Πέτρος Φιλιππίδης: «Θα ήθελα να χαράξω τη δική μου πορεία»

Posted: Απρίλιος 13, 2010 in Φιλιππίδης Πέτρος

Ο Πέτρος Φιλιππίδης υποδύεται τον «θρυλικό» Ζήκο στην παράσταση που σκηνοθετεί ο ίδιος, «Ο Μπακαλόγατος ή Της Κακομοίρας».

Ο Πέτρος Φιλιππίδης, από την άλλη, ξεχώρισε από την αρχή από τους ηθοποιούς της δικής του γενιάς, εντυπωσιάζοντας με τη γνήσια κωμική του «φλέβα». Αυτές τις μέρες «ζωντανεύει» στη σκηνή του «Ράδιο Σίτυ» τον αξέχαστο Ζήκο στην κλασική κωμωδία των αδερφών Γιαννακόπουλου.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΧΑΪΔΩ ΣΚΑΝΔΥΛΑ

  • Εχετε «μεγαλώσει» κάποιους ρόλους ή έχετε κάνει κάποιες προσθήκες στον «Μπακαλόγατο»;

Αυτό που έχει γίνει ουσιαστικά είναι μια προσαρμογή για το θέατρο. Οι ρόλοι είναι ακριβώς οι ίδιοι και το έργο είναι το ίδιο. Αυτό που έχει αλλάξει είναι ο τρόπος που το αντιμετώπισα. Εμεινα αρκετά γλαφυρά στην εποχή και έδωσα σημασία σε όλους τους υπόλοιπους ρόλους. Στην ταινία ο Χατζηχρήστος κυριαρχεί. Εγώ έβγαλα την τρυφερότητα, την αγάπη, τις διαφορές ανάμεσα στις γενιές, τον τρόπο με τον οποίο το παλιό πλησιάζει το νεότερο. Χωρίς να μειώσω, λοιπόν, το χαρακτήρα του Ζήκου, ο οποίος είναι ούτως ή άλλως, ρόλος καταλύτης, προσπάθησα να φωτίσω και τους υπόλοιπους. Ισως επειδή ένα έργο είναι και εποχής, έχει και μεγαλύτερη αξία λόγω της νοσταλγίας που αισθανόμαστε. Ισως το γεγονός ότι το έργο είναι παλιό να είναι προσόν του έργου. Φυσικά, η παλαιότητα αφορά μόνο στο χρόνο και όχι στην επικαιρότητα του έργου.

  • Εσείς είστε νοσταλγικός;

Ναι. Μ’ αρέσει να κοιτάζω πίσω. Θεωρώ ότι όποιος ξεχνάει, αργά ή γρήγορα, θα αποτύχει. Ακόμη και ο πιο νεωτεριστής σκηνοθέτης, καλλιτέχνης, ηθοποιός, εάν δεν έχει μια γραμμή που να τον συνδέει με το παρελθόν του και με την παράδοσή του, δε μπορεί να είναι συνεπής ούτε καν με το σύγχρονο έργο του.

  • Θα θέλατε να δουλεύατε ως ηθοποιός την εποχή που αναφέρεται το έργο;

Οχι, είμαι πολύ ευχαριστημένος. Βέβαια, ξέρω ότι οι ηθοποιοί εκείνης της εποχής ζούσαν μεγάλες δόξες και είχαν τη δυνατότητα να συνεργαστούν με πολύ μεγάλους συγγραφείς και σκηνοθέτες. Υπήρχε ο Σακκελάριος, ο Ψαθάς, ο Γιαλαμάς, ο Πρετεντέρης.

Τώρα που το σκέφτομαι κάποιους από τους μεγάλους της εποχής τους γνώρισα κι εγώ. Τον Κουν, τον Διονύση Φωτόπουλο…Ημουν από τους τυχερούς. Από την άλλη, δε θα ήθελα να προδώσω την εποχή μου. Αυτή είναι η μαγεία του θεάτρου. Είναι μια τέχνη που ζει και πεθαίνει την ίδια στιγμή και παραμένει ζωντανή για δευτερόλεπτα. Θα είμαι συνεπής με την τέχνη μου μόνο αν πω ότι εμένα με ενδιαφέρει αυτό που γίνεται τώρα. Θα ήθελα να χαράξω τη δική μου πορεία, να αφήσω το δικό μου στίγμα και να είμαι ένας από αυτούς που θα λένε αργότερα ότι υπήρχε ένας Φιλιππίδης…


  • Μιλώντας για τις προηγούμενες γενιές ηθοποιών, σε λίγο ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη και ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος με τον οποίο, μάλιστα, έχετε συνεργαστεί στο παρελθόν…

Ο Γιώργος είναι ένας άνθρωπος τον οποίο αγαπώ και λατρεύω, πέρα από οποιαδήποτε συνεργασία. Είναι ένας δικός μου άνθρωπος και μάλιστα τον θεωρώ δάσκαλό μου. Θα τον θεωρούσα ούτως ή άλλως δάσκαλό μου, άσχετα από το αν έχουμε συνεργαστεί ή όχι. Μερικοί άνθρωποι σε διδάσκουν με το έργο τους, δεν χρειάζεται να τους συναντήσεις. Εγώ είχα την ευτυχία και να με σκηνοθετήσει σε ένα υπέροχο έργο και να κάνουμε μια σπουδαία παράσταση. Είναι σπουδαίος ηθοποιός και σπουδαίος άνθρωπος. Πέρα από την τέχνη του, θαυμάζω την ηρεμία του και τη μεγαλοσύνη της ψυχής του.

  • Πιστεύετε ότι υπάρχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά από γενιά σε γενιά;

Τα χαρακτηριστικά που συνδέουν τις γενιές είναι πιο σημαντικά και πιο πολλά από τα χαρακτηριστικά εκείνα που τις χωρίζουν. Για παράδειγμα, ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος κι εγώ έχουμε έναν κοινό κώδικα. Αλλης γενιάς εκείνος, με άλλες προσλαμβάνουσες και άλλες εμπειρίες ζωής κι όμως ο κώδικάς μας είναι κοινός. Το ίδιο συμβαίνει με τον Ηλία Λογοθέτη και τον Κώστα Καζάκο. Ολοι αυτοί και πολλοί ακόμη συνδεόμαστε μεταξύ μας επειδή ακολουθούμε την παράδοση των ελληνικών ταινιών, του Κουν, του Ροντίδη, της αρχαίας τραγωδίας. Εννοώ φυσικά για καλές παραστάσεις, όχι για τα διάφορα εκτρώματα που ανεβαίνουν κατά καιρούς. Μιλώ για το ιδανικό του πράγματος, το απενοχοποιημένο, όχι για το ένοχο μυστικό της ανικανότητας και της μετριότητας που μπορεί να κουβαλά ένας καλλιτέχνης.

  • Ισως αυτό και να είναι θέμα αλαζονείας…

Οταν θέλεις να κάνεις κάτι τέτοιο και είσαι μέτριος και ατάλαντος, έχεις αλαζονεία. Δεν θα συναντήσετε ταλαντούχο που είναι αλαζόνας. Δεν έχει καμία ανάγκη από άλλο χαρακτηρισμό, παρά μόνο από αυτόν που χαρακτηρίζει το ταλέντο του.

  • Πόσο διαφορετική είναι η ιδιότητα του σκηνοθέτη από αυτήν του ηθοποιού; Είναι απελευθερωτικό ή περισσότερο δεσμευτικό αυτό;

Για μένα είναι απελευθερωτικό. Από τότε που σκηνοθετώ τις δουλειές στις οποίες παίζω, έγινα καλύτερος ηθοποιός και πιο πλήρης. Κρατώ περισσότερο το μέτρο και με ενδιαφέρει περισσότερο η παράσταση παρά ο ρόλος μου. Αυτό δεν σημαίνει ότι υποτιμώ το ρόλο μου ή τον εαυτό μου επάνω στη σκηνή. Ισα ίσα που δίνω το 120% των δυνάμεών μου. Φυσικά και όταν πρωτοσκηνοθέτησα, άκουσα τα εξ αμάξης. Μπαίνεις σε έναν χώρο όπου υπάρχουν κεκτημένα. Υπάρχει αυτή η κλίκα που στηρίζει όλα αυτά τα πράγματα. Δεν φοβάμαι πλέον όμως γιατί νομίζω πως κάνω καλά τη δουλειά μου, έχω ένα κοινό που με ακολουθεί, όχι τυφλά αλλά με την έννοια του φιλάθλου.

  • Υπάρχει κάτι που σας είπε θεατής μετά τον «Μπακαλόγατο» και το οποίο σας άγγιξε;

Το πιο κολακευτικό που μου λένε συνήθως είναι ότι χάραξα έναν δικό μου δρόμο σε σχέση με τον Χατζηχρήστο. Αυτό εννοώ όταν λέω πως το κοινό είναι τίμιο και δε θέλει να σε κολακεύσει αλλά ξέρει να κρίνει.

  • INFO: Ο «Μπακαλόγατος» παρουσιάζεται στο Ράδιο Σίτυ (Παρασκευοπούλου 9, τηλ. 2310/ 819.153) Τετάρτη – Παρασκευή 21.15, Σάββατο – Κυριακή: 18.15 και 21.15.

Σχολιάστε

