεωρώ αναγκαίο. Αλλά απογοητεύομαι όταν ξέρω ότι ήρθαν εδώ επτά σκηνοθέτες και ούτε ένας Ελληνας δεν θα πάει στη δική τους πατρίδα».

– Οι ηθοποιοί όμως κερδίζουν μέσα από αυτή την επαφή…

«Από πότε το κέρδος των ηθοποιών είναι και κέρδος του θεάτρου; Ξέρω ότι μπορεί να ακούγεται δυσάρεστο αυτό. Εχω δουλέψει στην Αμερική με αμερικανούς ηθοποιούς και κέρδισα πολλά. Αρα; Δεν έχουμε παρά να δουλέψουμε εμείς οι σκηνοθέτες με ξένους ηθοποιούς, να έρθουν ξένοι κριτικοί, ξένοι φωτογράφοι, όπως θα μπορούσαμε να εισάγουμε και ξένους. Αναρωτιέμαι αν οι ξένοι σκηνοθέτες φεύγοντας από την Ελλάδα παίρνουν μαζί τους και κάτι άλλο εκτός από την επιταγή τους…».

– Θα πηγαίνατε στο εξωτερικό;

«Αύριο…».
– Εχετε ένα όραμα για το θέατρο; Πώς θα το υλοποιήσετε;

«Θα μπορούσε να γίνει και ιδιωτικά, αλλά πιστεύω ότι είναι κατ΄ αρχήν κρατική υπόθεση. Δεν είμαι μόνος μου… Δεν έχω μιλήσει ποτέ με υπουργό Πολιτισμού και δεν γνωρίζω κανέναν υπουργό Πολιτισμού που να έχει ανοίξει έναν διάλογο για το θέατρο ως σήμερα. Εχω μιλήσει με ιδιώτες και μπορεί κάτι να γίνει… Το θέμα είναι να αναλάβει ρόλο το κράτος. Σίγουρα η παρακαταθήκη σημαντικών ανθρώπων όπως ο Νίκος Κούρκουλος έχει μεγάλη σημασία».

– Η πολιτεία έχει ποτέ θελήσει να ασχοληθεί σοβαρά με το θέατρο; Το βλέπουμε με τις επιχορηγήσεις…

«Δεν νομίζω ότι θα μπορούσε να κρίνει κανείς μια μαμά από το χαρτζιλίκι που δίνει στο παιδί της. Οι επιχορηγήσεις είναι το χαρτζιλίκι. Τώρα δεν έχει και δεν δίνει και καλά κάνει που δεν δίνει… Τώρα που κανείς δεν έχει, το θέατρο πρέπει να τα βγάλει πέρα μόνο του, όπως και η τέχνη, και να αναζητήσει λύσεις. Ζούμε μια δύσκολη στιγμή. Φάγαμε τα λεφτά των δύο επόμενων γενεών. Η πολιτεία πρέπει να ασχοληθεί με το θέατρο με τον ίδιο τρόπο που μεγαλώνεις ένα παιδί: Να το προστατεύσει, να το περιχαρακώσει, να το αναδείξει και να το εκπαιδεύσει».

– Μα ενδιαφέρεται η πολιτεία για το θέατρο,την τέχνη;
«Νομίζω πως ναι: Αναλαμβάνοντας τις κηδείες μας δημοσία δαπάνη. Για να είμαι ειλικρινής, πιστεύω ότι δεν ξέρει ακόμη πόση ανάγκη το έχει. Οταν το καταλάβει, θα ασχοληθεί. Για την ώρα το θέατρο στην Ελλάδα είναι κάτι σαν τα γαλλικά και το πιάνο στις καλές οικογένειες. Θέαμα και όχι κοινωνική ανάγκη, παραμένει χόμπι. Στην πραγματικότητα κρύβεται μια εικόνα μετριότητας και καταστροφής».

– Η ίδια εικόνα μετριότητας αφορά συνολικά τη ζωή μας;

«Ναι. Ζούμε μια πιο ενδιαφέρουσα και πιο επικίνδυνη περίοδο. Γιατί οι μέτριοι έχουν γίνει καλύτεροι και αυτό έχει κάνει πιο επικίνδυνη την παρουσία τους. Στην Ελλάδα κανείς δεν θέλει να επενδύσει στην τέχνη γι΄ αυτά που θα συμβούν χωρίς εμάς. Ακριβώς το ίδιο πράγμα πρέπει να συμβεί και στην οικονομία και στην παραγωγή. Ας μείνουμε για λίγο σιωπηλοί, και κάτι καλό θα γίνει αύριο. Εχουμε τόσους ταλαντούχους ανθρώπους! Και τι τους κάνουμε; Τους στέλνουμε στο κρεματόριο ή στο εξωτερικό. Ξέρετε πόσα ελληνικά επώνυμα διδάσκουν σε μεγάλα πανεπιστήμια της Αμερικής;».
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s