Νίκος Καραθάνος: Στα όρια λάμπει η ζωή

Posted: Φεβρουαρίου 14, 2010 in Καραθάνος Νίκος

Ακόμα και ο Θωμάς Μοσχόπουλος, γνώστης της ερμηνευτικής γκάμας του Νίκου Καραθάνου, δεν υποπτεύθηκε εξαρχής τον σπινθηροβόλο Μαλβόλιο που θα «έχτιζε» σε μεγάλα κέφια. Ισορροπώντας στο μεταίχμιο της γελοιότητας με μαεστρία, ο Καραθάνος κατόρθωσε να είναι, ως ματαιόδοξος αυλικός της Ολίβια, ένας «αφρός» μελαγχολικής αποκοτιάς.

«Δεν είναι τιμητικό πλέον να είσαι Ελληνας. Ξαφνικά στη χώρα αυτή αισθάνεσαι φυγάς, πρόσφυγας του εαυτού σου», διαπιστώνει εκτός σκηνής ο Μαλβόλιο - Νίκος Καραθάνος

«Δεν είναι τιμητικό πλέον να είσαι Ελληνας. Ξαφνικά στη χώρα αυτή αισθάνεσαι φυγάς, πρόσφυγας του εαυτού σου», διαπιστώνει εκτός σκηνής ο Μαλβόλιο – Νίκος Καραθάνος

Στην κοινή παράσταση της «Δωδέκατης Νύχτας» του Σέξπιρ με το «Τι είδε ο Μπάτλερ;» του Τζο Ορτον, μια ευφυή διαλεκτική σύνθεση του Μοσχόπουλου στο θέατρο «Αλίκη», ο ηθοποιός, φορώντας τις κίτρινες καλτσοδέτες του θαλαμηπόλου, φλερτάρει επικίνδυνα με όλα τα θεατρικά όρια. Ιδεώδης «προθέρμανση» για τον εξίσου οριακό Φρύγα, που θα υποδυθεί το καλοκαίρι στον «Ορέστη» του Ευριπίδη. Παράσταση του Εθνικού Θεάτρου που θα σκηνοθετήσει ο Γιάννης Χουβαρδάς.

Ο Μαλβόλιο μέσα στην «τρέλα» του, παραδόξως είναι ένας κωμικοτραγικά φιλόδοξος χαρακτήρας.

«Είναι μια τραγική φιγούρα. Ζει στη φαντασίωσή του. Θέλει να γίνει κάτι άλλο απ’ αυτό που είναι. Είναι, όμως, το κορόιδο. Εμπεριέχει οτιδήποτε ξέρουμε σήμερα για τη φάρσα, την κωμωδία, τον βωβό κινηματογράφο».

Πώς «ισορροπήσατε»;

«Δεν παίζεται ως αρχέτυπο -παρ’ ότι είναι. Ο Μαλβόλιο είναι πολύ απλά εγώ, ο Θωμάς και μαζί τα υπόλοιπα παιδιά της δουλειάς. Στη «Δωδέκατη Νύχτα» όλοι επιθυμούν εκείνο που αδυνατούν να αποκτήσουν. Βλέπουμε στην παράσταση τον κανονικό ώς το κόκαλο άνθρωπο, που θέλει να ζήσει, να φλερτάρει, να γράψει ποιήματα, να κυνηγήσει, να κλάψει, να μεταμφιεστεί, να αλλάξει φύλο, να πέσει από ένα γκρεμό, να πεθάνει. Ολα όσα σε κάνουν να καταλαβαίνεις ότι είσαι ζωντανός. Κι όλα όσα σε κάνουν να ντρέπεσαι. Γιατί στα όρια «λάμπει» η ζωή. Ολα τα σπουδαία έργα μόνο γι’ αυτά τα όρια μιλάνε. Οτιδήποτε κανονικό είναι αφάνταστα πληκτικό».

Είστε κι εσείς απ’ τους ηθοποιούς που δεν φοβούνται να προκαλούν τον εαυτό τους και τα όριά τους.

«Μα τι άλλο είναι το θέατρο από το να διακινδυνεύεις; Εγώ πάντα φλέρταρα με τα όρια, κάνοντας πράγματα που δεν ήταν της ώρας μου. Τους δύο Οιδίποδες τους έπαιξα στα τριάντα μου. Λίγο αργότερα έκανα τον «Ερρίκο τον Δ'» του Πιραντέλο. Δεν κοιτάζω πίσω. Αλλά υπάρχουν πράγματα που με κάνουν και χαίρομαι αφάνταστα. Οπως οι «Οκτώ γυναίκες»».

Παρ’ ότι δεν διεκδικείτε τον τίτλο του «επιστήμονα σκηνοθέτη», αποτολμήσατε να σκηνοθετήσετε. Γιατί;

«Από περιέργεια. Με τη σκηνοθεσία άνοιξε μια πόρτα και έδειξα λίγο από αυτό που είμαι πράγματι εγώ. Ως ηθοποιός είσαι εκτελεστής. Βεβαίως, έχω συναντηθεί με σκηνοθέτες οι οποίοι με υπεραγάπησαν -η σχέση ηθοποιού και σκηνοθέτη πρέπει να είναι ερωτική. Οταν σου μιλά ο Παπαβασιλείου για τον ελληνικό λόγο, τρελαίνεσαι. Οταν ο Μαυρίκιος μιλάει για εικόνες, απογειώνεσαι. Υπάρχουν πράγματα που είναι σαν το τίμιο ξύλο. Και συμβαίνουν μόνον όταν οι άλλοι είναι ελεύθεροι, ζωντανοί, ανήσυχοι και όχι τακτοποιημένοι. Πώς αλλιώς να το πω; Είμαστε συντηρητικοί. Κι αυτό θέλει αντίδοτο: ρισκάροντας».

Συμπτωματικά βρεθήκατε σε παραστάσεις που «λιθοβολήθηκαν». Με τον Βασίλιεφ, τον Γκότσεφ…

«Και τον Λάνγχοφ παλαιότερα…».

Το θέατρο πρέπει να είναι ένα πεδίο συγκρούσεων;

«Αυτή είναι η κινητήριος δύναμή του».

Βλέπετε όμως να τέμνεται με την κοινωνία;

«Μια βραδιά στις «Οκτώ γυναίκες» είχε έρθει μια κυρία μόνη, απ’ το Αιγάλεω, τρεις ώρες πριν ξεκινήσει η παράσταση. Με συγκίνησε. Θα αισθανόμουν γελοίος αν έπαιζα εκείνη την ημέρα άσχημα. Πάντα πάνω στη σκηνή αναρωτιέμαι «γιατί μ’ έβαλε αυτή τη στιγμή η ζωή εδώ μαζί τους;». Δεν πρέπει να μπαίνεις πίσω από μια μάσκα. Είναι το εύκολο. Πρέπει να σπας κάθε βραδιά τη συνήθεια. Δεν ξέρω ποια ισχύ έχουν πράγματι τα θέατρα στις κοινωνίες μας, αλλά ας κοιτάξουμε τις μονάδες. Ας κοιτάξουμε ο ένας τον άλλο. Οταν αλλάζει κάτι μέσα σου, είναι υπεραρκετό».

Αισθάνομαι ότι ζούμε σε μια εποχή που λίγο πολύ έχουν χαθεί τα κριτήρια στο ελληνικό θέατρο. Ολοι μπορούν και κάνουν τα πάντα. Ετσι είναι;

«Ναι. Δεν μπορείς να είσαι βολεμένος, ανελεύθερος και πετυχημένος και να βγαίνεις να λες ένα μονόλογο για την ψυχή του ανθρώπου, την ώρα που έχεις απολέσει τη δική σου. Η γενιά μου λίγο άρχισε να κάθεται σε θρόνους απ’ όπου κοιτάζει ο ένας τον άλλο. Ηδη πεθάναμε και αρχίζουμε σε λίγο να μυρίζουμε. Μη μου λέτε γιατί τρώμε γιούχα! Το γιούχα σε ξυπνάει, σε προσδιορίζει, σε σηκώνει απ’ την καρέκλα σου!».

Σας επηρεάζει καθόλου η κατάσταση του κράτους, η εθνική μας πτώχευση;

«Αλίμονο! Δεν μ’ αρέσει αυτή η κατάσταση, δεν έχει καρδιά, δεν έχει έρωτα. Κάτι άσχημο συμβαίνει σ’ αυτό το «κορμί». Δεν είναι τιμητικό πια να είσαι Ελληνας».

Κάποτε ήταν;

«Από τους στίχους του Ελύτη έως τις μουσικές του Χατζιδάκι, όλος ο αιώνας που περάσαμε ήταν παράσημα στο κορμί μας. Σήμερα είναι σα να είσαι άπατρις ξαφνικά. Ενας φυγάς, πρόσφυγας του εαυτού σου». *

**INFO: «Δωδέκατη Νύχτα»: Ν. Καραθάνος, Χρ. Λούλης, Αργ. Ξάφης, Ιωάννα Παππά, Μαρίσα Τριανταφυλλίδου κ.ά. «Τι είδε ο μπάτλερ»: Λυδία Φωτοπούλου, Κ. Μπερικόπουλος, Ομ. Πουλάκης, Αννα Καλαϊτζίδου κ.ά.

Τρίτη, 9.15 μ.μ.: «Τι είδε ο μπάτλερ». Τετάρτη, 8 μ.μ.: «Δωδέκατη Νύχτα». Πέμπτη, 9.15 μ.μ.: «Δωδέκατη Νύχτα». Παρασκευή, 9.15 μ.μ.: «Τι είδε ο μπάτλερ». Σάββατο, 6.30 μ.μ.: «Τι είδε ο μπάτλερ», 9.15 μ.μ.: «Δωδέκατη Νύχτα». Κυριακή, 7 μ.μ.: και τα δύο έργα μαζί.

  • Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ, Ελευθεροτυπία, Πέμπτη 11 Φεβρουαρίου 2010
Advertisements
Σχόλια
  1. Ο/Η ΣΤΑΘΗΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ λέει:

    ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟ ΝΙΚΟ ΚΑΡΑΘΑΝΟ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΗ ΜΑΖΙ ΜΟΥ ΓΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΛΟΓΩ . ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΣΤΑΘΗΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ 6944 433 990. ΠΕΡΙΜΕΝΩ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s