Κάτια Γέρου: Να κάνουμε το κίνημα των τζαμπατίστας

Posted: Φεβρουαρίου 6, 2009 in Γέρου Κάτια

Με μια βαλίτσα μεταξύ Αθήνας και Αγρινίου βρίσκεται το τελευταίο διάστημα η Κάτια Γέρου. Και δεν κουράζεται. Εχει «πηγές», για ν’ αντλεί χωρίς φειδώ τα ψυχικά αποθέματά της. Τι πιο εμψυχωτικό από την τεράστια αγκαλιά του αγρινιώτικου κοινού της γενέθλιας πόλης της;
Από σήμερα όμως το «Από της ζωής τα μέρη χάθηκαν οι ποιητές», ένα μουσικοθεατρικό αφιέρωμα στον Κουν μέσα από έργα-σταθμούς της θεατρικής ιστορίας του, κατηφορίζει από το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου στο «Υπόγειο» του «Θεάτρου Τέχνης».

Η Γέρου, στην απαιτητική δουλειά που σκηνοθέτησε ο Βασίλης Νικολαΐδης επ’ ευκαιρία των εκατό χρόνων από τη γέννηση του θεατράνθρωπου, δεν περιορίζεται μόνο στους γυναικείους χαρακτήρες της Μπλανς Ντιμπουά, της Αλεξάντρα ντε Λάγκο, της Αντιγόνης, της Ευρυδίκης, της Γκρούσας. Στα εμβληματικά έργα των Τένεσι Ουίλιαμς, Ανούιγ, Μπρεχτ και Λόρκα, κατά τη διάρκεια ενός ερμηνευτικού άθλου για γερά σκηνικά αντανακλαστικά, η ηθοποιός είναι συγχρόνως Κοβάλσκι, Αζντάκ, αλλά και το άτυχο παιδί του «Κύκλου με την κιμωλία».

«Αστραπιαία μεν, αλλά ατόφιες βγαίνουν όλες οι προσωπικότητες των θρυλικών ηρώων και ηρωίδων» υποστηρίζει. «Και βλέπεις στιγμές από σπουδαία έργα τέχνης, για τα οποία συστρατεύτηκαν στις παραστάσεις του Κουν πολλοί ποιητές: ο Χατζιδάκις, ο Ελύτης, ο Γκάτσος…»

Υπάρχει ένα ακόμη σημαντικό κατόρθωμά της στο Αγρίνιο, που η είδησή του έφτασε πραγματικά καλπάζοντας στα μέρη μας. Δεν πάει καιρός που η Κάτια Γέρου ξεσήκωνε τα μπαρ της πόλης με το μονόλογο της Μάρως Δούκα «Σας αρέσει ο Μπραμς;». Ηταν η πρώτη φορά που μέσα στο αλκοόλ της πόλης τρύπωνε ο θεατρικός λόγος.

Σε κλάσματα δευτερολέπτου η Κάτια Γέρου θα μεταπηδά από την Μπλανς Ντιμπουά στον Στάνλεϊ Κοβάλσκι, από την Γκρούσα στον Αζντάκ

Είμαι Αγρινιωτάκι

«Ωραία, είμαι Αγρινιωτάκι, ξέρω ότι οι άνθρωποι της πόλης μου μ’ αγαπούν, όμως δεν το περίμενα αυτό που έγινε. Στα μπαρ συνάντησα ένα από τα πιο ωραία κοινά της ζωής μου. Οσο ζω, δεν θα το ξεχάσω» λέει συγκινημένη.

Ο μονόλογος της Μάρως Δούκα, με ηρωίδα μια αλλοδαπή μετανάστρια θύμα του trafficking, εδώ και 9 χρόνια βρίσκεται σταθερά στις αποσκευές της Γέρου. «Εχει παιχτεί από το γήπεδο της αντιδιαδήλωσης για την G8 στη Θεσσαλονίκη -δίπλα γινόταν μια ροκ συναυλία- όπου ούρλιαζα για να ακούγομαι, μέχρι το αντιρατσιστικό φεστιβάλ – δίπλα μου ψηνόντουσαν σουβλάκια. Αλλά τα μπαρ με έκαναν να σκεφτώ σοβαρά: τι πιο εύκολο απ’ το να πάει μια τέτοια δουλειά σε πέντε δύσκολους δήμους στις δυτικές συνοικίες; Δεν κοστίζει τίποτα. Δεν είναι δυνατό να έχουν ανάγκη τη μουσική, το θέατρο και το σινεμά μόνο μερικοί άνθρωποι και όχι οι πάντες!»

Από εδώ και στο εξής ακριβώς αυτό σκοπεύει να κυνηγήσει: τα μικρά θεατρικά συμβάντα σε μπαρ και… αντιθεατρικούς χώρους, για ένα κοινό που απέχει μίλια από τη θεατροφιλία. «Ακόμη και τα 20 ευρώ εισιτήριο σήμερα με την κρίση είναι πάρα πολλά. Μια φίλη έφτασε να προτείνει «να κάνουμε το κίνημα των τζαμπατίστας» – κατά το Ζαπατίστας. Να ψάξουμε να βρούμε τρόπους να διασκεδάζουμε, χωρίς να χρειάζονται πολλά χρήματα».

Η αυτενέργεια σώζει

«Αυτενέργεια» λέει και μαλλιάζει η γλώσσα της και στα παιδιά στη δραματική σχολή, όταν τη ρωτούν «τι θα κάνουμε; Πού θα πάμε;» «Τους λέω: «Παιδιά, μην περιμένετε να σας κάνουν κάστινγκ. Μην περιμένετε να σας διαλέξουν, γιατί μπορεί να μην τύχει ή μπορεί να συμβεί έπειτα από 5 χρόνια κι εσείς θα μαραζώσετε για κάτι που δεν φταίτε»».

Ετσι τους παροτρύνει σε «μικρές κολλεγιές, μικρές ομάδες». «Βρείτε ιδεολογικούς συμμάχους» βροντοφωνάζει η ηθοποιός. «Είναι απλό. Κάντε μια άλλη δουλειά για να ζείτε. Πάρτε μια κάμερα, ένα σημειωματάριο και δείτε, καταγράψτε, γράψτε κείμενα. Στην αρχή μπορεί να είναι αδέξια, άγουρα. Ποιος ξέρει όμως τι υπάρχει κρυμμένο σε κάθε άνθρωπο;»

Η Κάτια Γέρου δεν διεκδικεί πρωτιά μόνο στην καλλιτεχνική ευκινησία και αφύπνιση. Ζει και την καθημερινότητά της ως ένας αφυπνισμένος, ενεργός πολίτης. «Όταν με ρωτάνε τι είμαι, λέω: «Είμαι χωριάτισσα. Είμαι ανθεκτικό κύτταρο, γιατί είμαι Αιτωλοακαρνάνισσα». Και γελάνε. Οπότε προλαβαίνω, λίγο πριν από την παράσταση ή την πρόβα, θα τρέξω έστω και μισή ωρίτσα σε μια διαδήλωση για την παιδεία, το αγροτικό ζήτημα, την Κούνεβα ή τα δέντρα που ξεπάτωσαν στην Πατησίων. Πιστεύω πως μόνο η κοινωνία των πολιτών θα μας σώσει».

Δεν ξεχωρίζει τη βία ενάντια στα γεροντάκια, με τη μορφή της σύνταξης των 300 ευρώ, από την πρόσφατη βία που διέλυσε το κέντρο της Αθήνας. «Η βία ενάντια στα μαγαζάκια των ανθρώπων είναι προϊόν της έλλειψης παιδείας. Τα αγριεμένα παιδιά είναι πλανημένα παιδιά. Σε πιάνει λύπη» καταλήγει.

* Στο «Από της ζωής τα μέρη χάθηκαν οι ποιητές» τη συρραφή κειμένων και τους συμπληρωματικούς στίχους συνέθεσε η Αγαθή Δημητρούκα. Σκηνικός χώρος: Γιώργος Ζιάκας και επιμέλεια κίνησης: Εφη Καρακώστα. Μουσική επιμέλεια-πιάνο: Θόδωρος Κοτεπάνος.

Τα Δευτερότριτα η Κάτια Γέρου συνεχίζει να πρωταγωνιστεί στο «Φωτιά και νερό» της Χρύσας Σπηλιώτη στο θέατρο «Άλμα».

Είναι «σπλάχνο» του Θεάτρου Τέχνης. Παρ’ όλα αυτά, στις τελευταίες εξελίξεις, συνελεύσεις, ψηφοφορίες του η Κάτια Γέρου απείχε. «Αυτή τη στιγμή το μόνο πράγμα στο οποίο δεν θα ήθελα να εμπλακώ είναι οι εντάσεις. Το μερίδιό μου στις εντάσεις το έχω εξαντλήσει. Αν έχω άλλα 10-15, το πολύ 20 χρόνια, θέλω να είμαι όσο γίνεται πιο αιχμηρή με τη δουλειά μου. Αποκλειστικά».«Ενα θέατρο, παραστάσεις παράγει κι όχι εντάσεις», συνεχίζει. «Το ευλογημένο το Θέατρο Τέχνης παραστάσεις παρήγαγε, ακόμη και τις στιγμές της κρίσης του. Δεν παρήγαγε μόνο εντάσεις και χρέη. Ούτε ξαφνικά σε ολόκληρη την επικράτεια ήταν το μοναδικό θέατρο με χρέη. Δεν έχουμε έλεος οι άνθρωποι».

Στο ζήτημα «αν χάθηκε η ταυτότητα του θεάτρου» θα φανεί ποιος έχει δίκιο όχι τώρα, αλλά τα επόμενα χρόνια, υποστηρίζει. «Έτσι κι αλλιώς, η φόρμα και το περιεχόμενο στο θέατρο είναι κάτι που όλοι οι καλλιτέχνες πρέπει να αναζητήσουμε. Κι εγώ στα θολά νερά ψάχνω. Μου φαίνεται, δηλαδή, παρανοϊκό το ότι μόνο το Θέατρο Τέχνης έχασε την ταυτότητά του».

  • Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 05/02/2009
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s