Ηρακλής Λογοθέτης: Με αίσθημα ευθύνης

Posted: 23 Μαΐου, 2009 in Λογοθέτης Ηρακλής
  • Ο Ηρακλής Λογοθέτης καταθέτει σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη τις δυσκολίες, τα μελλοντικά σχέδια και το όραμά του για το Εθνικό Κέντρο Θεάτρου και Χορού.

  • Tο ΕΚΕΘΕΚ έχει ήδη συμπληρώσει πάνω από έναν χρόνο λειτουργίας και η ίδρυση του χαιρετίστηκε από το σύνολο των δημιουργών που ασχολούνται με τις τέχνες αυτές. Σήμερα, όμως, πολλοί από τους υποστηρικτές του αισθάνονται απογοητευμένοι και θυμωμένοι με την ηγεσία του ΥΠΠΟ, που φαίνεται να αθετεί τις υποχρεώσεις της απέναντί του.
  • Με αφορμή τη μεγάλη καθυστέρηση των επιχορηγήσεων στα σχήματα Θεάτρου και Χορού, πολλά σύννεφα μαζεύτηκαν τελευταία πάνω από το ΕΚΕΘΕΧ. Πράγματι. Είχαν ωστόσο κι ένα καλό τα σύννεφα. Εφεραν βροχή. Τα οφειλόμενα της προηγούμενης περιόδου εξοφλήθηκαν και ανακοινώθηκαν οι επιχορηγήσεις της τρέχουσας, χωρίς να περικοπεί από το περσινό ποσό ούτε ένα ευρώ, πράγμα που με τις παρούσες οικονομικές συνθήκες είναι μεγάλη επιτυχία.
  • Τα παράπονα, όμως, παραμένουν. Και οι επικρίσεις που διατυπώνονται για την καθυστέρηση είναι αρκετές. Είναι αλήθεια ότι ακούσαμε πικρόχολα σχόλια και δεχτήκαμε πολλά βέλη, αλλά όσοι χτυπούν το ΕΚΕΘΕΧ χτυπούν λάθος πόρτα. Είναι σε όλους γνωστό ότι δεν διαθέτουμε δικό μας ταμείο και μοναδικός μας χρηματοδότης είναι το Υπουργείο Πολιτισμού. Η συνέπεια στην εξόφληση των επιχορηγούμενων εξαρτάται από τη ροή των εκταμιεύσεων του ΥΠΠΟ προς το ΕΚΕΘΕΧ. Είναι τόσο απλό και στην πρόσφατη συνέντευξη Τύπου του ΕΚΕΘΕΧ το υπογράμμισα με αρκετή έμφαση.

Ο τόνος σας στη συνέντευξη αυτή χαρακτηρίστηκε οξύς. Οταν αντιμετωπίζεις οξυμένα προβλήματα, διαλέγεις και τον ανάλογο τόνο.

Οι καταγγελίες σας, πάντως, για την εκμετάλλευση άστεγων νεανικών σχημάτων προκάλεσαν αντιδράσεις. Κάποιοι ένιωσαν να θίγονται.

Περιέγραψα μια πρακτική που αποτελεί κοινό μυστικό: Οτι πολλές υπενοικιάσεις θεατρικών αιθουσών γίνονται με επαχθείς όρους και συχνά βαφτίζονται συμπαραγωγές. Κανείς δεν έχει λόγο να θίγεται αν δεν τον αφορούν οι καταγγελίες μου.

Και η ανακοίνωση των επιχορηγήσεων άφησε διφορούμενες εντυπώσεις. Δεν είχαμε περιθώρια μεγαλύτερης γενναιοδωρίας. Θα έπρεπε ίσως να φανούμε τολμηρότεροι.

  • Οι υποχρεώσεις του ΕΚΕΘΕΧ ωστόσο δεν εξαντλούνται στις επιχορηγήσεις γιατί το ΥΠΠΟ σάς έχει εκχωρήσει πολλές αρμοδιότητες. Ασφαλώς, αλλά οι αρμοδιότητες αποκτούν ουσιαστικό αντίκρισμα μόνον όταν συνοδεύονται από τα ανάλογα οικονομικά μέσα. Το ΕΚΕΘΕΧ, αν και νεοσύστατο, βρίσκεται σε φάση πλήρους ανάπτυξης και έχει διαμορφώσει ήδη τη φυσιογνωμία που του επιτρέπει να αναλάβει τον επιτελικό ρόλο για τον οποίο ιδρύθηκε. Εχουμε μια αποστολή που απαιτεί μέθοδο, φαντασία, έμπνευση, αποτελεσματικότητα, χρόνο και χρήμα.
  • Καταλήγουμε, λοιπόν, στο χρήμα. Οντως, εκεί καταλήγουμε γιατί αυτήν τη στιγμή το ΕΚΕΘΕΧ καλείται να διαχειριστεί την κρίση που πλήττει ολόκληρη τη χώρα. Το χρήμα, φυσικά, δεν αρκεί. Η αξιοποίησή του προϋποθέτει την > «ποικίλη δράση των στοχαστικών συναρμογών», που επαγγέλλεται ο Κωνσταντίνος Καβάφης. Προς αυτήν τη δράση αποβλέπουμε χαράσσοντας μια πολυδιάστατη αναπτυξιακή πολιτική θεάτρου και χορού, η οποία δεν είναι αναγκαστικά τόσο πολυδάπανη.
  • Ποια είναι τα κεντρικά σημεία αυτής της πολιτικής; Πρώτο σημείο: Το πρόγραμμα στεγαστικής υποστήριξης, στο πλαίσιο του οποίου το ΕΚΕΘΕΧ εκμίσθωσε τα θέατρα «Αλκμήνη» και «Αλεκτον», στα οποία φιλοξενούνται για πρόβες 10 ομάδες θεάτρου και 15 χορού. Δεύτερο: Η ενίσχυση πρωτοποριακών δράσεων που αφορούν ριζοσπαστικές χοροθεατρικές μορφές και νεότερα σχήματα, που εκφράζεται με την απόφασή μας να στηρίξουμε φέτος οικονομικά μια σειρά σημαντικών διοργανώσεων, όπως το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Δρόμου, το BIOS – OPA Festival, το 3ο Going Youth Festival κ.ά. Τρίτο: Η διεθνής προβολή του ελληνικού θεάτρου σε έγκυρες φεστιβαλικές διοργανώσεις, για την οποία στηρίζουμε οικονομικά και συνδιοργανώνουμε με το Διεθνές Ινστιτούτο Θεάτρου το «Σύστημα Αθήνα». Τέταρτο: Η ενίσχυση των Εταιρειών, Σωματείων και Ιδρυμάτων Θεάτρου και Χορού. Στηρίζουμε το φεστιβάλ που διοργανώνει το Σωματείο Ελλήνων Χορογράφων και, παράλληλα, το Διεθνές Συνέδριο Χορού, ενώ χρηματοδοτούμε το Θεατρικό Μουσείο και το Κέντρο Μελέτης Αρχαίου Δράματος «Δεσμοί». Πέμπτο: Η τόνωση του περιφερειακού ιστού της χώρας με την πειραματική φέτος εφαρμογή του Συστήματος Art-Locus, που θα δώσει την ευκαιρία φέτος στο κοινό 4 επαρχιακών πόλεων να υποδεχτεί νεανικές χοροθεατρικές ομάδες.
  • Οι προγραμματικοί σας άξονες είναι φιλόδοξοι. Θα ήθελα, όμως, να σταθώ στο σημείο που αφορά την περιφερειακή πολιτική θεάτρου, η οποία ασκείται κυρίως μέσω των ΔΗΠΕΘΕ. Ο θεσμός των ΔΗΠΕΘΕ εξακολουθεί να συνιστά το κεντρικό εργαλείο άσκησης περιφερειακής πολιτικής θεάτρου. Στην εικοσιπενταετία που διέρρευσε από τη θεσμοθέτησή τους και κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του θεατρικού δικτύου που συνέστησαν διαπιστώθηκε ότι ο θεσμός είναι απόλυτα αναγκαίος. Γι’ αυτό και η αναμόρφωσή του είναι επείγουσα: Τόσο για να αντιμετωπιστούν οι στρεβλώσεις και οι παθογένειες που παρουσιάζει όσο και για την οργανική ένταξη στο πλαίσιό του αναπτυξιακών παραμέτρων που θα παρακολουθούν τα νέα χωροταξικά πληθυσμιακά και πολιτιστικά δεδομένα.
  • Τα προβλήματα, όμως, παραμένουν. Τα προβλήματα πηγάζουν εν μέρει από την υποχρηματοδότησή τους και εν μέρει από τις οργανωτικές και διοικητικές ανεπάρκειες της τοπικής αυτοδιοίκησης. Πρόβλημα συνιστά, επίσης, η εμπλοκή εξωκαλλιτεχνικών τοπικών παραγόντων στη δομή του διοικητικού σχήματος και στις καλλιτεχνικές επιλογές αυτών των θεάτρων. Συνεπώς η θεσμική παρέμβαση του ΕΚΕΘΕΧ για την αναδιάρθρωση του δικτύου των ΔΗΠΕΘΕ είναι απαραίτητη.
  • Αρα χρειάζεται και εδώ η πρόταση μιας ολοκληρωμένης πολιτικής. Τα ΔΗΠΕΘΕ και τα επιχορηγούμενα σχήματα Θεάτρου και Χορού αποτελούν μαζί με τις Εταιρείες και τα Σωματεία που σπονδυλώνουν τη χοροθεατρική ζωή της χώρας κόμβους που μόνο συσχετιζόμενοι με άξονες παράλληλων δράσεων μπορεί να αποδώσουν τα μέγιστα αποτελέσματα. Η ολοκληρωμένη πολιτική στην οποία αναφερθήκατε χρειάζεται παντού. Και αυτή είναι η δουλειά του ΕΚΕΘΕΧ.
  • Είναι γνωστό ότι συλλάβατε και υλοποιήσατε την ιδέα για τη δημιουργία του ΕΚΕΘΕΧ με πολλές ελπίδες. Σήμερα πώς αισθάνεστε; Αισιοδοξώ. Γιατί το ΕΚΕΘΕΧ δεν έχει πλούσιο ταμείο, διαθέτει όμως δραστήριο Διοικητικό Συμβούλιο, ικανότατο προσωπικό, άξιους φίλους και εκλεκτούς συνεργάτες. Δημιουργήσαμε το ΕΚΕΘΕΧ όχι για να εξυπηρετήσουμε βραχυπρόθεσμες πολιτικές του ΥΠΠΟ, αλλά για να υπηρετήσουμε τη μακροπρόθεσμη στρατηγική των παραστασιακών τεχνών που έχει άμεση ανάγκη η Ελλάδα. Οσο για μένα, δεν είμαι πράκτορας του ΥΠΠΟ. είμαι πράκτορας αυτών των τεχνών στο ΥΠΠΟ, γιατί μόνο με αυτήν την ιδιότητα συμβάλλω στην προαγωγή των σχέσεων της πολιτείας με την κοινωνία.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΛΑΖΩΝΙΤΗΣ, ΕΙΚΟΝΕΣ, ΕΘΝΟΣ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s