ΛΕΝΑ ΚΙΤΣΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΑ ΣΕ ΜΟΝΟΛΟΓO: “Χτυπιέσαι για 800 ευρώ και νομίζεις ότι κάνεις τέχνη”

Posted: Μαρτίου 17, 2009 in Κιτσοπούλου Λένα, Πρωτόπαπα Μαρία

Η Λένα Κιτσοπούλου και η Μαρία  Πρωτόπαπα σκηνοθετούν μαζί τον  ασθματικό, «μαύρο» μονόλογο της Λένας  «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.». Παίζουν και οι δύο, η  Μαρία την κεντρική ηρωίδα και η  συγγραφέας έναν βουβό ρόλο που βγήκε  από τη συνεργασία τους στη σκηνή. Δυο  γυναίκες, στα 30 και κάτι, σε δημιουργική...  κρίση
  • Είναι τριανταπεντάρες, ξεκίνησαν μαζί από το Θέατρο Τέχνης και συχνά συμπορεύονται. Ξέρουν ότι «δεν κάνουν και καμιά επανάσταση», αλλά επιμένουν… εναλλακτικά
  • Η Λένα Κιτσοπούλου και η Μαρία Πρωτόπαπα αποφοίτησαν με διαφορά δύο χρόνων από τη Σχολή του Θεάτρου Τέχνης, στα μέσα της δεκαετίας του ΄90. Εκλεκτές εκπρόσωποι του εναλλακτικού θεάτρου, χαλαρές και ελεύθερες, διατηρούν τη φρεσκάδα τους, με επιλογές που δεν τις σπρώχνουν στην πρώτη γραμμή δημοσιότητας. Αλλά έχουν ήδη πίσω τους μια 15χρονη πορεία, συχνά κοινή-συναντώνται και πάλι, τώρα, στο Εθνικό-, στην οποία κράτησαν χαμηλό προφίλ, παίζοντας στο θέατρο, στο σινεμά, στην τηλεόραση πρώτους και δεύτερους ρόλους. Η Λένα Κιτσοπούλου γράφει, επιπλέον, και όχι μόνο θεατρικό έργο. Η συλλογή διηγημάτων της «Νυχτερίδες» κέρδισε το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα του περιοδικού «Διαβάζω».
  • Λένα Κιτσοπούλου: Με τη Μαρία τόσα χρόνια βρισκόμαστε και ονειρευόμαστε «να φύγουμε». Πού; Ίσως να έχω μια αντίσταση στο να μην είμαι ήσυχη, στο ότι κάτι σπουδαίο κάνω. Θέλω να μπορώ να βλέπω το μέτρο της αλήθειας των πραγμάτων. Να μην έχω εξάρτηση από ένα σύστημα που σου παίρνει τα μυαλά. Πάντα προς τα εκεί ψάχνομαι. Δεν κάνεις καμιά επανάσταση. Δεν ξέρεις ποιος είσαι, αλλά όταν δεν έχεις την πίεση ξέρεις ότι είσαι καλά. Ξέρεις δηλαδή τι δεν μπορείς και τι αντέχεις.
  • Μαρία Πρωτόπαπα: Βλέπεις ανθρώπους που είναι «κάτι» στο σύστημα και πόσο τους καταβάλλει μια απόρριψη. Το μόνο που θέλω τώρα είναι να βρω τα ίσα μου και να το απολαύσω με αυτό τον παλιό τρόπο, τον παιδικό. Από τη Λένα άντλησα το θάρρος που έχει να διαφοροποιείται. Να είναι «ήσυχα» ο εαυτός της κι ας δείχνουν όλα τα βελάκια το μέινστριμ.

Δεν έχετε φιλοδοξίες καριέρας;

  • Μ.Π.: Τώρα πια δεν έχω καμία φιλοδοξία. Παλιά ήμουν πωρωμένη με το θέατρο. Αδιαμόρφωτη, απροσάρμοστη. Δεν έπαιζα πολύ καιρό, γιατί δεν μπορούσα να είμαι κλεισμένη σε τέσσερις τοίχους από τις 6 το απόγευμα έως τις 12 τη νύχτα. Μου φαίνεται τρομερά ψυχαναγκαστικό. Μου προκαλεί πίεση. Θέλω να ζήσω κιόλας. Πεθαίνουν άνθρωποι, παντρεύονται και εσύ λείπεις γιατί έχεις θέατρο. Πολυτέλεια; Μπορεί. Άλλοι έχουν την πολυτέλεια των υλικών πραγμάτων. Εγώ, την πολυτέλεια να δουλεύω όποτε έχω ανάγκη από χρήματα, ή όποτε μου αρέσει η συνεργασία. Στο θέατρο τι καριέρα να κάνεις με 800 ευρώ; Χτυπιέσαι και δεν έχεις να πληρώσεις το νοίκι σου, αλλά νομίζεις ότι κάνεις τέχνη.
  • Λ.Κ.: Εμένα, επειδή μου προέκυψε το γράψιμο, βρήκα έναν τρόπο να μπορώ να δουλεύω μόνη μου και αυτό να είναι ολόκληρο. Κατάλαβα ότι ηθοποιός είναι κάτι που επιλέγει ο άλλος. Λυπάμαι. Η αξία σου μετράει με το πού είσαι τώρα, ποιος σε πήρε στη δουλειά του. Ως ηθοποιός θέλω να επιλέγω εγώ πότε θα παίξω και πού, χωρίς την αγωνία να με διαλέξουν. Τώρα, πάντως, θα παίξουν ένα έργο- μονόλογο, που το Εθνικό Θέατρο παρήγγειλε στη Λένα Κιτσοπούλου. Εκείνη το έγραψε, το ονόμασε «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.» και πλέον ανεβαίνει σε κοινή σκηνοθεσία των δύο ηθοποιών. Και έχει κάτι από τις κοινές τους αγωνίες. Μια γυναίκα στα 30 και κάτι, μπουχτισμένη από όλα όσα μας ταλαιπωρούν, αλλά τα καλύπτουμε με τον ψυχαναγκασμό να είμαστε καλά και με την ακατανόητη κατανόηση της ωριμότητας, είναι η ηρωίδα την οποία ερμηνεύει η Μαρία Πρωτόπαπα. Η συγγραφέας του έργου, Λένα Κιτσοπούλου, εμφανίζεται επί σκηνής ως βουβό πρόσωπο πολλαπλών όψεων.

Κάνει κάποια πρόταση το έργο;

  • Μ.Π.: Αφήνει κάτι ανοιχτό, χωρίς να δίνει λύσεις. Όπου κι αν πας, ο εαυτός σου θα σε ακολουθεί. Όταν το διάβασα ήταν σαν να διάβαζα τη σκέψη που κάνουμε μόνοι μας και δεν προλαβαίνουμε να την πούμε. Αλλά η Λένα το λέει. Μήπως κάτι κυνηγάμε που είναι λάθος;
  • Λ.Κ.: Είναι ένας σαρκασμός στο βόλεμα. Ίσως να οφείλεται στην ηλικία των 30 και κάτι, της ωριμότητας. Είναι το σημείο όπου δεν μπορείς να ξαναρχίσεις από την αρχή, σαν να έχουν ελαχιστοποιηθεί οι δυνατότητες. Αλλά και να τις είχες, πάλι στα ίδια θα έπεφτες. Δεν θέλω να γεράσω ψυχικά και αυτό το πέρασα στην Μαιρούλα. Αν και ψιλοχορτασμένη, κάτι πάντα της λείπει. Ένα είδος μοναξιάς, όπου και στο πιο ωραίο μέρος του κόσμου να πας δεν μπορείς να το δεις.

Στους μονολόγους υπάρχει ένας εγγενής ναρκισσισμός του τύπου: μόνος εγώ και το κοινό μου.

  • Λ.Κ.: Κι εμένα μου τη σπάει ο μονόλογος. Όταν μου ζητήθηκε από το Εθνικό να τον γράψω, άρχισα θυμωμένα. Άντε πάλι η ματαιοδοξία. Γι΄ αυτό στην παράσταση σκεφτήκαμε και μια δεύτερη παρουσία, αυτήν που υποδύομαι, ενώ δεν υπάρχει στο κείμενο.
  • Μ.Π.: Το ελαφρυντικό είναι ότι έχει πολύ χιούμορ, αυτοσαρκασμό.

ΙΝFΟ: To «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α.» ανεβαίνει στις 27 Μαρτίου στο «Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας» (Ευμολπιδών 41, Γκάζι, τηλ. 210-34.55.020).

Με ανάλαφρο αυτοσαρκασμό

  • Σε πρώτο ενικό, όλα τα «ζεστά» ρήματα: γελάω, θυμώνω, ξεχνάω, ξεπερνάω, μεγαλώνω, ερωτεύομαι, καταλαβαίνω, τρώω, αγκαλιάζομαι, περιμένω, βαριέμαι, βολεύομαι, μετράω. Το κείμενο του «Μ.Α.Ι.Ρ.Ο.Υ.Λ.Α» με ελάχιστες τελείες, μπόλικο χιούμορ και πολλά data, αντανακλά βιώματα και σκέψεις τους. Φίλες από κορίτσια, αληθινές και λίγο φευγάτες, η Λένα Κιτσοπούλου και η Μαρία Πρωτόπαπα προσπαθούν να κουμαντάρουν την υπαρξιακή αγωνία τους με έναν ανάλαφρο αυτοσαρκασμό, που θυμίζει τη σταθερή αβεβαιότητα του Γούντι Άλεν. Σε αυτό το ύφος είναι και το έργο. Νουάρ, μυστηριακό, χιουμοριστικό, με ερωτήματα.
  • Της Έλενας Δ. Χατζηιωάννου, ΤΑ ΝΕΑ: Τρίτη 17 Μαρτίου 2009
Σχόλια
  1. Ο/Η Eλένη Νανοπούλου λέει:

    Μαρία, ψάχνοντας, έπεσα…πάνω σας!!!

    Θέλω να σου πω ότι σε χάρηκα στην tv στους μονολόγους, γιατί, σε αντιδιαστολή με τη σοφιστικέ και δυναμική Γουλιώτη, έδωσες ένα ευάλωτο κι αυθόρμητο πρόσωπο να εκτεθεί
    όσο γίνεται περισσότερο στο αδηφάγο βλέμμα μας.

Υποβολή απάντησης

