ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: Το Θέατρο του Νέου Κόσμου μοιάζει με μικρό Εθνικό

Posted: Οκτώβριος 1, 2009 in Θεοδωρόπουλος Βαγγέλης
  • Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ, Ελευθεροτυπία, Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2009
  • Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος ξεκινά ορεξάτος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου μια σεζόν που, όπως λέει, «είναι η πιο χαρακτηριστική» της Ιστορίας του.

Ο Β. Θεοδωρόπουλος και η Εκάβη του, Λυδία Κονιόρδου. «Της ζητάω να αντιμετωπίσουμε τις "Τρωάδες" σαν να μην έχουμε καθόλου κώδικες. Εχω, πάντως, βαρεθεί να τις βλέπω ντυμένες Μικρασιάτισσες, Αφγανές, Πακιστανές», λέει ο σκηνοθέτης

Ο Β. Θεοδωρόπουλος και η Εκάβη του, Λυδία Κονιόρδου. «Της ζητάω να αντιμετωπίσουμε τις «Τρωάδες» σαν να μην έχουμε καθόλου κώδικες. Εχω, πάντως, βαρεθεί να τις βλέπω ντυμένες Μικρασιάτισσες, Αφγανές, Πακιστανές», λέει ο σκηνοθέτης

Τα έχει όλα. Και αρχαία τραγωδία με τη Λυδία Κονιόρδου και σύγχρονη δραματουργία και πολιτική μαρτυρία και παραμύθι και μετανάστες και θέατρο για παιδιά και συμπαραγωγές με ΔΗΠΕΘΕ και ιδιώτες. Οι παραγωγές αυξάνονται και πληθύνονται, το ΕΚΕΘΕΧ όμως βαθμηδόν -«εκδικητικά», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη- μειώνει την επιχορήγησή του. «Θα δώσουμε περισσότερες από 800 παραστάσεις στην Αθήνα και εκτός Αθηνών με 17 έργα», απαριθμεί ο Θεοδωρόπουλος. «Ακόμα και στα νοσοκομεία. Φυσικά ξανά κυριαρχούν οι νέοι».

  • Σκηνοθετεί «Ρωμαίο και Ιουλιέτα» ο 22χρονος γιος σας, Μίλτος Σωτηριάδης. Εσείς τον σπρώξατε;

«Δεν τον εμπόδισα. Είναι ένας από τους 50 σκηνοθέτες που βγαίνουν από το Θέατρο του Νέου Κόσμου. Νομίζω ότι έχω το δικαίωμα ένας από τους 50 να είναι ο γιος μου».

  • Ο μηχανισμός του Θεάτρου του Νέου Κόσμου είναι προσωποκεντρικός; Χωρίς εσάς θα μπορούσε, δηλαδή, να συνεχίσει να λειτουργεί;

«Το ρεπερτόριο στήνεται κατά 80 ή 90 τοις εκατό με νέους συνεργάτες. Δεν παρεμβαίνω στις επιλογές τους. Το θέατρο λειτουργεί στην πορεία των χρόνων με αυτόνομους πυρήνες, όπως η Αγγελική Στελλάτου, ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, ο Παντελής Δεντάκης. Με τον τρόπο που απλώνεται στην κοινωνία και τις επιλογές του έχει ένα χαρακτήρα μικρού, θα έλεγα, Εθνικού θεάτρου. Και μόνο από τον αριθμό των εργαζομένων. Φέτος θα εργαστούν 60 άτομα, από τα οποία 43 είναι οι ηθοποιοί. Ενώ είναι ένα μικρό θέατρο, λειτουργεί ως μικρομέγαλο. Οχι ως μεγάλο».

  • Υπήρξε «σημαία» του θεάτρου σας η πολιτική αιχμή. Φέτος εν μέρει υποχωρεί.

«Καθόλου. Εχουμε τη Ρέιτσελ Κόρι, τα έργα του Τόμπσον, του Ραντάνοφ, του Μαυρογεωργίου…».

  • Παρ’ όλ’ αυτά, είναι σαν να έχει πάρει μια στροφή προς ένα θέατρο του παραμυθιού, της λαϊκής παράδοσης και του παιχνιδιού.

«Ναι, αλλά όχι με μια απολιτική σκέψη».

  • Γιατί δεν περιμένατε να κάνετε τις «Τρωάδες» του χρόνου το καλοκαίρι, αφού δεν τα καταφέρατε αυτό;

«Γιατί θα ήταν σαν να έκανα έκτρωση. Η παράσταση είχε δρομολογηθεί, υπήρχε ο θίασος, υπήρχε η μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα – την είχα παραγγείλει πριν από 10 χρόνια».

  • Σας ενδιέφερε να δείτε την τραγωδία σε κλειστό χώρο;

«Πάντα τις «Τρωάδες» τις σκεφτόμουνα ως γυναίκες που ή έχουν πάει στο νεκροταφείο να αποχαιρετήσουν τους νεκρούς τους ή είναι συγκεντρωμένες μέσα σε ένα θέατρο ή τις έχουν βάλει σε μια αποθήκη ή μέσα σε έναν ερειπωμένο ναό. Εκτός απ’ το νεκροταφείο οι υπόλοιποι είναι κλειστοί χώροι. Ισως είμαι πολύ επηρεασμένος απ’ τον «Κοινό Λόγο» της Ελλης Παπαδημητρίου. Οταν πριν από 11 χρόνια τον δούλευα, στο μυαλό μου είχα τις «Τρωάδες». Τώρα που δουλεύω τις «Τρωάδες» στο μυαλό μου ξανάρχεται ο «Κοινός Λόγος». Μ’ αρέσει αυτή η «γέφυρα», το πώς το τραγικό υπάρχει στην καθημερινότητα, αλλά και η καθημερινότητα υπάρχει μέσα στο τραγικό, χωρίς να γίνει δράμα».

  • Είναι η πρώτη καλλιτεχνική συνάντησή σας με τη Λυδία Κονιόρδου. Πώς προέκυψε;

«Τη θεωρώ την κορυφαία Ελληνίδα ηθοποιό για αρχαία τραγωδία. Η εμπειρία της, η γνώση και η τεχνική της, αλλά και το συναίσθημα που μπορεί να βγάλει και ταυτόχρονα η ηλικία της είναι καταλυτικά για να ερμηνεύσει την Εκάβη».

  • Λόγω της τεράστιας εμπειρίας της στο είδος αφήνεστε ανοικτός στις προτάσεις της; Πώς δουλεύετε;

«Αφήνομαι ανοιχτός πρώτα απ’ όλα στο κείμενο. Πάντα ξεκινώ τις πρόβες σαν λευκό χαρτί. Βεβαίως καθένας κουβαλάει την εμπειρία του και η Λυδία τη δική της. Της ζητάω να αντιμετωπίσουμε το έργο σαν να μην έχουμε καθόλου κώδικες. Εχω, πάντως, βαρεθεί να βλέπω να ντύνουν τις Τρωάδες Μικρασιάτισσες, Αφγανές, Πακιστανές. Ισως τελικά είναι πιο μοντέρνο και γοητευτικό να ξαναδούμε γιατί ο Ευριπίδης βάζει τον Ποσειδώνα και την Αθηνά στο λογείο. Μήπως, δηλαδή, εδώ που φτάσαμε ακόμα και η χλαμύδα είναι πιο μοντέρνα απ’ τις αρβύλες και τα μαύρα πέτσινα;». *

ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ 2009-2010

* «Τρωάδες» Ευριπίδη (13 Ιανουαρίου).

* «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» Σέξπιρ (συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών), σκηνοθεσία Μ. Σωτηριάδη (7 Οκτωβρίου).

* «Σφαγείο» Ιλάν Χατσόρ (7 Οκτωβρίου).

* «Εγώ ελπίζω να τη βολέψω», σκηνοθεσία Β. Μαυρογεωργίου (7 Οκτωβρίου).

* «Χρυσές δουλειές» Στ. Τόμπσον, σκηνοθεσία Β. Χριστοφιλάκη (20 Ιανουαρίου).

* «Αδάμ και Εύα, η επιστροφή», σκηνοθεσία Π. Δεντάκης (20 Ιανουαρίου).

* «Λιοντάρια», σκηνοθεσία Β. Μαυρογεωργίου- Κ. Γάκης (17 Ιανουαρίου).

* «Εχθροί εξ αίματος» Αρκά. Περιοδεία σε Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Αγρίνιο, Κέρκυρα, Κύπρος και στο Badminton (8 Οκτωβρίου).

* «50’00’ Διηγήματα», σκηνοθεσία Δανάη Θεοδωρίδου (10 Οκτωβρίου).

* «Τι γλώσσα μιλάμε, Αλμπερτ;» Β. Μαυρογεωργίου, σκηνοθεσία Π. Δεντάκης, για παιδιά που νοσηλεύονται σε νοσοκομεία και ιδρύματα.

ΣΥΜΠΑΡΑΓΩΓΕΣ

* «20 Νοεμβρίου» Λαρς Νόρεν, σκηνοθεσία Δήμητρα Αράπογλου (11 Οκτωβρίου).

* «Κουαρτέτο» Χ. Μίλερ, με τη ομάδα των Δ. Παπανικολάου, Μαρίας Κίτσου, Σεσίλ Μικρούτσικου (6 Απριλίου).

* «Απόδραση» με την Ομάδα «Αλογοι» (11 Οκτωβρίου).

* «Το όνομά μου είναι Ρέιτσελ Κόρι», σκηνοθεσία Μάνια Παπαδημητρίου (25 Ιανουαρίου).

**«ΣΟΣΙΑΛ-ΔΟΜΗ Α.Ε.», παράσταση του Κ. Ραντάνοφ, με μαρτυρίες κρατουμένων στα στρατόπεδα της κομμουνιστικής Βουλγαρίας (24 Ιανουαρίου).

ΦΙΛΟΥΞΕΝΟΥΜΕΝΗ

ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

* «Βορράς», σκηνοθεσία Θ. Γκόνης, ΔΗΠΕΘΕ Σερρών (26 Μαΐου).

Το ΕΚΕΘΕΧ έγινε για να βολευτούν οι «ημέτεροι»

  • Κατηγορήστε, μαζί με άλλους επιχορηγούμενους, ότι βαπτίζετε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου παραγωγές απλές επινοικιάσεις.

«Στη συνέντευξη Τύπου, που έδωσε το ΕΚΕΘΕΧ, ο διευθυντής του, Ηρακλής Λογοθέτης, έβγαλε όλη τη χολή του εναντίον του ελληνικού θεάτρου, χωρίς όμως να έχει το θάρρος να πει ονόματα. Μία βδομάδα πριν από τη συνέντευξη Τύπου είχα πει δημόσια: «Δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους. Καλό είναι να παραιτηθούν». Ο μοναδικός λόγος που δημιουργήθηκε το ΕΚΕΘΕΧ απ’ τον Βουλγαράκη ήταν για να βολευτούν οι «ημέτεροι». Μέσα σε 2,5 χρόνια έχει κάνει 2,5 εκδηλώσεις! Εγώ, καλά να ‘μαστε, θα συνεχίσω να υπάρχω σ’ αυτή τη δουλειά. Αυτοί θα είναι στη θέση τους όσο παραμένει το κόμμα τους στην εξουσία. Και, βεβαίως, αυτά που είπα τα πλήρωσα!».

  • Με ποιον τρόπο;

«Με μείωση 40.000 στην επιχορήγηση. Την επόμενη χρονιά ξαναμειώθηκε, ενώ το θέατρο απασχολεί 60 άτομα. Επειδή είναι μικρή η πιάτσα, μαθαίνουμε πως «μαγείρεψε» τα ποσά ο Λογοθέτης. Εχω ζητήσει τα πρακτικά της γνωμοδοτικής επιτροπής και περιμένω τρεις μήνες μια απάντηση!».

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s