Ρομπέρτο Μπενίνι: «Είναι… κωμικός ο Μπερλουσκόνι!»

Posted: Απρίλιος 27, 2009 in Μπενίνι Ρομπέρτο
«Είναι... κωμικός ο Μπερλουσκόνι!»
  • «Εσείς οι Ελληνες μου δώσατε δύναμη να συνεχίσω» λέει ο Ρομπέρτο Μπενίνι που μιλάει για την παράσταση «Τα πάντα για τον Δάντη» αλλά και για πολιτική. «Tutto Dantu». «Τα πάντα για τον Δάντη». Οχι, δεν πρόκειται για τίτλο λογοτεχνικής μελέτης, αλλά για το επιτυχημένο «one man show» που παρουσιάζει εδώ και τρία χρόνια ο 57χρονος Ιταλός κωμικός Ρομπέρτο Μπενίνι σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις. Με ένα διαφορετικό, κάθε φορά, απόσπασμα από τη «Θεία κωμωδία» του Δάντη. Επόμενος σταθμός Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, για δύο βραδιές, 5 και 6 Μαΐου. Αντικείμενο του μονολόγου, το 5ο κάντο από το κλασικό έργο, που πραγματεύεται βασικά τις έννοιες της αγάπης και της απληστίας. Στην τηλεφωνική μας κουβέντα, η πρόσχαρη, ενθουσιώδης φωνή του αεικίνητου Ιταλιάνου μας φέρνει στον νου την αξέχαστη εκείνη οσκαρική βραδιά, όταν χοροπηδούσε πάνω στα καθίσματα του Ντόροθι Τσάντλερ Παβίλιον μετά τη βράβευσή του για το «Η ζωή είναι ωραία»…

Είναι η δεύτερη φορά που έρχεστε στη χώρα μας για δουλειά, τρία χρόνια μετά την παράσταση στην Πάτρα…

  • Ναι. Εχει όμως σημασία να πω ότι ήταν η πρώτη μου φορά με έργο του Δάντη και παγκόσμια πρεμιέρα, επίσης, στην Ελλάδα για μια παράσταση που έμελλε να περιοδεύσω.

Πώς είχε ανταποκριθεί τότε το ελληνικό κοινό;

  • Ω, δεν φαντάζεστε! Ηταν η πρώτη μου φορά, ήμουν ενθουσιασμένος, συγκινημένος, η καρδιά μου πήγαινε να σπάσει. Το 90% του κοινού στο Ρωμαϊκό Ωδείο ήταν φυσικά Ελληνες και φοβόμουν ότι δεν θα μπορούσαν να καταλάβουν τα ιταλικά ή τα αγγλικά, ακόμα και τα ελληνικά μου, στην αρχή που έκανα τον χαιρετισμό. Παρουσίασα το 26ο κάντο από τη «Θεία Κωμωδία», ένα από τα γνωστότερα στον κόσμο, αληθινά όμορφο. Με δέχτηκαν με τόση αγάπη που δεν το πίστευα. Χειροκροτούσαν όρθιοι. Οι Ελληνες μου έδωσαν δύναμη και ορμή να συνεχίσω.

Κατά πόσο παρεμβαίνετε στο κείμενο, από πλευράς εκμοντερνισμού, στη νέα παράσταση;

  • Στον βαθμό που να μη δείχνω ασέβεια στον ποιητή, μιλάω πολύ για τη σύγχρονη εποχή. Τα πρώτα 45′ αναφέρομαι κυρίως στη σημερινή πολιτική. Στον Μπερλουσκόνι, που γνωρίζω καλά, στον Ομπάμα, στον Σαρκοζί και σε άλλα θέματα.

Τι πιστεύετε για τον Μπερλουσκόνι, που εκλέχτηκε αναπάντεχα τρίτη φορά πρωθυπουργός; Πόσο ικανός είναι ως πολιτικός;

  • Το κομμάτι της Ιταλίας που αντιπροσωπεύει μπορεί να μη μ’ αρέσει και τόσο, νομίζω πάντως ότι είναι ηγετική φυσιογνωμία κι επίσης σαν κωμικός θα μπορούσε να διαπρέψει. Με τον Δάντη αποφάσισα να ασχοληθώ όταν ο Μπερλουσκόνι δεν ήταν στην εξουσία, γιατί δεν είχα τι άλλο να κάνω! Και τώρα που είναι επικεφαλής, μιλάω πολύ γι’ αυτόν. Είναι ένας αρκετά περίπλοκος λόγος. Του Μπερλουσκόνι του αρέσει να φέρεται σαν κωμικός, κι αυτό είναι αξιοθαύμαστο. Στη σύνοδο των ηγετών στο Λονδίνο φώναζε και χειροκροτούσε τον Ομπάμα σαν γνήσιος σόουμαν.

Κι αυτά που είπε στους σεισμοπαθείς στη Λάκουιλα, περί κάμπινγκ;…

  • Κοιτάξτε, νομίζω ότι το χειρίστηκε συνολικά πολύ καλά. Εδειξε πόσο συγκινημένος ήταν, έκανε όμως και πρακτικά πολλά πράγματα, διά του κυβερνητικού μηχανισμού.

Εχετε πει πως ποίηση δεν είναι μόνο ποιος τη γράφει, αλλά κυρίως ποιου το αυτί την ακούει…

  • Είναι αλήθεια. Δεν είναι μόνο η πένα και το μελάνι του ποιητή, αλλά και η αντίληψη του ακροατή. Κάτι σαν το μήλο. Αν δεν είμαστε ικανοί να το γευτούμε, το μήλο δεν έχει καμία αξία. Και η ποίηση είναι κάτι που πρέπει να «φαγωθεί».

Το ίδιο θα λέγατε και για τον κινηματογράφο;

  • Μόνο για τους ιδιοφυείς δημιουργούς. Μόνο αν και στο σινεμά υπάρχει έναςδημιουργός ανάλογος του Δάντη, του Ομήρου ή του Μότσαρτ, ας πούμε.

Οι δικοί σας αγαπημένοι ποιοι είναι;

  • Εγώ λατρεύω τον Φελίνι. Στο σινεμά είμαι κυρίως των κλασικών. Μ’ αρέσει πολύ ο Φορντ επίσης, ο Μπουνιουέλ…

Πάντως εσείς ο ίδιος ως δημιουργός έχετε να κάνετε σινεμά από την εποχή του «Ο τίγρης και το χιόνι»…

  • Σχεδιάζω κάτι καινούργιο, μια κωμωδία. Προς το παρόν πάντως, ασχολούμαι με τη «Θεία κωμωδία». Για ταινίες αφήνω το «θεία» και κρατάω μόνο την «κωμωδία».

Παρότι γίνατε διεθνώς γνωστός χάρη σε μια αμερικανική ταινία, το «Στην παγίδα του νόμου» του Τζιμ Τζάρμους, μετά τη βράβευσή σας με Οσκαρ το 1999, για το «Η ζωή είναι ωραία», δεν σας είδαμε σε καμιά αμερικανική ή έστω αγγλόφωνη ταινία. Είναι επιλογή σας;

  • Κατά κάποιον τρόπο. Μετά το Οσκαρ είχα αρκετές προτάσεις από μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ, αλλά το θέμα ήταν ότι μου ζητούσαν να πάω να ζήσω εκεί. Εμένα όμως οι ρίζες μου είναι στην Ιταλία, κι αυτό δεν αλλάζει. Χώρια που φοβόμουν και την τυποποίηση ως γραφικός Ιταλός.

ΣΕΞ, ΑΓΑΠΗ, ΑΠΛΗΣΤΕΙΑ

Για τη «Θεία κωμωδία» δεν έχετε ποτέ σκεφθεί κάποια κινηματογραφική προσαρμογή;

  • Οχι, αν και μου έχουν γίνει προτάσεις από διεθνείς παραγωγούς για απόπειρα διασκευής. Αλλά είναι αδύνατον. Πρόκειται για αριστούργημα που δημιουργήθηκε για να υπάρχει μόνο εκεί, στα βιβλία. Μονάχα για ένα κάντο θες τουλάχιστον μια τρίωρη ταινία. Στην παρούσα παράσταση, ασχολούμαι με το 6ο, που πραγματεύεται το σεξ, την αγάπη και την απληστία. Ειδικά το τελευταίο νομίζω πως είναι ένα θέμα που αφορά άμεσα την εποχή μας.

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Η παράσταση «Tutto Dante» του Ρομπέρτο Μπενίνι θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 5 και την Τετάρτη 6 Μαΐου στην Αίθουσα Φίλων της Μουσικής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Τα εισιτήρια διατίθενται στα ταμεία του Μεγάρου Μουσικής και στην Ερμού 1, έναντι € 35 (φοιτητικό), € 50 (Γ’ ζώνη), € 70 (Β’ ζώνη), € 90 (Α’ ζώνη) και € 110 (VIP).

Πληροφορίες στο τηλ. 210-7258510 ή στο www.megaron.gr

ΡΟΜΠΥ ΕΚΣΙΕΛ, ΕΘΝΟΣ, 25/04/2009

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s