Eίναι ενδιαφέρον και πολύτιμο να ακούμε τι λένε τα παιδιά

Posted: Ιανουαρίου 17, 2010 in Καλογεροπούλου Ξένια
  • Η Ξένια Καλογεροπούλου αποκαλύπτει τα σχέδια και τα όνειρά τη
  • Συνέντευξη στη Σαντρα Βουλγαρη, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Kυριακή, 17 Iανoυαρίου 2010

http://archive.enet.gr/online/dspphoto?id=238413

Τριάντα επτά χρόνια μετά την πρώτη «παιδική» παράσταση του θεάτρου «Πόρτα» η Ξένια Καλογεροπούλου, ιδρύτρια και καλλιτεχνική διευθύντριά του στέκεται ακόμη μαγεμένη: «με τις ανεξερεύνητες και ανεκμετάλλευτες ίσως ακόμη δυνατότητες του παιδικού θεάτρου…». Στην Ελλάδα μπορούμε να λέμε ότι γνωρίζουμε τι θα πει ποιοτικό θέατρο για παιδιά χάρη σ’ εκείνην. Από τον «Οδυσσεβάχ» (το πρώτο της έργο που σήμερα κάνει διεθνή καριέρα) μέχρι το «Σκλαβί», την «Ελίζα», πιο πρόσφατα το «Παραμυθissimo», «Το αγόρι με τη βαλίτσα» και πολλές πολλές ακόμη.

Μέσα από τις παραστάσεις της η Ξένια Καλογεροπούλου εκπαίδευσε το κοινό της δημιουργώντας ένα παιδικό θέατρο υψηλών απαιτήσεων που έσβησε για πάντα ό, τι παιδαριώδες, δήθεν ή φθηνό ήταν συνδεδεμένο με το θέαμα για τα παιδιά. Τα τελευταία πέντε χρόνια στο έργο της στο θέατρο προστέθηκε το Εργαστήρι του θεάτρου «Πόρτα» που στεγάζεται στον Λυκαβηττό (υπό τη διεύθυνση της Πέγκυς Στεφανίδου – Τσιτσιρίκου) και στόχο έχει την εξοικείωση παιδιών, εφήβων και εκπαιδευτικών με το θέατρο.

Λίγες μέρες μετά την πρεμιέρα του φετινού έργου που ανεβάζει στην «Μικρή Πόρτα» («Grimm & Grimm») και με ακόμη ζωντανό τον απόηχο από το μεγάλο πάρτι για τα γενέθλια του Εργαστηρίου, η Ξένια Καλογεροπούλου μίλησε στην «Κ».

– Θα ήθελα να μου μιλήσετε για τη νέα σας παράσταση. Φέτος μπαίνουμε στον κόσμο των Γκριμ.

– Στα παραμύθια των Γκριμ δεν θα συναντήσουμε την χαριτωμένη ελαφράδα που έχουν τα παραμύθια της συλλογής του Καλβίνο ούτε την «ευγένεια» των παραμυθιών του Περό. Στην αρχική, στην «απείραχτη» μορφή τους, τα γερμανικά παραμύθια χαρακτηρίζονται συχνά από κάποια σκληρότητα και από ένα χιούμορ αρκετά μαύρο και χοντροκομμένο. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν περιέχουν τρυφερές και συχνά μαγικές σκηνές.

– Ποιος είναι ο τρόπος που δουλεύετε σήμερα με τους ηθοποιούς για μια παράσταση;

– Τα τελευταία χρόνια, η δουλειά στις πρόβες μας έχει αλλάξει πολύ. Η προετοιμασία της παράστασης βασίζεται κυρίως στον αυτοσχεδιασμό. Αυτό δεν οφείλεται, βέβαια, σε μένα, αλλά στον Θωμά Μοσχόπουλο και την Λίλο Μπάουρ. Ο Θωμάς εφαρμόζει από καιρό αυτόν τον τρόπο δουλειάς σε όλες του τις παραστάσεις για ενήλικες ή για παιδιά. Οσο για τη Λίλο, που δούλεψε χρόνια με το Theatre de Complicite και τον Πίτερ Μπρουκ, μας «μπόλιασε» με τις ιδέες της κι έτσι, ακόμη κι όταν δεν την έχουμε κοντά μας, μας παρακινεί να ψάχνουμε κι εμείς άλλους τρόπους ερμηνείας και γραφής.

– Στο ανέβασμα της παράστασης συμμετέχουν και παιδιά από το Εργαστήρι του θεάτρου «Πόρτα». Μιλήστε μου γι’ αυτό.

– Τα παιδιά του Εργαστηρίου «συμμετέχουν» στις παραστάσεις μας παρακολουθώντας τις πρόβες σε διάφορα στάδια και μας εκφράζουν τις εντυπώσεις τους. Τόσο τα παιδιά του Δημοτικού όσο και οι έφηβοι. Είναι πάντα ενδιαφέρον και πολύτιμο να ακούμε τις παρατηρήσεις τους. Μ’ αυτή την έννοια είναι κι αυτά «συνεργάτες» της παράστασης.

Είναι επίσης πολύ σημαντικό να καταγράφουμε τις αντιδράσεις των παιδιών μετά την παράσταση. Αυτό γίνεται είτε σε σχολεία που χρησιμοποιούν το ειδικό έντυπο που μοιράζουμε –δωρεάν– στους δασκάλους, αλλά κυρίως στο Εργαστήρι μας όπου τα παιδιά αυτοσχεδιάζουν, αφηγούνται, κατασκευάζουν, με αφορμή το θέαμα που είδαν.

– Το Θεατρικό Εργαστήρι μετράει πέντε χρόνια. Ποιο είναι το μεγαλύτερο επίτευγμά του;

– Το βασικό επίτευγμα δεν είναι ότι έχουμε εκατόν εβδομήντα παιδιά που φοιτούν εκεί αυτή τη στιγμή στα οκτάμηνα προγράμματα και πάνω από 50 ενήλικες.

Και πάλι δεν μπορώ να προσδιορίσω τον ακριβή αριθμό των παιδιών γιατί τα αυτόνομα προγράμματα που θα γίνουν στο διάστημα Ιανουάριος – Μάρτιος 2010 δεν έχουν ακόμη συμπληρωθεί. Το σπουδαίο είναι ότι κάθε μέρα ξεπηδάνε καινούργιες ιδέες, καινούργιες πρωτοβουλίες αλλά και καινούργιοι τρόποι να τις αξιοποιήσουμε. Οτι ο καινούργιος μας χώρος στον Λυκαβηττό είναι εξαίσιος και λειτουργικός. Οτι στο επιτελείο των δασκάλων μπαίνουν συστηματικά και νέα πρόσωπα με διαφορετικές γνώσεις και ιδέες. Οτι οι ενήλικες απόφοιτοί μας αξιοποιούν όσα έμαθαν κοντά μας. Οτι πάρα πολλά παιδιά μένουν και πέντε συνεχή χρόνια χωρίς να θέλουν να φύγουν. Οτι έχουμε δημιουργήσει μια ειδικευμένη δανειστική βιβλιοθήκη για ενήλικες και παιδιά με τη χορηγία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος που έφτασε να έχει ήδη 600 περίπου τόμους και συνεχώς εμπλουτίζεται καθώς την αντιμετωπίζουν με ενθουσιασμό εκδότες, συγγραφείς και φίλοι.

– Λένε πως τα παιδιά είναι οι πιο δύσκολοι θεατές. Είναι αλήθεια;

– Τα παιδιά πολύ σπάνια θα σου πουν ότι μια παράσταση δεν τους άρεσε και γιατί δεν τους άρεσε. Αν όμως δεν τους έχει κερδίσει το θέαμα, θα στριφογυρίζουν στην καρέκλα τους, θα μιλάνε, θα δυσανασχετούν εμφανέστατα.

Το μυστικό

– Ποιο είναι, τελικά, το μυστικό του καλού παιδικού θεάτρου;

– Το θέατρο για παιδιά πρέπει να διαθέτει πολλαπλά επίπεδα. Ενα πρώτο και άμεσα κατανοητό για να κρατάει από την πρώτη στιγμή το ενδιαφέρον του παιδιού. Αλλα επίπεδα που να απαιτούν κάποια προσπάθεια για να τα καταλάβει, αλλά και κάποια βαθύτερα επίπεδα που να παραμένουν μυστικά. Μόνο τότε θα μαγευτεί πραγματικά ο μικρός θεατής. Αλλά αυτό βέβαια ισχύει για κάθε είδους θέατρο και για κάθε είδους τέχνη.

– Ποια είναι τα όνειρά σας για το μέλλον;

– Ετοιμάζω μια παράσταση για το Φεστιβάλ Αθηνών. Ενα «μονόλογο χωρίς λόγια» που θα απευθύνεται σε βρέφη και σε ενήλικους θεατές. Οσο για τα υπόλοιπα… ψάχνω για έμπνευση. Κάποτε, ένας συνάδελφος, που κάνει επίσης θέατρο για παιδιά, μου είπε στην πρεμιέρα της Ελίζας: Ξένια, μας κάνεις τη ζωή πολύ δύσκολη. Ηταν χωρίς αμφιβολία η ωραιότερη φιλοφρόνηση που έχω εισπράξει, αλλά η αλήθεια είναι ότι έχω κάνει και τη δική μου ζωή πολύ δύσκολη. Κάθε χρόνο και δυσκολότερη.



Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s